تهران ، ژاپنی تازه  برای رانندگان  شهرستانی/ روایت رانندگانی که در ماشین زندگی می کنند

همیشه در تهران همهمه ای از آدمهایی است که زندگیشان انگار روی دور تند افتاده و همه سعی دارند در کمترین زمان ممکن به مقصد شان برسند. در این میان اگرمسیر رسیدن به مقصد دور باشد و مجبور باشی ایستگاه به ایستگاه خط عوض کنی قطعا وسیله و راه برایت اهمیت ویژه ای پیدا می کند اما مشکل زمانی شروع می شود که رانندگانی که پلاک بیشترشان مربوط به شهرستان هاست بهداشت فردی را رعایت نمی کنند و مسافران مجبورند تا رسیدن به مقصد نفس هایشان را حبس کنند.

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز: ساعت 6 و 30 دقیقه صبح با خروج از خانه امیدوارم که ترافیک کم باشد و به موقع به محل کارم برسم.بعد از گذشتن از یک خیابان فرعی طولانی به خیابان اصلی می رسم صدای ترمز جلوی پایم را به فال نیک می گیرم و برای طی اولین مسیر با سلام سوار پرایدی می شوم که در بدو ورود مسافر با بوی بدی به استقبال سرنشینانش می رود. پس از نشستن توجه ام به وضعیت ظاهری راننده جلب می شود او مردی حدود 40 ساله است که در کنار دستش فلاسک چای و روی داشبوردش تکه ای نان قرار دارد.

پیاده شدن مسافر قبلی جر و بحث در نداشتن پول خرد را به دنبال دارد.مسافر که پیاده می شود راننده رو به من که روی صندلی جلوی ماشین نشسته ام می گوید : یک ساله که از روستایمان در سبزوار برای تامین خرج و مخارج زندگی به تهران آمده ام کشاورزی مان که با بی آبی از بین رفت تصمیم گرفتم با این پراید قراضه به تهران بیام 5 سر عائله دارم و الان 6 ماه است که پسر دو ساله ام را ندیدم ... انگار گوشی برای درد دل کردن پیدا کرده بود.

راننده با دستمالی که دور گردنش انداخته صورتش را پاک می کند و ادامه می دهد: از وقتی به تهران آمده ام فقط 5 ساعت در شبانه روز می خوابم تا بتوانم هزینه های خودم و خانواده ام را تامین کنم . می پرسم : در تهران کس و کاری داری؟ نگاه می کند با با دندان هایی که انگار سال هاست رنگ مسواک به خودش ندیده می گوید: نه ،من هیچ کسی را ندارم و هیچ کدام از خیابان های تهران را نمی شناسم تو همین ماشین می خوابم ،زندگی می کنم و پول در می آورم ما در روستا 5 نفر بودیم که به تهران آمدیم اما از درآمدم راضیم ماهی 3 تا 4 میلیون تومان برای زندگی در روستا کم پولی نیست...

او می گوید : نان و پنیر و هندوانه غذای خوبیه در این ایام گرم و خوابیدن گهگاه روی چمن پارک هم برای ما که با طبیعت عجین هستیم کار آسانی است. با بوی بدی که در ماشین مسافر را می آزارد می گویم :برای بهداشت و استحمام تان چه می کنید؟ می گوید: در سرویس بهداشتی پارک هفته ای یکبار دوش می گیرم و شبها که با رفقا جمع می شویم یک کم حال و هوامون از دلتنگی عوض میشه.

به پایان مسیر اول رسیده ام وقتی از ماشین پیاده می شوم راننده هم ماشین را در ایستگاهی دقیقا وسط خیابان زیر پل سید خندان پارک کرده و به دیگر همشهری هایش می پیوندد همشهری هایی که تعدادشان بیشتر از 5 نفر و پلاک های ماشینشان نشانگر این است که از استان های دیگرکشور، لرستان،کردستان،و خراسان جنوبی و...آمده اند.

پیشتر، خبرهایی مبنی بر اینکه پلاک های خودروهای متعلق به شهرستانها حق کار کردن در تهران را ندارند را خوانده بودم اما تکلیف این هموطنانی که شیرازه زندگی خانوادگی را گم کرده اند چه می شود ؟

جلوگیری نکردن از این وضعیت مسافرکشان در شهر تهران در آینده علاوه بر مشکلات اقتصادی و خانوادگی می تواند مشکلات بهداشتی هم در شهر ایجاد کند.مشکلاتی که در بوجود آمدن آن نه مردم و نه حتی سیاست های دولت نقشی نداشته است چرا که روند تغییرات اقلیمی و آب و هوایی می تواند در ساختار فرهنگی و اجتماعی ،بهداشتی و خانوادگی ما تاثیر فراوانی داشته باشد.

لزوم رعایت بهداشت در اسلام
قرآن‌کریم و توصیه های پیامبران و ائمه اطهار در قالب آیات و احادیث و سیره، بر ضرورت و اهمّیت موضوع سلامتی، بهداشت و تأثیر آن در زندگی دنیوی و اُخروی اشاره فراوان دارند. قرآن و سنّت بر اهمیت و تأثیر بهداشت در زندگی دنیوی و اخروی اشاره فراوان دارد، برای نمونه می توان به استناد، یکی از مصادیق آیه شریفه وَلاَ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ؛ (بقره/ 195) ضرورت رعایت بهداشت را برای پیشگیری از هلاکت استنباط کرد.

اسلام بهداشت را تکلیف و نهادینه کرده است.پیامبر اسلام بهداشت را پایه اسلام و حفظ پاکی در همه زمینه ها از وظایف فرد با ایمان می داند آموزه های بهداشتی سیره نبوی می تواند در افزایش آگاهی و فرهنگ و بهبود وضعیت بهداشت جامعه نقش موثری داشته باشد. اسلام چون سلامتی را نیاز اساسی و ضامن بقای نسل آدمی می‌داند، راه‌کارهای فراوانی برای حفظ و تأمین آن پیش‌ روی بشر قرار می‌دهد. در آموزه‌های دینی به صدها رهنمود در زمینه تغذیه، خواب، کار و محیط برمی خوریم.

705

کد خبر: 840414

وب گردی

وب گردی