حمایت جهاددانشگاهی از توسعه علمی و فناورانه در کیش

رییس جهاددانشگاهی با سفر یک‌روزه به جزیره کیش ضمن بازدید از مزرعه پرورش ماهی در قفس این جزیره بر توسعه همکاری‌های بیشتر تأکید کرد و در ادامه این سفر قرارداد بهره‌برداری از فرهنگ‌سرای مرکزی کیش برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی صنایع خلاق نیز امضا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  در این بازدید بر استقرار یک شرکت مزرعه پرورش ماهی در قفس" به‌عنوان شرکتی خلاق و پیشرو در مرکز نوآوری کیش تأکید شد.

حمایت و همکاری جهاددانشگاهی در خصوص توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس و ارتقاء فرآیند بسته‌بندی و عرضه محصولات با بهره‌گیری از امکانات حمل‌ونقل هوایی کیش در بستر شبکه آنلاین از دیگر نکات مورد تأکید در این بازدید بود.

حضور در جزیره کیش فرصتی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی

دکتر طیبی عصر سه‌شنبه در نشستی که با هدف امضا قرارداد بهره‌برداری از فرهنگ‌سرای مرکزی کیش برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع خلاق با جهاددانشگاهی برگزار شد با تأکید بر اینکه حضور در جزیره کیش فرصتی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه و الگوسازی در سطوح گسترده‌تر خواهد بود گفت: در دنیای امروز ملاک سنجش توان کشورها، قدرت آنها در توسعه علم، تبدیل آن به فن آوری و کاربردی کردن فناوری‌ها است.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه توسعه علم فناورانه زیرساخت اصلی اقتدار دفاعی و اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان است که هرروز باید به‌روزرسانی شود افزود: فلسفه به وجود آمدن جهاددانشگاهی نیز این بوده تا اثبات کنیم توان انجام کارهای علمی بزرگ راداریم و علم را به فن و فنون را به خدمات برای ارائه داخلی و خارجی تبدیل می‌کنیم و به لطف خداوند تاکنون با تلاش‌های فراوان مجموعه، الگوسازی‌های بزرگی در کشور و تمامی حوزه‌ها به‌ویژه صنایع خلاق صورت گرفته است.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه از دیرباز علاقه‌مند به حضور در کیش برای انجام فعالیت باهدف ایجاد دروازه ورود به خارج از کشور بوده‌ایم گفت: شرایط دستیابی به این هدف با کمک و همت دکتر مظفری و همکاران محترمشان فراهم‌شده تا بتوانیم در حوزه‌های مهندسی، علوم اجتماعی، صنایع خلاق و فرهنگی کارهای ارزنده‌ای را با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله عمل برسانیم.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند کمک جدی به اقتصاد کشور داشته باشد، اقتصاد حوزه فرهنگ است که خوشبختانه کشور ما دارای دیرینه‌ای بسیار قدیمی و قوی در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و نرم است  که توسعه آن در کشور بکر است و استعدادهای خوبی داریم که باید یاری کنیم تا شکوفا شوند.

دکتر طیبی افزود: جهاددانشگاهی نخستین پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را در کشور ایجاد کرد و امروز خوشحالیم که با کمک مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش جناب دکتر مظفری و امضا این قرارداد شرایطی فراهم شد تا جوانان ما در کیش و کشور بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند و تجربیات 40 ساله جهاددانشگاهی فرصتی برای ارائه خدمات به داخل و خارج از کشور را ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار داشت: جهاددانشگاهی علاوه بر فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و صنایع نرم و خلاق جهاددانشگاهی؛ در سایر زمینه‌ها ازجمله حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی و بحث اشتغال خانگی دارای توانمندی علمی و فناورانه بسیار قوی است و قطعاً حضور در جزیره کیش فرصتی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه و الگوسازی در سطوح گسترده‌تر خواهد بود.

اقدامات جهاددانشگاهی در کشور منشأ خدمات بسیار بزرگی بوده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست  حضور جهاددانشگاهی به‌عنوان مجموعه‌ای توانمند و عملگرا در حوزه پژوهش‌های کاربردی در کیش را منشأ خدمات و تحولات گسترده برشمرد.

دکتر مظفری گفت: زحمات دولت‌های مختلف  در منطقه آزاد کیش، زمینه توسعه و انجام فعالیت‌های بزرگ را فراهم آورده که بستر اجرای بسیاری از طرح‌های موردنیاز در سطح کشور است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه جمعیت دانشجویی و جمعیت دانش‌آموزی کیش تقریباً برابر است و در کمتر جایی از کشور این موضوع دیده می‌شود، گفت: حضور پردیس‌ها و شعب دانشگاه‌های برتر کشور در جزیره اتفاق مبارکی است که در طول سال‌ها موجب شده کیش درزمینه های علمی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: برای تداوم پیشرفت‌های علمی، تأکید ما به دانشگاه‌های مستقر در جزیره و دانشگاه‌های مادر این بوده که رویکرد آنها تنها آموزشی نباشد و با تغییر  رویکرد در مقاطع مختلف، کارهای مطلوبی نیز انجام شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: مناطق آزاد در دنیا نسل ششم خود را تجربه می‌کنند و ما نیز باید تلاش کنیم که به نتیجه مطلوب برسیم و از راه‌های میان‌بر برای رسیدن به اهداف بلند کشور استفاده کنیم. به همین منظور، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از بحث‌هایی اساسی است که در برنامه راهبردی ما تدوین شد و در ادامه تلاش‌های دوره‌های قبل که بخشی از بستر مهیا شده بود و همچنین تلاش همکاران ما در این دوره، موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان با همراهی معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری کشور و حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم به‌سرعت عملیاتی شد و باوجود فرازوفرودها، مرکز نوآوری کیش شکل گرفت و نمایندگان دانشگاه‌های برتر کشور و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه خلاء حضور جهاددانشگاهی در میان مجموعه‌های علمی مستقر در کیش محسوس بود گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب کیش از جهاددانشگاهی به‌عنوان مجموعه‌ای بسیار توانمند و عملگرا در حوزه پژوهش‌های کاربردی که منشأ خدمات و تحولات گسترده درزمینه های مختلف بوده است درخواست کردیم که در کنار مجموعه‌های دیگر برای تحولات بزرگ در کیش حضور یابد.

دکتر مظفری در ادامه عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالا و توانمندی جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف،این نقطه آغاز همکاری‌های مشترک ما خواهد بود و خدا را شاکریم که امروز با حضور دکتر طیبی رئیس محترم جهاددانشگاهی، در ادامه مباحث قبلی و پیرو امضا تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و جهاددانشگاهی، انعقاد این قرارداد که به فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع خلاق و بیشتر به مباحث فرهنگی و رسانه‌ای تأکید دارد، در محل فرهنگسرای مرکزی کیش مستقر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: اقدامات جهاددانشگاهی در کشور منشأ خدمات بسیار بزرگی بوده و امروز نیز ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در جزیره کیش برای همکاری‌های دوجانبه فراوان است و طبق مذاکرات صورت گرفته، یکی از اساسی‌ترین مباحث علاوه بر استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع خلاق، موضوع تأکید بر اقتصاد دریا است که با محوریت سازمان منطقه آزاد کیش و جهاد، برای تمامی سواحل کشور  الگوسازی کرده و خدمات به آنها را در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: در ساختمان فرهنگسرای مرکزی فضای خوبی فراهم‌شده که  با رویکرد صنایع خلاق در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه  در 20 آبان که روز کیش نام‌گرفته است در کنار پژوهشکده محیط‌زیست به بهره‌برداری برسد. به دلیل موقعیت خاص و استراتژیک کیش، موضوعات متعددی برای همکاری‌های دوطرفه با جهاددانشگاهی به‌ویژه در حوزه دریا و مسائل مرتبط با آن و جود دارد محور فعالیت‌های مشترک خواهد بود.

دکتر مظفری، حضور جهاددانشگاهی را در کنار مجموعه‌های بزرگ اقتصادی بسیار مؤثر خواند و بیان داشت: امروز با ورود به بحث پرورش ماهی در قفس نیز کارهای خوبی انجام‌شده است و در این راستا پشتیبانی و حضور سازمان منطقه آزاد کیش نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در انجام امور و کارهای مشترک فی‌مابین داشته باشد. شاید در منطقه آزاد کیش محدودیت‌هایی برای برخی حوزه‌ها مانند پرورش ماهی در قفس داشته باشیم اما حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در جزیره به‌عنوان هاب علمی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند و درحالی‌که ما در بندر آفتاب و بندر چارک و این مرز ساحلی 5700 کیلومتری، پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش و جهاددانشگاهی شرایط مطلوب‌تری را در این زمینه‌ها فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی جهادددانشگاهی، دکتر مظفری از راه‌اندازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جزیره خبر داد  و افزود: 20 آبان همراه با افتتاح رسمی پارلمان زنان کیش طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیز راه اندازی می‌شود و تحولات خوبی را رقم خواهد زد و امیدواریم محل استقرار صنایع تولیدی مشاغل خانگی نیز از سوی شرکت عمران و خدمات تا روز کیش آماده و بهره‌برداری شود.

مدیرعامل سازمان در پایان افزود: امید دارم که این نشست فرصت برای بهره‌مندی از توان تجربیات جهاددانشگاهی باهدف کمک به اقتصاد کشور فراهم کند و ما نیز به‌نوبه خود منشأ خدمات بهتر به هم‌وطنان باشیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1078930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =