روحیه نقدپذیری دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی افزایش می‌یابد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: ظرفیت بسیار بزرگی در کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی و نشریات وجود دارد که می‌تواند در اختیار کرسی‌ها نیز قرار بگیرد.

سیدحسین پیشگر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون ضرورت برگزاری  کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویی در دانشگاه اظهار کرد: به تبع اینکه دانشجویان در بازه سنی 18 تا 22 سال پس گذراندن سال‌های مقطع دبیرستان در فضای دانشگاهی قرار می‌گیرند(دانشجویان کارشناسی) باید شاکله فکری و عقلانیت آنها تکمیل شود.

وی افزود: افزایش تحمل دانشجویان در مقابل اظهارنظرهای منتقدانه نیز هدفی است که در بطن برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نهفته است. دانشجویان در کرسی‌ها علاوه بر اظهارنظر و دفاع از نظرات خود می‌آموزند چگونه در برابر نظرهای مخالف و منتقد نیز رفتار مناسب پیشه کنند و استدلال سایرین را نیز بشنوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بیان کرد: طبیعی است که احتمالاً سطح مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی کمی بالاتر سطح معلومات علمی دانشجویان باشد، لذا این فرصت خوبی است تا دانشجویان برای افزایش سطح اطلاعات و توانمندی خود برای دفاع از نظرات به‌دنبال مطالعه تخصصی نیز بروند.

 پیشگر با اشاره به لزوم دفاع مستند از نظرات در کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد: سخنرانی‌ها و دفاعاتی که مبتنی بر مستندات علمی و تاریخی تعریف می‌شوند نیازمند تحقیق و مطالعه بسیار هستند، لذا در این میان فرصت مناسبی برای توانمندی و خودسازی دانشجویان ذیل بستر کرسی‌های آزاداندیشی به وجود می‌آید.

وی اسلامی سازی علوم انسانی را یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری خواند و ادامه داد: در بین گروه‌های مختلف آموزشی، گروه علوم انسانی بیش از همه گروه‌ها نیازمند آموزش، تبیین و تفسیر در حوزه‌های تخصصی خود هستند چرا که اغلب منابع درسی آنها برگرفته از نظام غربی است. شکل‌گیری مستمر کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت چالش‌های علوم انسانی می‌تواند فرصت بررسی موضوعات با معیارهای اسلامی را در اختیار دانشجو و دانشگاه قرار بدهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تصریح کرد: ظرفیت بسیار بزرگی در کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی و نشریات وجود دارد که می‌تواند در اختیار کرسی‌ها نیز قرار بگیرد. با وجود شرایط کرونایی و نارسایی ارتباطی بین دانشجویان جدیدالورود و محافل دانشجویی، هنوز معتقدیم بهترین روش شبکه‌سازی دانشجویان توسط خودشان با سازوکارهای مذکور انجام می‌شود.

پیشگر خاطرنشان کرد: دانشجویان در این مجامع از لحاظ فعالیت‌های تشکیلاتی و گروهی به پختگی می‌رسند و غالباً در سال‌های پایانی تحصیل مأموریت هدایت دانشجویان جدید را نیز به صورت خود جوش به عهده می‌گیرند. دانشجویان انرژی و ایده‌های بسیار نابی را می‌توانند از خود به نمایش بگذارند فقط باید به درستی هدایت شوند چنانچه به درستی هدایت نشوند و در مسیر متعالی قرار نگیرند احتمال تخریب‌گر بودنشان هم است.

وی گفت: نقش‌آفرینی دانشجویان فعال فرهنگی و محافل دانشجویی در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی فرصت مغتنمی است که دانشگاه قطعاً به آسانی آن را از دست نخواهد داد و از پتانسیل سرشار نهایت استفاده را خواهیم برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =