به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، در سالهای اخیر، با گسترش رسانههای تصویری و افزایش دسترسی مخاطبان به محتوای داخلی و خارجی، شاهد ورود گونهای خاص از برنامههای نمایشی هستیم که در ظاهر با هدف سرگرمی و نمایش عشق و روابط انسانی ساخته میشوند، اما در لایههای زیرین، حامل پیامهایی کاملاً مخرب در حوزه اخلاق، خانواده و هویت فرهنگی هستند. یکی از نمونههای بارز این جریان، برنامهای تحت عنوان «عشق ابدی» با اجرای پرستو صالحی است که با تقلید و کپی برداری از نمونههای خارجی مانند Love Island و The Bachelor یا Love is Blind، چند جوان را در یک جزیره زیبا گرد هم میآورد تا در ظاهر بتوانند عشق زندگیشان را پیدا کنند اما در واقع چیزی جز مفهوم خیانت، بیوفایی و بیاهمیت جلوه دادن پیمان مقدس ازدواج را به مخاطب القا نمیکند.
برنامههایی نظیر «عشق ابدی»، با ارائه داستانهایی پر از تنشهای عاشقانه، روابط مثلثی و دلبستگیهای موازی، مفاهیمی نظیر «عشق» به شکل کاملاً تحریفشده و ناسالم به مخاطب عرضه میشود. شخصیتهای اصلی اغلب درگیر روابطی هستند که در بستر خیانت، عدم صداقت و شکستن مرزهای اخلاقی شکل میگیرد، اما به گونهای طراحی شدهاند که مخاطب با آنان همذاتپنداری کرده و رفتارشان را توجیهپذیر تلقی کند.
در این میان، خیانت نه تنها نکوهش نمیشود، بلکه گاه به عنوان اقدامی شجاعانه در راستای رسیدن به عشق واقعی بازنمایی میگردد. این وارونهسازی ارزشی، خطرناکترین پیام چنین برنامههایی است؛ چرا که ذهن مخاطب بهویژه نوجوانان و جوانان را نسبت به مفاهیم اساسی همچون وفاداری، تعهد و خانواده دچار تردید میکند.
یکی از مضامین پررنگ در برنامههایی مانند «عشق ابدی»، تأکید بر لذت آنی، احساسات شخصی و آزادی بیحد و مرز در روابط است. چنین نگاه افراطیای به فردیت، موجب میشود که مسئولیتپذیری اجتماعی، پایبندی به تعهدات و رعایت حدود اخلاقی، به عنوان ارزشهای دستوپاگیر یا حتی "زندان ذهنی" معرفی شوند.
پیام پنهان در این برنامه آن است که «تو حق داری به هر قیمتی خوشبخت شوی، حتی اگر با خیانت، دروغ و شکستن دل دیگران همراه باشد». این شعار جذاب ولی فریبنده، اساس فروپاشی روابط انسانی را رقم میزند و بستری مناسب برای افزایش طلاق، خیانت و ناهنجاریهای خانوادگی فراهم میکند.
با وجود اینکه مضامین اخلاقی و انسانی مانند خانواده، وفاداری و محبت در همه جای دنیا تعریفی یکسان و مشابه دارد اما گاها کشورهایی هستند که روابط آزاد در آنجا پذیرفته شده است اما مشکل این است که این الگوها با فرهنگ ایرانی-اسلامی سازگار نیستند. در فرهنگ ما، ازدواج پیمانی مقدس، خانواده سنگبنای جامعه و وفاداری ارزشی بنیادین است اما در برنامه هایی مانند «عشق ابدی»، این مفاهیم به راحتی قربانی قصههای پر زرق و برق عاشقانه میشوند که نه تنها واقعگرایانه نیستند، بلکه گمراهکننده هستند.
تأثیرگذاری رسانهها بر روان مخاطبان امری انکارناپذیر است. تماشای مداوم برنامههایی که خیانت، دروغ و فریب را طبیعی جلوه میدهند، به تدریج موجب عادیسازی این رفتارها در ذهن مخاطب میشود. نوجوانان، که در مرحله شکلگیری شخصیت قرار دارند، بیشتر از سایر گروهها در معرض این تأثیرات قرار دارند.
برنامههایی مانند «عشق ابدی»، در ظاهر سرگرمکننده و دلنشیناند و هرچند ممکن است از منظر تجاری موفق و پرطرفدار باشند، اما در باطن حامل پیامهایی ویرانگر برای نهاد خانواده، اخلاق عمومی و هویت فرهنگی جامعه هستند. ادامه این روند، ما را به سوی جامعهای سرد، بیاعتماد سوق خواهد داد؛ جایی که خیانت بهعنوان یک انتخاب شخصی و عشق، بدون وفاداری معنا مییابد.
«عشق ابدی» در بستر یوتیوب منتشر می شود که در صفحه این برنامه اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۳ صفحه ساخته شده اما نخستین قسمت آن ۸ اردیبهشت ماه پخش شد و تاکنون که ۱۶ قسمت از برنامه عرضه شده توانسته به فالوور بیش از ۲۲۰ هزار نفری برسد و بازدید بیش از ۸۸ میلیونی در یوتیوب داشته باشد و این آمار در حالی است که هنوز به بررسی صفحه اینستاگرام این برنامه نپرداخته ایم.
ما قسمت اول عشق ابدی را مبنا قرار دادیم تا با یک حساب و کتاب سرانگشتی به میزان درآمد این برنامه بپردازیم. انتخاب قسمت اول هم به این دلیل بود که این برنامه در زمان انتشار اولین قسمت خود به اندازه امروز شهرت و مخاطب نداشت و خواستیم ببینیم این برنامه در زمان اولین انتشارش و در بازه زمانی ۱۰ روز به چه درآمدی رسیده است.
این برنامه در دسته بندی سرگرمی محسوب شده و یوتیوب بابت این موضوع ۲ دلار میپردازد. در مدت زمان یک ساعت و ۳۰ دقیقه قسمت اول ۶ تبلیغ وجود دارد که اگر هزار بازدید برای هر تبلیغ، ۲ دلار درآمد از یوتیوب حاصل شود جمعا ۱۲ دلار درآمد خواهد داشت. حالا در نظر بگیرید قسمت اول این برنامه در بازه زمانی ۱۰ روز توانسته ۳میلیون و ۳۰۰ هزار بازدید به دست آورد پس درآمد ۱۰ روزه این برنامه فقط از قسمت اول چیزی معادل ۳ میلیارد و ۱۶۸ میلیون تومان است.
حالا در نظر بگیرید این برنامه که طبق گفته مجری آن تا ۱۰۰ قسمت ادامه خواهد داشت به چه درآمد شگفت انگیزی خواهد رسید و طبیعی است که عوامل این برنامه ضدفرهنگی به این راحتی از چنین درآمد هنگفتی نخواهند گذشت و آینده، امید، عشق و وفاداری نسل جدید و خانواده ها را فدای جیب خود خواهند کرد.
این درآمد شگفت انگیز در حالی برای عوامل و مجری این برنامه رقم خورده که اوایل مرداد ماه سال گذشته بود که پرستو صالحی با انتشار ویدئویی از خود، از شرایط سخت زندگی در ترکیه و هزینه های سنگین درمان مادرش گفت و خواهان بازگشت به ایران بود و واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. پرستو صالحی در بخشی از ویدئوی خود میگوید:
«من چند ماه است برای برگشتم به ایران از طریق خانه سینما درخواست دادم و نمیدانم چطور برخورد میشود. دلایل زیادی برای برگشت دارم که یکی از آن دلایل مادرم است. یکی دیگر از دلایلی که دارم این است که از لحاظ مالی دچار مشکل شدم و فکر میکنم در کشور عزت و احترام بهتری خواهم داشت.»
«چند ماهی است که برای بازگشت به کشورم به همراه مادرم درخواست دادهام و دلایل زیادی برای بازگشت به ایران دارم. مادر من در سنی و شرایط فیزیکی قرار دارد که آوردنش به کشور دیگر اشتباه بزرگی بود که از من سر زد و از ایجا از وی میخواهم که مرا حلال کند که چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ جسمی آسیب دید.»
«شرایط پلاتین یکی از پاهای مادرم به جهتی است که عمر مفید خود را کرده و هر لحظه امکان دارد که جراحی و تعویض پلاتینها ضروری باشد و در کشور دیگر هزینهها بسیار سنگین است و بیمه ندارد و شرایط اقتصادی من به گونهای نیست که بتوانم این کار را در اینجا به نحو احسن انجام دهم.»
سال گذشته بود که بلایندیتهای ایرانی همچون یک ویروس به سرعت در شبکههای اجتماعی گسترده شدند و هرچند برخی معتقد بودند این برنامهها برشی از واقعیت جوانان امروزی را نمایان کردهاند اما برخی، این برنامهها را شیوهای برای تحمیل نگاه فانتزی برای ازدواج میدانستند. حالا پس از خاموششدن آتش برنامههای بلایندیت که تا همین چندماه پیش در هر شبکه اجتماعی ردی از آن دیده میشد، نوبت به برنامه «عشق ابدی» رسیده است تا بار دیگر به بهانه آشنابودن با رگخواب جوانها، آنها را از دنیای واقعی جدا و دوستداشتن با خطکشیهای توهمی را به آنها تحمیل کنند.
انتهای پیام/
نظر شما