نقش های خیالی یک قالی سوژه پرفورمنس شدند

پرفورمنس «جوشقان» به نگاهی به قالی کاشان تا 3 دی ماه اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پرفورمنس «جوشقان» به کارگردانی نوید معمار از 23 آذر ماه ساعت 20:30 در عمارت «روبرو» روی صحنه است.

این پرفورمنس درباره قالی کاشان است و در خلاصه داستان آن آمد است: جوشقان قالی روستایی در شهر کاشان است. در این روستا قالی‌‌هایی بافته می‌شود که از تخیل شخص بافنده سرچشمه می‌گیرد.

طرح اصلی این قالی‌ها را «جنگلی» می‌نامند. «جنگلی» از تکرار موتیف‌های گیاهی لوزی شکل با طرح‌هایی متفاوت به هارمونی‌ای‌ در سطح قالی می‌رسد. این هارمونی، تصویری از جنگلی را می‌سازد که نشات گرفته از ناخودآگاه هر فرد است.

این قالی تنها قالی ایران است که مبتنی بر عنصر تخیل و بدون نقشه بافته می شود.

در این قالی رنگ قرمز طبیعی بسیار خوب به عمل می‌آید. جالب توجه است که در قالی‌های این منطقه تنها از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود و مردمان «جوشقان قالی» استفاده از رنگ‌های مصنوعی را نفرین شده می‌دانند.

این اثر شاخصه‌های حرکت و مفاهیم موجود در فرش را استخراج کرده و آن را در قالب یک آیین به اجرا در می‌آورد.

«جوشقان» حفظ و یادآوری فرهنگ، سنت و تاثیرگذاری بافنده‌هایی است، که در روستای «جوشقان قالی» میان حرکت دستانشان هربار خیالی عظیم خلق می‌کنند.

عوامل پرفورمنس «جوشقان» عباتند از: کریوگرافی و اجرا: الهه مونسی، کارگردان فنی: علی داوودی، طراح صدا: کیان حسین، طراح لباس: آناهیتا و آیدا متین، طراح گرافیک: امیر مقتدا، طراح تیزر: رامین رحیمی، عکاس: مرجان بیات

این اثر نمایشی تا 3 دی ماه روی صحنه خواهد بود.

501

کد خبر: 887018

وب گردی

وب گردی