به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از تهران غرب، چهارمین رویداد ملی «صدرا» در روزهای ۱۱ و ۱۲ خردادماه ۱۴۰۴ در میانه شرایطی که دانشگاهها با انتقاد فاصله از واقعیت مواجه هستند و «تحول» دیگر یک انتخاب نبوده و یک ضرورت است به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد، رویدادی که به سنت سالهای گذشته به بازخوانی نسبت دانشگاه و جامعه، بازطراحی نقش آموزش عالی در حل مسائل کشور و طرحهای نوآورانه اختصاص داشت.
یکی از سخنرانیهایی که در این رویداد نگاهها را به خود جلب کرد صحبتهای دکتر محمد علیاکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. ایشان با ارائه گزارشی از آخرین تحولات آموزشی در این دانشگاه، از راهاندازی «دانشکدههای موضوعمحور» به عنوان یکی از کلیدیترین رویکردهای تحولگرا در ساختار آموزش عالی خبر دادند.
وی با اشاره به الگوی سنتی دانشکدهها که مبتنی بر تفکیک رشتهای و ساختارهای ایستا بود، فرمودند: در مدل جدید، دانشکدهها نه بر اساس رشته بلکه حول مسائل و موضوعات اولویتدار کشور سازماندهی میشود.
برای مثال، دانشکده هوش مصنوعی صرفا متعلق به یک رشته خاص نبوده بلکه بستری برای همافزایی میان دانشجویان و اساتید از رشتههای گوناگون نظیر مهندسی برق، کامپیوتر، حقوق، اقتصاد و سایر رشتههای علوم انسانی تا در قالب یک موضوع مشترک بوده تا به کمک یکدیگر به مسئلهمحوری و تولید راهحل بپردازند.
علیاکبری همچنین تاکید نمود این تحول صرفا به مقاطع تحصیلات تکمیلی محدود نیست و از مقطع کارشناسی آغاز میگردد. «دانشجو از ابتدای ورود به دانشگاه، به جای اینکه صرفا در چارچوب رشته تربیت شود، درگیر حل مسئله در یک بستر بینرشتهای میشود.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف مزمن نظام آموزش عالی در تربیت نیروی کارآمد گفت: یکی از چالشهای مهم، ناتوانی فارغالتحصیلان در ورود به بازار کار است. امروز سازمان نظام مهندسی کشور اعلام میکند که پروژههای عمرانی در کشورهایی نظیر عراق و ازبکستان آماده پذیرش نیروی متخصص ایرانی هستند اما ما نیروی آماده بهکار نداریم چرا که آموزشها همچنان از محیط واقعی صنعت جدا ماندهاند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به مسئله تامین بذر کشاورزی مرغوب در سراسر کشور اشاره نموده و آن را نمونهای از نیاز به تربیت نیروی میانرشتهای دانست. به گفته وی، تولید بذر باکیفیت داخلی، صرفا وظیفه مهندسی کشاورزی نیست، بلکه نیازمند مشارکت حوزههای فیزیک، شیمی، زیستفناوری و سایر علوم پایه است. در حال حاضر، به دلیل کاهش ورودی دانشجو در برخی رشتههای علوم پایه، ظرفیت لازم برای چنین ترکیبهایی فراهم نیست و این خود یکی از چالشهای آیندهساز کشور است.
ایشان همچنین تصریح نمودند که در مدل جدید، آموزش نظری، مهارتآموزی و فناوری بهصورت مکمل و همافزا در کنار یکدیگر پیش میروند. «دانشکدههای موضوعمحور، بستری خواهند بود برای پیوند دانشگاه با صنعت، جامعه و فناوری؛ تا فارغالتحصیلان نه فقط صاحب مدرک، بلکه آماده حضور مؤثر در میدان عمل باشند.
دکتر علیاکبری در پایان با دعوت از دانشجویان برای تغییر نگاه از رشتهمحوری به مسئلهمحوری بیان داشتند: دانشگاه آزاد اسلامی با این رویکرد تازه، در تلاش است سهم بیشتری در حل مسائل کلان کشور ایفا کند. برای این منظور، از دانشجویان نیز انتظار داریم با ذهنی باز به موضوعات اولویتدار کشور توجه کنند و با ورود به این دانشکدهها، در فرآیند تحول مشارکت فعال داشته باشند.
خبرنگار: محمدعلی ایروانیان
انتهای پیام/
نظر شما