فعالیت هدفمند لازمه کنشگری موثر در رسانه‌های اجتماعی است

مدرس دوره رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی در بیان ویژگی‌های کنشگری موثر؛ به نگاه علمی داشتن، هدفمند بودن، برنامه‌ریزی، کسب مهارتهای لازم برای تحقق هدف، تعیین نقش و زیست مجازی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز کلاس «تولید محتوا و نگارش در توییتر» از دوره «رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی» با تدریس سیدپویان حسین‌پور کارشناس رسانه‌های اجتماعی به صورت مجازی در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

حسین‌پور در این کلاس به بیان ویژگی‌های کنش‌گری کوثر در رسانه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: نوع نگاه به فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، به بازنگری نیاز دارد. نگاه به رسانه‌های اجتماعی باید علمی شود و بستر شبکه‌های اجتماعی را یک بستر علمی بدانیم که فعالیت در آن نیاز به کسب علم و فراگیری مهارت‌های لازم را دارد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی کاربرمحور است، اظهار کرد: البته کاربرمحور بودن رسانه‌های اجتماعی به این معنا نیست که این فضاها بدون قاعده و چارچوب باشد.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه توییتر دیگر یک «شبکه اجتماعی» نیست و به یک «رسانه اجتماعی» تبدیل شده است، ادامه داد: اینکه توییتر به یک رسانه تبدیل شده است، نشان می‌دهد؛ فعالیت در آن نیازمند یاد گرفتن مهارت‌های رسانه‌ای است. همان‌طور که برای روزنامه‌نگار شدن به یادگیری مهارت‌های روزنامه‌نگاری نیاز است، برای کنشگری در توییتر نیز باید دانش و مهارت‌های لازم را یاد گرفت.

حسین‌پور یکی از لوازم فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و اثرگذاری را هدف‌گذاری دانست و گفت: برخی افراد در رسانه‌های اجتماعی کاربر و برخی کنشگر هستند. کاربر و کنشگر تفاوت‌هایی با هم دارد که مهمترین فرق بین آنها هدف داشتن است. کنشگر هدف دارد و هدف او اثرگذاری است. کنشگر علاوه بر هدف برنامه هم باید داشته باشد و برای تحقق هدف، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته؛ باید مهارتهای لازم را کسب کرد.

این کارشناس شبکه‌های اجتاعی ختصریح کرد: علاوه بر هدف و برنامه داشتن، کنشگری به تعیین و تعریف نقش هم نیاز دارد. فردی که میخواهد در رسانه‌ای مانند توییتر کنشگر باشد؛ باید نقش خود را در این فضای اجتماعی تعیین کند.  به طور کلی ۲ نقش برای کنشگری در رسانه‌های اجتماعی داریم؛ یکی نقش محتوایی است که به تخصص و علاقه فرد بستگی دارد و نقش دیگر را اصطلاحاً «کنشگرانه» می‌گویند. نقش کنشگرانه مانند نقش بازیساز و هافبک وسط در یک تیم فوتبال است که فعالیت‌های رسانه‌ای را طراحی می‌کند.

حسین‌پور با بیان اینکه هر ابزار و پلتفرمی زبان خاص خود را دارد، افزود: شبکه‌ها مجازی مختلف تفاوت‌های خاص خود را دارند. توییتر رسانه جنگ، اینستاگرام رسانه‌ای برای ترویج سبک زندگی و تلگرام یک بستر توزیع محتوا است. در توییتر، تنوع زیست مجازی، تعاملات و محتوای تولیدی اثر ویژه‌ای در دیده شدن و اثرگذار شدن دارد، در اینستاگرام هم این موارد موثر هستند؛ اما در روش‌ها و مدل‌ها با هم تفاوت دارند.

این فعال رسانه‌ای در ادامه بیان ویژگی‌های کنشگری موثر در رسانه‌های ‌اجتماعی به زیست مجازی اشاره کرد و گفت: زیست مجازی یعنی ارتباطات و تعامل‌هایی که در شبکه توسط کاربر برقرار می‌شود. رشد و اثرگذاری یک کنشگر به ۲ دلیل عمده رخ می‌دهد؛ اول اینکه تولید محتوای مناسب و باکیفتی داشته باشد و دوم اینکه با طیف‌های مختلف مخاطبان ارتباط داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچقدر محتوای تولیدی کاربر کیفیت‌ بیشتری داشته باشد به همان اندازه باید تعاملات بیشتری برقرار کند تا محتوای او دیده شود. وقتی محتوای خوب و تعامل وسیع در کنار هم قرار بگیرند، میزان اثرگذاری کنشگر در شبکه افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =