بازنشستگی با سابقه کمتر مطالبه بیماران خاص از دولت / افزایش سن هم دردی بر دردها افزود

بازنشستگی با سابقه کمتر مطالبه‌ای است که سال‌ها از سوی بیماران خاص مطرح شده اما مورد توجه قرار نگرفته است و علاوه بر این مسئله افزایش سن بازنشستگی هم مشکلی بر مشکلاتشان اضافه کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از بیماران هموفیلی که ۶۰ سال سن دارد و سال‌ها با این بیماری درگیر بوده، در این باره به ایسکانیوز گفت: زندگی ما وابسته به دارو است و به همین جهت توان بدنی ما شبیه مردم عادی نیست. از طرفی کمبودهای دارویی که در برهه‌های زمانی مختلف به وجود می‌آید باعث می‌شود که ما ضعیف‌تر شویم. اگر دولت بیماران خاص را زود بازنشسته کند، مشکلات ما کمتر می‌شود، چراکه استراحت به ما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید

آخرین وضعیت تامین داروی بیماران هموفیلی / بی‌توجهی به مشکلات رفاهی بیماران خاص

احمد قویدل مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص مشکل افزایش سن بازنشستگی بیان کرد: سال‌ها است که مطالبه بیماران خاص، بازنشستگی پیش از موعد بوده است اما نه تنها این تحقق پیدا نکرده بلکه با افزایش سن بازنشستگی این گرفتاری بیشتر شده است. این بیماران تا یک سنی توان کار کردن دارند و هر بیماری نمی‌تواند، مانند یک انسان معمولی و سالم خدمت کند.

وی در گفت‌وگویی هم با اشاره به خلاهای قانونی موجود در این حوزه گفت: متأسفانه کارشناسان حوزه ریاست جمهوری و وزارت رفاه بر این تصورند که این بیماران می‌توانند از مزایای از کارافتادگی استفاده کنند و فکر می‌کنند که خلاء قانون در این حوزه نداریم در حالی که بر اساس نص صریح قانون تأمین اجتماعی، بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان نمی‌توانند به دلیل بیماری که از ابتدای اشتغال به کار به آن مبتلا بوده‌اند تقاضای از کار افتادگی کنند. تقاضاهای این بیماران در کمیسیون‌های خاص تأمین اجتماعی عملاً رد می‌شود.

قویدل افزود: هیچکس توجه نمی‌کند یک بیمه شده تأمین اجتماعی مبتلا به بیماری‌های ارثی، اساساً از بدو تولد به این بیماری مبتلا است. به عبارت ساده این بیماران با همین بیماری، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند. متأسفانه در قانون تأمین اجتماعی برای این بیمه شدگان تمهیدی اندیشیده نشده است و تا این لحظه درخواست‌های بیماران و انجمن‌های حامی آنان با بی‌توجهی قوه مقننه و مجریه مواجه شده است.

مطابق با ضوابط سازمان تامین اجتماعی هر گونه بیماری یا ناتوانی در احراز شرایط بازنشستگی بیمار تاثیر نداشته و بازنشستگی بیماران خاص هم همچون سایر بیمه‌شدگان عادی لحاظ می‌شود اما گروه‌های مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج می‌توانند برای «ازکارافتادگی» اقدام کنند.

یونس عرب مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران هم با اشاره به اینکه این موضوع مشکلات بسیاری را برای بیماران خاص به وجود آورده به ایسکانیوز گفت: ما با بیماران هموفیلی خواهرخوانده و برادرخوانده هستیم و درد مشترک داریم. یکی از مهمترین دغدغه بیماران تالاسمی هم بازنشستگی با سابقه کمتر است. چراکه بیماران خاص از ابتدای عمر تا انتهای عمر نیازمند درمان هستند و هزینه‌های سنگینی بابت این پرداخت می‌کنند، جسم بیماران خاص توان 30 سال کار را ندارد.

وی افزود: اجبار بیماران خاص به کار کردن مانند مردم عادی، اجحاف در حق آن‌ها است. دولت باید شرایطی را فراهم کند که این بیماران با سابقه کمتر بازنشسته شوند. بسیاری از این بیماران به دلیل کمبودهای دارویی به سن بازنشستگی نرسیده و عمر خود را از دست می‌دهند. در این شرایط این بیمه‌ها هستند که سهم خود را از سبد خالی بیماران خاص برمی‌دارند. وقتی هم ما می‌گوییم که صندوق بیماران خاص به این افراد کمک کند، این اقدام را خارج از تعهدات خود می‌دانند.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می‌رسد که خلاهای قانونی در این حوزه باعث شده تا شرایط بازنشستگی با سابقه کم برای بیماران خاص فراهم نشود؛ این درحالی است که قانون‌گذار باید ضمن بررسی ابعاد مختلف موضوع، شرایط جسمی این بیماران را درنظر بگیرد چراکه بیماران خاص به اندازه مردم عادی توان کار کردن ندارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1224187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =