برای رسیدن به این روستا بیخ گوش تهران بایدسوار قایق شوید

برای رسیدن به این روستای باید از دریاچه گذر کنید. روستای واریان کرج نگین سبز رنگی است که کوه های اطراف قاب زیبایی برایش درست کرده اند و دریاچه سد کرج با انعکاس تصویر  این روستا زیبایی اش را دو چندان کرده است.

ناهید سمیعی: "واریان" از آن روستاهایی است که به دلیل راه نزدیک و زیبایی های منحصر به فرد آن، شما را بارها و بارها به سوی خود می کشاند بعلاوه اگر به ماهیگیری علاقه مند هستید ماهیگیری یکی از تفریحات مرسوم اهالی این روستا است.اگر برای سفر از جاده چالوس گذر می کنید پیشنهاد می دهیم سری به این روستای خاص و زیبا بزنید.

بعد از رسیدن به سد امیرکبیر، این روستا با چشم انداز سرسبز و آرام نمایان است. تنها راهی هم که می توانید از آن به واریان وارد شوید، راه آبی و از طریق قایق است. اینجا یک مکان ییلاقی است که می توانید از هوای مطبوع آن لذت ببرید و چند ساعتی زیر سایه سار درختانش بیاسایید.

واریان شناسی

واریان در کیلومتر 25 جاده چالوس در حاشیه شرقی سد کرج واقع شده که به 2 دوره تاریخی تقسیم می شود، دوران پیش از پیدایش سد کرج و دوران پس از پیدایش سد.

واریان قدیم که در حال حاضر بخش عظیمی از آن زیر اب قرار گرفته تقریبا مانند شهر بوده است و از نظر مواد غذایی همه چیز در ان تولید می شد و حتی مسیر ماشین رو هم داشته است اما بعد از ساخت سد در سال 1340 تعدادی از باغ های اهالی واریان در حاشیه شرقی سد قرار می گیرد که این باغ ها هیچ راه دسترسی به جز قایق نداشتند که همان باغ ها، واریان امروزی را تشکیل می دهند و به همین دلیل واریان امروزی به عنوان تنها روستای آبی ایران مطرح است که تنها راه دسترسی به آن گذر از اب بوسیله ی قایق است.

نه تلفن ثابت دارد و نه برق سراسری

واریان تنها روستای واقع در کنار دریاچه کرج است که از هیچ سو جاده ای ندارد. نه تلفن ثابت دارد و نه برق سراسری، بناباین واریان روستایی دست نخورده است که از فعالیت های ضد محیط زیستی در امان مانده است.
این روستا یکی از جاذبه های طبیعی و کوهستانی استان البرز است.

هر گونه آلودگی ممنوع

علت پاکیزگی هوای غیر قابل باور این روستا که در حدود 70 کیلو متری تهران قراردارد، ممنوعیت حضورهرگونه ماشین، موتور و حتی دوچرخه است و این مسئله یکی دیگر از وجوه منحصر به فرد این روستای دیدنی است.

حیاط خانه ها مشترک است
پس از رفتن به روستا و گشت زنی در آن علاوه بردیدن مناظر بکر و بدیع طبیعی، متوجه مسائل کم نظیری می شوید که می توان به نبودن مغازه سوپر مارکت، مشترک بودن حیاط خانه ها به دلیل نداشتن در و دیوار برای حیاط ها، وجود مسجد جامع با سرویس بهداشتی و غیره اشاره کرد.

محرم در واریان

اهالی واریان که بیشتر ساکن کرج هستند هر ساله با جمع شدن در مسجد روستا، مراسم تاسوعا و عاشورا را برگزار می‌کنند. نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و بردن علم بر سر مزار شهدای واریان از جمله رسوم عزاداری واریانی‌هاست . علامتی که برای عزاداری امام حسین(ع) در واریان استفاده می شود حدود ۱۸۰ سال پیش، توسط یکی از اهالی روستا از مشهد و با پای پیاده به واریان آورده شده است.

آداب و رسوم

از آداب و رسوم اهالی واریان می‌توان به عیادت از خانواده‌های داغدار در نخستین روز سال اشاره نمود که به آن نوعید می‌گویند. بدین صورت که اهالی واریان در روز اول سال، و حتی بعضاً پیش از دیدار آشنایان و خانواده نزدیک، به عیادت از خانواده‌هایی که در طول سال گذشته کسی از عزیزان خود را از دست داده و داغدار شده اند، و یا در اصطلاح نو عید دارند، می‌روند. البته اکنون این رسم به نوعی تغییر شکل یافته و جامعه بزرگ واریانی‌ها در نخستین روز سال، در محل حسینیه واریان حضور یافته تا ضمن پاسداری از آداب و رسوم گذشته، با هم بودن، صمیمیت و لحظات دوستی را به نمایش بگذارند. برگزاری بی ریای مراسم محرم توسط اهالی واریان نیز زبانزد است.

چگونه می توان به واریان رفت؟

از ابتدای جاده چالوس که شروع به حرکت کنید بعد از طی مسافت حدودا 25 کیلومتر به یک خروجی با تابلوی کوچک می رسید که روی آن نوشته شده" جاده اختصاصی ورود افراد متفرقه ممنوع" مواجه می شوید. اگر از اهالی روستا باشی میتوانی اتومبیل شخصی خود را در پارکینگپارک کرده و به سمت اسکله بروی.

اهالی واریان می گویند که اگر یک گردشگر و یا دوست دار طبیعت قصد سفر به واریان را داشته باشد تقریبا غیر ممکن است مگر اینکه در واریان مهمان یکی از اهالی باشد و یا در وایان خانه داشته باشد و یا در نهایت با هماهنگی قبلی قصد سفر به آنجا را داشته باشد.

هزینه استفاده از قایق چقدر است؟
قایق ها کاملا رایگان است زیرا زمانی که سد ساخت شد زمین های تعدادی از اهالی روستا در حاشیه شرقی سد قرار گرفت به همین دلیل سازمان آب قراردادی را بااهالی امضا کرد مبنی بر اینکه اهالی واریان به مدت 100سال از تمامی خدمات قایق رانی و حقوق قایق رانان به صورت رایگان استفاده کنند.

چقدر باید منتظر بمانید تا قایق بیاید؟

پیچیده ترین سوالی که می شود از هر اهالی واریان پرسید این سوال است، زیرا هیچ کسی جواب این سوال را دقیقا نمی داند.اگر فرد خوش شانسی باشید زمانی به اسکله می رسید که قایق ایستاده است اما به طور کلی در تابستان به دلیل سفر زیاد به این روستا قایق ها به طور منظم از ساعت 7:30 صبح تا 13 و از 15 تا 23شب کار می کنند.

تعداد راننده های قایق چند نفر هستند؟

راننده های قایق 3 نفر هستند که به صورت شیفتی کار می کنند، ساعت تعویض شیفت در تابستان حدوده ساعت 8:30 شب است، راننده ای که شیفت را تحویل میگیرد موظف است تا ساعت 11 شب کار کند و صبح از ساعت 8 تا 8:30 شب شیفت باشد و سپس قایق را تحویل راننده بعدی دهد.البته این ساعت ها مختص تابستان است.
راننده قایق حتما باید شب را در واریان بماند تا اگر مشکلی بوجود آمد یا فردی بیمار شد برای رفت و آمد اضطراری مشکل پیش نیاید.

آیا سازمان آب نسبت به تعهدات خود پایبند است؟

متاسفانه از زمانی که سازمان آب شروع به خریدن زمین های اهالی کرد و حدوده 70 درصدزمین ها و خانه های اهالی را خرید به این امید که اهالی واریان را تخلیه کنند بعلاوه سعی کردند فشار را بر 30 درصد باقی مانده بیاورند تا آنها را وادار به فروش زمین هایشان کنند از این رو با دادن حقوق قایق ران ها در هر 7الی 8 ماه و شکایت قایق ران ها سعی برافزایش فشار دارد تا اهالی را ترغیب به فروش زمین هایشان کنند.

هتل واریان

در سالهای گذشته هتلی هم به نام روستای واریان و مشرف به سد کرج ساخته شد که بعدها به علت جلوگیری از آلودگی آب دریاچه، این هتل به همراه تأسیسات تمرینی ارتش و اردوگاه های نظامی پیرامونی آن تخریب شد.

بازی های محلی

به دلیل مجاورت واریان با سد کرج وآشنایی کودکان و نوجوانان واریان با ورزشهای آبی نظیر: شنا، قایق رانی، اسکی و ماهیگیری، بازیهای رایج در دیگر روستاها آنچنان در واریان جایگاهی نداشت اما برخی از بازی‌ها که معمولاً در پاییز و زمستان انجام می‌گرفت عبارتند از:توپ کاش، الک دلک، آقا زنجیر باف، اکر دکر، لی لی، سنگ کنارو، اشتر اشترن، درزن بپرک" که در طالقان به ان دو قز بپرک" می گویند بعلاوه قایق رانی از ورزش‌های اختصاصی بچه‌های واریان بود و تعدادی از آنان قهرمانان ملی این سه رشته ورزشی بودند. همچنین اسکی نیز رشته‌های مختلفی داشت از جمله آنها:اسلا لوم، مارپیچ، پرش، تریک برموت، اسکی بدون چو ب و اسکی با پای برهنه.

اقتصاد، سوغات و صنایع دستی

غلات ، میوه ، لبنیات ، عسل و باغ‌های میوه از سوغات این روستا به شمار می رود همچنین شغل اهالی، زراعت و گله‌داری و کرباس‌بافی و گیوه‌سازی است که از این راه کسب درآمد می کنند.

به خاطر داشته باشید

_ شب را نی توانید در واریان بمانید مگر اینکه با یکی از اهالی نسبت داشته باشید و یا خانه یکی از اهالی را برای یک شب اجاره کرده باشید.

_ اگر برای گردشگری به ارتفاعات واریان می روید به خاطر داشته باشید که گوشی مبایلتان ممکن است آنتن ندهد با عزیزانتان هماهنگ کنیدتا نگران نشوند.

_ ورود افراد غریبه به این روستا ممنوع است و از قبل باید هماهنگیهای لازم را انجام دهید.

_ هزینه استفاده از قایق ها رایگان است.

20103

کد خبر: 668339

وب گردی

وب گردی