شهید چمران و طهرانچی، الگوهای تمام‌عیار استاد بسیجی بودند

محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد و رئیس بسیج اساتید استان، در گفتگویی به مناسبت روز بسیج اساتید و سالروز شهادت دکتر چمران، با تشریح ویژگی‌های استاد بسیجی تراز انقلاب اسلامی، شهید چمران را کامل‌ترین الگوی استاد بسیجی و دکتر طهرانچی را “شهید چمران عصر ما” معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد و رئیس سابق بسیج اساتید استان، در مصاحبه‌ای به مناسبت روز بسیج اساتید و سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، به تبیین جایگاه و نقش بسیج اساتید در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی پرداخت.

دهقانی اشکذری با اشاره به سوابق خود در حوزه بسیج اساتید گفت: چهار سال مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد استان یزد بودم و سپس سه سال مسئولیت بسیج اساتید دانشگاه‌های استان یزد را بر عهده داشتم. اکنون نیز یک سال است که به عنوان معاون سازندگی و سیاسی استان مشغول خدمت هستم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دوران مسئولیت خود افزود: در این دوره توفیق خدمت، اقدامات مهمی از جمله راه‌اندازی نشریه ‘تراز’ که نشریه رسمی اساتید استان است و هر ماه چاپ می‌شود، برگزاری نشست‌های تخصصی حل مسئله با حضور مدیران استان، فعال‌سازی مرکز پژوهش‌های شهید الله‌دادی و برگزاری مراسم‌های مختلف در حوزه تبیین، گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری انجام دادیم که نقش بسیج اساتید را به خوبی نشان می‌داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به شخصیت شهید چمران به عنوان الگوی استاد بسیجی تصریح کرد: شهید چمران به فرموده رهبر معظم انقلاب، بهترین و کامل‌ترین الگوی استاد بسیجی است. من معتقدم دکتر طهرانچی نیز شهید چمران عصر ما بود، زیرا همان ویژگی‌هایی که شهید چمران داشت، در ایشان نیز متجلی بود.

دهقانی اشکذری با برشمردن ویژگی‌های شهید چمران گفت: شهید چمران انسانی بود که هم در علوم نظری بسیار قوی بود و در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده بود، هم در کاربرد آن علوم در عرصه عملی بسیار موفق بود. در حوزه سنت و مدرنیته، اهل پایبندی به اصول بود و در عین حال، انسانی مدرن و به‌روز محسوب می‌شد. در حوزه ایمان و عمل نیز انسانی بسیار با ایمان و قدرتمند بود که وقتی تکلیفش در حوزه جهاد مشخص شد، کشور محل تحصیلش را ترک کرد و به سمت لبنان و بعد ایران بازگشت تا تکلیفش را انجام دهد.

وی افزود: شهید چمران هم مرد دیپلماسی بود، هم مرد میدان. هم نماینده مجلس و وزیر دفاع بود، هم یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان جنگ. هم اهل تعقل بود، هم اهل عشق. در حوزه عقلانیت و تدبیر، انسانی بسیار دوراندیش و اهل عقلانیت دینی بود و در عرصه عشق نیز هنرمند، نقاش و ادیب بود.

رئیس سابق بسیج اساتید استان یزد با اشاره به مهم‌ترین ویژگی شهید چمران خاطرنشان کرد: نکته مهم درباره شهید چمران این بود که به خاطر خدا کار می‌کرد و این اخلاص و خداباوری‌اش، الگوی اول اساتید است. نکته دوم در حوزه علمی است که باید در قله‌های علم حرکت کنیم. نکته سوم، تأثیرگذاری و پذیرش مسئولیت است؛ استاد بسیجی نمی‌گوید من فقط معلمی می‌کنم، بلکه اگر تکلیف شد که کار اجرایی را بپذیرد، مانند شهید چمران به تکلیفش عمل می‌کند.

دهقانی اشکذری با اشاره به ساده‌زیستی شهید چمران گفت: ایشان انسانی بسیار ساده‌زیست بود. با اینکه در آمریکا کرسی داشت و شخصیتی برجسته بود، اما در زندگی شخصی‌اش به دلیل اعتقاد به بیت‌المال، تا لحظه شهادت از ماشینی که حقش بود استفاده نکرد و هیچ حقوقی از دولت دریافت نمی‌کرد. دوستانش می‌گفتند روز آخر زندگی و در آستانه شهادت، حتی پولی برای تعویض عینکش نداشت.

وی با اشاره به بصیرت شهید چمران افزود: ایشان یکی از فرماندهانی بود که در حوزه استادی، خیلی جلوتر از بقیه، تحلیل مسائل را داشت. حرکت‌هایی که در حوزه مبارزه با ضدانقلاب در اوایل انقلاب و قبل از جنگ انجام داد و فضاهای امنی که در استان‌های مرزی ایجاد کرد، نشان‌دهنده بصیرت بالای ایشان بود. هرچند در این راه هزینه زیادی پرداخت و اتهاماتی به او زدند، اما با شهادت خود همه این تهمت‌ها را برملا کرد و نشان داد که مرد خدا بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به دکتر طهرانچی گفت: دکتر طهرانچی نیز الگوی امروز ما بود که مانند دکتر چمران تمام این ویژگی‌ها را داشت. علم روز را می‌دانست، بسیار ولایت‌پذیر بود و اهل قرآن و اهل بیت(ع) بود. از این جهت به نظرم این دو شخصیت باید با هم دیده شوند و شهید چمران عصر ما نیز به خوبی تبیین و الگوسازی شود.

دهقانی اشکذری در تشریح جایگاه بسیج اساتید در میان اقشار بسیج گفت: بسیج اساتید در اقشار بسیج هم پیشرو و هم پیش‌برنده است؛ یعنی هم باید خودش یک خشت جلوتر از همه باشد و به عنوان مغز متفکری که بیشتر از همه اقشار جامعه اهل تحلیل است، گفتمان‌سازی کند و مسائل مهم کشور را به صورت علمی و منطقی مطالبه کند، و هم پس از پیشران شدن، پیش‌برنده بقیه اقشار جامعه به سمت تعالی و تمدن بزرگ باشد.

وی با اشاره به اهمیت نقش علمی دانشگاه‌ها در شرایط کنونی افزود: امروز نقش مهم دانشگاه این است که دشمن اگر دانشمندان ما را شکار و شهید می‌کند، نشان می‌دهد که نقطه قوت ما در حوزه علم است. لذا بسیج اساتید باید کاملاً رسالت علمی خود را در حوزه حل مسئله و دستاوردهای علمی به‌روز در دنیا مانند هوش مصنوعی، حوزه موشکی، انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های نوین مانند کوانتوم پیشتاز باشد.

رئیس سابق بسیج اساتید استان یزد با اشاره به ترکیب بسیجی بودن و دانشگاهی بودن گفت: این ترکیب یعنی اینکه شما استادی باشید که هر لحظه اگر نیاز شد در عرصه میدان هم آماده باشید و بسیار ساده در خدمت نظام باشید؛ حال اگر پزشکید در حوزه پزشکی، اگر مهندسید در حوزه مهندسی، اگر مدیرید در حوزه مدیریت جهادی و علوم انسانی، مشاوره، حقوق و همه رشته‌هایی که به نحوی نیاز جامعه را برطرف می‌کنند، باید هم در بسیج قوی شوید و هم در وقت نیاز در میدان باشید.

دهقانی اشکذری راهکار تحقق این هدف را ایجاد شبکه مردمی-علمی دانست و گفت: بسیج باید با ایجاد حلقه‌های علمی و کارگروه‌های تخصصی، این شبکه را تشکیل دهد که به نظرم یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های امروز بسیج است. نکته مهم دیگر در حوزه ماموریت، شاگردپروری است. استاد بسیجی باید شاگردپروری کند و در یک رابطه بلندمدت، هم در حوزه‌های علمی و هم در حوزه‌های اجتماعی و روانی، یک رابطه عاطفی با دانشجو برقرار کند و سعی کند شخصیت، علم، دانش و سبک زندگی خود را به دانشجو منتقل کند.

وی در تشریح تجربه موفق ارتباط دانشگاه با جامعه گفت: تجربه‌ای که در استان یزد اجرا شد و موفق بود، این بود که ابتدا فهرستی از مسائل به‌روز کشور را متناسب با تخصص رشته‌های دانشگاه آماده می‌کردیم، مثلاً در حوزه محیط زیست برای گروه‌های محیط زیست، در حوزه مسکن برای گروه‌های عمران و معماری. سپس یک کارگروه علمی در دانشگاه روی آن کار می‌کرد و بعد از مسئول و مدیر دولتی مرتبط با آن موضوع دعوت می‌کردیم. در جلسه هم‌اندیشی، مسائل و دغدغه‌های بسیج در حوزه اجتماع به مدیر منتقل می‌شد، پاسخ‌های لازم اخذ می‌شد و محتوای رسانه‌ای تولید و منتشر می‌شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد درباره نسل جوان امروز گفت: برخلاف تصویری که گاهی از این نسل ارائه می‌شود مبنی بر اینکه دغدغه انقلاب ندارند، به نظرم به‌ویژه در ایام اخیر ثابت شد که جوانان ما در حوزه دغدغه‌های انقلاب و کشور بسیار پیشرو و پیشتاز هستند و همان ویژگی‌هایی که در نسل اول، دوم و سوم انقلاب وجود داشت، کاملاً در این نسل هم وجود دارد. مهم این است که عرصه برای آنها فراهم شود.

دهقانی اشکذری در پایان با اشاره به نقش اساتید در شرایط کنونی کشور گفت: امروز جنگ ما جنگ علمی و فناوری است و به برکت خون شهدا و تلاش علمی مجاهدان انقلاب، کشور ما در جایگاه خوبی قرار دارد و دست برتر را دارد. اساتیدی که در میدان جنگ درگیر نیستند، دو وظیفه مهم دارند: اول تبیین اهمیت این جنگ تمدنی بزرگ و چرایی آن، و دوم امیدبخشی به جامعه. اساتید باید با روش‌های علمی و تخصصی، به آرامش‌بخشی به اقشار مختلف مردم بپردازند و کمک کنند زندگی عادی مردم در جریان باشد و در عین حال که در اوج مبارزه هستیم، امور روزمره کشور مختل نشود. همچنین باید در فضای مجازی که امروز بستر اصلی جنگ است، با تولید محتوای مناسب، نقش خود را در امیدبخشی و تبیین مسائل کشور و جهان اسلام به درستی ایفا کنند.

کد خبر: 1271793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =