ضرورت بازتعریف سبد انرژی یزد با محور بهره‌وری و فناوری‌های نوین

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تأکید بر لزوم نگاه راهبردی به حوزه انرژی، گفت سبد انرژی استان باید با تمرکز بر بهره‌وری، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و توسعه فناوری‌های نوین بازتعریف شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان یزد ؛ جعفر رحمانی شمسی در سومین نشست کارگروه آب و انرژی استان با اشاره به وضعیت سبد انرژی در استان، بر ضرورت مدیریت هوشمندانه منابع و بازآرایی ترکیب تولید و مصرف انرژی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه انرژی صرفاً یک موضوع فنی نیست و ابعاد اقتصادی و بودجه‌ای مهمی نیز دارد، اظهار داشت بررسی وضعیت انرژی استان باید با نگاه جامع به ترکیب مصرف، هزینه‌ها، ظرفیت‌های تولید و امکان حرکت به سمت فناوری‌های نوین انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد افزود توسعه ظرفیت‌های جدید در حوزه انرژی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، حمایت هدفمند و بهره‌گیری از تجربه‌ها و الگوهای موفق در مدیریت انرژی است.

رحمانی شمسی با اشاره به سهم بالای سوخت‌های فسیلی در مصرف انرژی استان تصریح کرد کاهش وابستگی به این منابع و حرکت به سمت تنوع‌بخشی به منابع انرژی و استفاده از فناوری‌های نوین، از ضرورت‌های مدیریت آینده انرژی در استان به شمار می‌رود.

وی همچنین بر اهمیت افزایش بهره‌وری انرژی در واحدهای تولیدی و مصرف‌کننده تأکید کرد و گفت برخی واحدها با مدیریت صحیح مصرف توانسته‌اند عملکرد مطلوبی داشته باشند و این تجربه‌ها باید شناسایی و به عنوان الگوی عملی برای سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، استفاده از فناوری‌های نوین و مدیریت صحیح مصرف می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی در بخش‌های مختلف داشته باشد.

رحمانی شمسی با اشاره به اهمیت شناخت دقیق سبد انرژی استان خاطرنشان کرد برای سیاست‌گذاری مؤثر در این حوزه، باید تصویر روشن و مبتنی بر داده از میزان مصرف انرژی، سهم بخش‌های مختلف و ارزش اقتصادی آن در استان وجود داشته باشد، زیرا بدون چنین شناختی تصمیم‌گیری‌ها نمی‌تواند به بهینه‌سازی واقعی منجر شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در پایان تأکید کرد آینده انرژی استان نیازمند رویکردی مبتنی بر بهره‌وری، فناوری، اصلاح الگوی مصرف و کاهش اتکا به منابع فسیلی است؛ رویکردی که می‌تواند به پایداری انرژی و تحقق رشد اقتصادی متوازن در استان کمک کند.

خبرنگار: محمدمهدی‌ داوری

انتهای پیام/

کد مطلب: 1310337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha