نظام آموزشی نیازمند تحول در شیوه‌های تربیتی است

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با انتقاد از وضعیت کنونی نظام آموزشی گفت: مسئله اصلی این است که دانشی که ما ارائه می‌دهیم به توانایی و مهارت در دانش‌آموزان تبدیل نمی‌شود و همین امر باعث بی‌انگیزگی و فرار از محیط مدرسه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از یزد، سید علی المدرسی در گفتگوی اختصاصی و در همایش آموزشی شتاب‌دهنده سرگروه‌ها و معلمان متوسطه دوره اول و دوم سما یزد که در سالن آمفی تئاتر ساختمان دکتر سلطانی برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه بندرعباس و تبریک هفته معلم اظهار داشت: امروز با واقعیتی روبرو هستیم که نوجوانی که در کلاس‌های درس و پای منبر علم ما می‌نشیند، از مدرسه فراری است و نمی‌خواهد در چارچوب مدرسه بگنجد.

وی افزود: باید از خود بپرسیم چه اتفاقی افتاده که محیط مدرسه را به عنوان یک محیط یادگیری نمی‌پذیرد؟ آیا کار ما مشکل داشته یا مطلبی که می‌خواهیم برای او بگوییم برایش جذابیت ندارد؟

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به میانگین نمرات دانش‌آموزان تصریح کرد: میانگین کشوری نمرات پایه دوازدهم در رشته علوم انسانی ۱۰، در علوم ریاضی و تجربی ۱۲ است. این آمار نشان می‌دهد که ما در نظام آموزشی با چالش جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی انسان خاطرنشان کرد: انسان دارای ابعاد مختلف جسمانی، عقلانی، ارادی، عاطفی و اکتسابی است، اما برنامه مشخصی برای پرورش این ابعاد در دانش‌آموزان نداریم و تمام تمرکز ما بر انتقال دانش است.

المدرسی با اشاره به نتایج یک پژوهش ۳۰ ساله گفت: در یک مطالعه که ۳۰۰۰ نفر از یک سالگی تا ۳۰ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد بالاترین میزان همبستگی برای اینکه یک انسان همدل شود، با میزان همدلی پدر در سن ۵ تا ۶ سالگی است. این نشان می‌دهد که هر دوره سنی، گلدن تایم خاص خود را برای پرورش ابعاد مختلف شخصیتی دارد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به هویت فرهنگی و تاریخی در آموزش تأکید کرد: باید راهی پیدا کنیم تا قلب دانش‌آموزان را به این کشور پیوند بزنیم. چگونه می‌توان انتظار داشت دانش‌آموزی که با تمدن ۳۰۰۰ ساله خود، با قنات، بادگیر، معماری سنتی و دستاوردهای فرهنگی کشورش آشنا نیست، به میهنش عشق بورزد؟

معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با میراث فرهنگی کشور گفت: وقتی به دانش‌آموزان درباره ژئوپارک شیرکوه و داستان قنات که ۳۰۰۰ سال پیش با ۲۴۰۰ میله چاه و مشارکت حداقل ۵۰۰۰ نفر به عنوان یک ابرسازه ۹۰ کیلومتری طراحی شده صحبت می‌کنیم، آنها با افتخار با میراث خود آشنا می‌شوند و این در حالی است که به ما می‌گویند ایرانی‌ها کار تیمی بلد نیستند.

وی با تأکید بر اهمیت دوره متوسطه اول گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم، نوجوان راه و هویت خود را انتخاب می‌کند و بعد از آن، هر کاری بخواهیم انجام دهیم، تأثیر چندانی نخواهد داشت.

المدرسی در پایان با دعوت به همکاری و شبکه‌سازی بین دانشگاه و آموزش و پرورش تصریح کرد: باید شبکه شویم، اساتید، آموزش و پرورش و دانشگاه باید به هم کمک کنیم. مسئله، جوان ماست و باید برای حل آن، قالب‌ها را بشکنیم و با هم حرکت کنیم. محیط دانشکده تعلیم و تربیت در اختیار شماست و هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم، چون می‌دانیم مسئله همه ماست.

کد خبر: 1266210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =