هنوز پیک چهارم کرونا آغاز نشده/ ژن ویروس کرونای انگلیسی متفاوت است

هنوز پیک چهارم کرونا به صورت چشمگیر آغاز نشده است، برخی ادعا می‌کنند که ویروس انگلیسی در مراجعات اخیر به بیمارستان‌ها دیده شده است و بیماران قزوینی هم به ویروس کرونای انگلیسی آلوده هستند چون ژن آنها متفاوت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع بیماری کرونا بحرانی است که بیش از یک سال است جهان را درگیر کرده است، کشورها در این مدت محدودیت‌های مختلفی را در سطح شهری، کشوری و بین‌المللی اعمال کردند؛ از قرنطینه گرفته تا تعطیلی مشاغل غیرضروری، محدودیت‌های جاده‌ای و ترددهای شهری.

یکی از این قوانین چالش‌برانگیز که با انتقادها و شوخی‌هایی در فضای مجازی مواجه شد؛ طرح محدودیت تردد 9 شب تا 3 صبح بود؛ اما کادر درمان و کارشناسان معتقدند اجرای محدودیت‌های تردد 9 شب در کشور و کاهش تجمعات شبانه در جامعه، سبب کاهش مراجعات به مراکز درمانی کشور شد.

امیرحسین مقتدر مژدهی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که بر اساس مشاهدات ما از مراکز درمانی، هنوز پیک چهارم کرونا به صورت چشمگیر آغاز نشده است، اظهار کرد: البته مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی نسبت به یکی دو ماه پیش افزایش یافته است.

مرگ و میر در ویروس کرونای انگلیسی بیشتر است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با اشاره به این که شیوع ویروس انگلیسی در جامعه با افزایش سرایت و مرگ‌ومیر بیشتر همراه خواهد بود، گفت: برخی ادعا می‌کنند که ویروس انگلیسی در مراجعات اخیر به بیمارستان‌ها دیده شده است و بیماران قزوینی هم به ویروس کرونای انگلیسی آلوده هستند چون ژن آنها متفاوت است.

وی با تصریح بر این که جهش‌هایی که برای ویروس اتفاق می‌افتد همیشه به ضرر ما نیست، افزود: گاهی ممکن است جهشی اتفاق بیفتد که به نفع ماست و با کاهش قدرت انتقال و عفونت‌زایی بیماری باعث سرکوب ویروس شود.

مقتدر با بیان این که هنوز نمی‌توان گفت پیک چهارم دیده می‌شود چرا که مراجعه در برخی روزهای هفته بیشتر است و در برخی دیگر کمتر، افزود: هشدارهای وزارت بهداشت برای ایجاد آمادگی است تا مراکز درمانی به صورت ناگهانی با حجم بالایی از بیماران برخورد نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با اشاره به این که ژن‌های ویروس کرونای انگلیسی مورد آزمایش‌ قرار گرفته و بر آزمایش‌ها، جهش در توالی ژنی ویروس مشاهده شده است،  ادامه داد: اخیرا توالی ژنی از کرونا در نیجریه و آفریقای جنوبی دیده شده که ادعا می‌شود برخی واکسن‌ها بر روی آن‌ها اثر نخواهند داشت.

وی با تاکید بر این که هشدارهای وزارت بهداشت سبب آگاهی‌سازی می‌شود، اظهار کرد: یک سال از درگیری مردم با این بیماری می‌گذرد. طولانی شدن بیماری سبب خستگی مردم شده است چرا که کسبه از کارشان افتاده‌اند، رفت‌وآمدهای مردم کم شده و میزان افسردگی در جوامع افزایش یافته است.

مقتدر با بیان این که آمارها نشان می‌دهد ریسک خودکشی به خصوص در کشورهای اروپایی افزایش یافته است، چون آنها عادت به این سبک زندگی ندارند، افزود: به نظر من هشدار دادن‌های وزارت بهداشت حتی پیش از آغاز پیک چهارم کار عاقلانه‌ای است.

آمارها نشان می‌دهد ریسک خودکشی به خصوص در کشورهای اروپایی افزایش یافته است

ادامه محدودیت‌های شدید کرونایی امکان‌پذیر نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران با تصریح بر این که برای ایجاد محدودیت‌های کرونایی نباید صرفا از منظر بیماری نگاه کرد، گفت: اقتصاد جامعه باید بچرخد و نمی‌توان جامعه را همیشه بسته نگه‌داشت. مراوده‌های اقتصادی و سیاسی بین شهرها، استان‌ها و جوامع مختلف باید برقرار باشد.

وی ایجاد محدودیت‌های شدید و بستن استان‌ها را تصمیم بزرگ و سختی دانست و خاطرنشان کرد: ادامه محدودیت‌ها استان‌ها را دچار مشکل می‌کند چرا که استان‌ها برای تامین مواد غذایی و اقلام ضروری خود به استان‌های دیگر کشور وابسته‌اند، به همین دلیل محدودیت‌ها نمی‌توانند ادامه‌دار باشند.

مقتدر درباره طرح محدودیت تردد از ساعت 9 شب و سه صبح گفت: وقتی طرح محدودیت تردد ساعت 9 شب ایجاد شد ما به عنوان کادر درمان خوشبین نبودیم، اما کاهش تجمعات شبانه در جامعه واقعا تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری‌ها را کم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران افزود: به همین دلیل می‌توان گفت با وجود شوخی‌هایی که در فضای مجازی با این طرح می‌شد اما در سطح کلان تصمیم خوبی بود.

وی درباره تاثیر واکسن‌ها بر ویروس‌های جهش‌یافته گفت: گفته می‌شود واکسن فایزر روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی اثر دارد اما تاثیر آن روی ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی هنوز مشکوک است.  

مقتدر با بیان این که ثابت کردن اثر واکسن‌ها، مدت زمان ایجاد ایمنی و عوارض آنها زمان می‌برد، تصریح کرد: ویروس جدید است، واکسن‌ها هم جدید هستند. مثلا دو ماه پیش ادعا می‌شد که نوع انگلیسی فقط قدرت انتقال بیشتری دارد اما یک ماه است که مشخص شده مرگ‌ومیر بیشتری هم دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در پایان با اشاره به این که کرونای انگلیسی و آفریقایی در علائم تفاوت ندارند، اظهار کرد: این ویروس‌ها به لحاظ مولکولی ژن‌های متفاوتی دارند و این تفاوت‌ تنها در میزان انتقال بیماری خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089519

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =