شرایط و نحوه بازنشستگی زنان شاغل چگونه است

زنان شاغل مشمول قانون کار با داشتن سن و سابقه بیمه پردازی مختلف می توانند درخواست بازنشستگی داده و از مستمری برخوردار شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بر اساس قوانین سازمان تأمین اجتماعی سن بازنشستگی زنان، ۵۵ سال است مشروط بر اینکه متقاضی بازنشستگی حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

در این صورت اگر مستمری وی از حداقل حقوق مصوب کمتر شود همان حداقل حقوق به او پرداخت خواهد شد.

همچنین اگر زنی ده سال سابقه و ۵۵ سال سن داشته باشد نیز می‌تواند بازنشسته شود.

اما اگر متقاضی کمتر از ۱۰ سال سابقه داشته باشد با پرداخت یکجای حق بیمه سنوات کسری (تا ده سال) می‌تواند بازنشسته شود.

زنانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، در صورتی که سن آنان به ۴۵ سال تمام برسد، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

در این شرایط مستمری بر اساس ۳۰ سال سابقه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر زنان دارای ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه، بدون شرط سنی می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

همچنین زنان مشمول قانون کار با داشتن ۲۰ سال سابقه کار و ۴۲ سال سن (البته به شرط پرداخت حق بیمه) با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.

در خصوص این گروه از بیمه شدگان نیز در صورتی که مستمری استحقاقی از حداقل حقوق سال مربوط کمتر باشد، مستمری آنها تا حداقل حقوق افزایش پیدا می‌کند.

اگر فردی مشمول قانون کار است می‌تواند با ۵۰ سال سن و ۲۵ سال سابقه با ۲۵ روز حقوق نیز بازنشست شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =