بوروکراسی دانشگاه‌ها مانع ایجاد تعامل بردبرد با صنعت است

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: دانشگاه‌ها به لحاظ دسترسی به مطالب علمی و پژوهشی هم در سطح بین‌المللی و هم به لحاظ  ساختار علمی قوی‌ که نسبت به صنعت دارند می‌توانند نقش کلیدی در توسعه کشور داشته باشند؛ منتها مشکلی که در این زمینه وجود دارد آنها فکر می‌کنند اولا دیگران باید به آنها مراجعه کنند و با صنعت غریبه‌اند

شاپور پیروزی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت این شرکت، اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده فیلتر هوای خودروهای داخلی است به طوریکه در مرحله ابتدایی برروی دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد تا جایی‌که در طی  یک‌سال و نیم گذشته توانست ۱۵۷ محصول متنوع تولید کند.

وی تصریح کرد: تمام فیلترهای تولیدی برای خودرو داخلی مثل پژو و سایپا و ال ۹۰ و انواع و اقسام خودرو وارداتی و غیره به اضافه فیلترهای هوای کابین خودرو است. دستاورد کلیدی شرکت استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات بود که توانستیم بوسیله این فناوری و ارتقای آن فیلترهای نانو را برای پراید و پژو تولید کنیم. متاسفانه به علت اختلافات پیش آمده در هیات مدیره روند تولید متوقف شد به همین دلیل ما یک شرکت جدید در این حوزه راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم تولیدات گسترده‌ای را در این حوزه داشته باشیم.

پیروزی ادامه  داد:  تعداد محصولاتی که هر شرکت می‌تواند به بازار عرضه کند به عواملی همچون سرمایه در گردش، امکانات تکنولوژیکی و دسترسی به مواد اولیه، نیروی کار، تخصص و عواملی تعیین کننده در بازار از جمله مسائل رقابتی کالاهای مشابه بستگی دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، ظرفیت تولید روزانه شرکت را ۳۰ هزار فیلتر خودرو عنوان کرد و گفت: بحث خودکفایی کشور از نوع فیلترها از نوع نسبی است گاهی اوقات خود فیلتر از صفر تا صد در داخل کشور تولید می‌شود؛  اما صنعت فیلتر یک صنعت واسطه است در واقع مواد اولیه اصلی این صنعت اکثرا وارداتی است و مواد اولیه تشکیل دهنده یک فیلتر تا ۹۵ درصد وارداتی  و ۵ درصد به مواد داخلی برمی‌گردد؛ همین باعث می‌شود که ما در این عرصه وابستگی شدیدی به واردات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کنیم، اظهار کرد: متاسفانه امروزه با زیاد شدن شرکت‌های زیرپله و تولید محصولات بی‌کیفیت بازار این محصولات کساد شده است تا جاییکه این شرکت‌ها با زدن برچسب و استفاده از لگوی استاندارد کالای بی‌کیفیت را روانه بازار می‌کنند. این امر مهم بیانگر این است که سازمان استاندارد نظارتی اساسی در این زمینه نداشته و باعث افزایش این شرکت‌ها شده است، این در حالیست که سازمان استاندارد باید نظارت‌های ویژه‌ای را در این حوزه داشته باشد.

پیروزی با اشاره به اینکه کشور زمانی با تولید فیلتر از خارج بی‌نیاز می‌شود که مواد اولیه تولید فیلتر در داخل کشور صورت گیرد تا از این طریق با ایجاد ارزش افزوده روی مواد اولیه  زمینه اشتغال‌زایی فراهم شود، گفت: فیلتر هیچ ماشینی نیست که در داخل کشور ساخته نشود بلکه این موضوع نیاز به حمایت مسئولان دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: با توجه به تجربیات قبلی و نیاز کشور به انواع مختلف فیلتر در تلاش هستیم که از تکنولوژی های‌تک و نانو استفاده کنیم به ویژه تولید  فیلتر صنعتی، پزشکی و بیمارستانی در دستور این شرکت دانش‌بنیان است.

پیروزی ادامه داد: ما در زمینه صادرات محصول تحقیقاتی را انجام دادیم و هدف صادراتی ما کشورهای حاشیه خلیج فارس است؛ منتها نبود سرمایه در گردش ما را از این حیث در مضیقه گذاشته و نتوانستیم سرمایه کافی برای تولید برای صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار پایه‌ای می‌توانند در پیشرفت کشور و تولید محصولات های‌تک ایفا کنند؛ اما متاسفانه فرافکنی پراکندگی در نوع کار و عدم تمرکز بر روی دانش بنیان‌ها باعث شده است که در این زمینه موفق نباشیم. همچنین آفتی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند، این است که شرکت‌ها به مجرد اینکه به یک ایده یا اختراع می رسند، فکر می‌کنند خودشان به تنهایی می‌توانند تمام مراحل ثبت اختراع و تولید انبوه و صادرات را انجام دهند به همین دلیل اینها از نطفه عقیم می‌مانند و به ثمر نمی‌رسند. اگر شاهد موفقیت دانش‌بنیان‌هایی هستیم که توانستند به خارج عرضه کنند یا های‌تک بوده یا بخشی از صنعت از آنها حمایت کرده است در غیر اینصورت محال است که یک شرکت هر چند که دارای فناوری و دانش بالایی باشد بتواند در وادی عرضه کالا به بازار و تجاری‌سازی موفق باشد.

وی تأکید کرد: پیشنهاد این است که دولت محدودیت‌هایی را برای دانش‌بنیان‌ها یا بعضی از ایده‌ها و خلاقیت‌ها ایجاد کند که صرفا مولد ایده و خلاقیت و اختراع نباشند بلکه  با تقویت کردن دانش‌بنیان‌ها  تمام مراحل  تجاری‌سازی و تولید انیوه را به اهالی این صنعت واگذار کند چرا که حمایت بی‌اساس باعث می‌شود که هزینه‌هایی در این مسیر به هدر برود.

پیروزی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که دانش‌بنیان‌ها با آن مواجه هستند بحث تامین مواد اولیه است، اگر دولت بتواند حمایت‌هایی را با ارائه سوبسید و مشوق‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و واردات مواد اولیه را ممنوع نکند به طور یقین آنها در آینده با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای جهش تولید باید موانع تولید را از سرراه تولیدکننده برداشته شود. یکی از راهکارها حذف موانع واردات برای تولیدکننده است تا مواد اولیه بدون واسطه و سوداگری به دست تولیدکننده برسد. همچنین ارزش افزوده‌ای که سیستم دارایی  به تولیدکننده تحمیل کرده حذف و آن را از مصرف کننده دریافت کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: دانشگاه‌ها به لحاظ دسترسی به مطالب علمی و پژوهشی هم در سطح بین‌المللی و هم به لحاظ  ساختار علمی قوی‌ که نسبت به صنعت دارند می‌توانند نقش کلیدی در توسعه کشور داشته باشند؛ منتها مشکلی که در این زمینه وجود دارد آنها فکر می‌کنند اولا دیگران باید به آنها مراجعه کنند و با صنعت غریبه‌اند. از طرفی ساختار و بروکراسی حاکم بردانشگاه‌ها مانع از آن می‌شود یک تعامل بردبرد با صنعت داشته باشند. آنها ضوابط خاص خودشان را دارند و برهمین اساس به دنبال این هستند که صنعت را در قالب خودشان تعریف کنند و این باعث می شود که تعاملی صورت نگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =