انضباط‌بخشی و شفاف‌سازی دانشگاه آزاد عملیاتی شده است/ بهبود معیشت کارکنان در سال ۱۴۰۰

قائم‌مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی بر گسترش کمی بوده ولی در رویکرد جدید بیشتر توسعه کیفی مدنظر است. در حوزه اداری و مالی نیز بحث انضباط‌بخشی و شفاف‌سازی در دستور کار و عملیاتی شده است.

حسین جوادی قائم‌مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خانواده بزرگ و شجره طیبه نظام جمهوری اسلامی است که خدمات زیادی در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگی ارائه داده است. اگر چه سیاست‌های گذشته بر گسترش کمی بوده ولی در رویکرد جدید بیشتر توسعه کیفی مدنظر است و در حوزه اداری و مالی نیز بحث انضباط‌بخشی و شفاف‌سازی در دستور کار و عملیاتی شده است.

وی افزود: چندین هزار شماره حساب در واحدهای دانشگاهی داشتیم که نظارت بر آنها در بعد درآمدی و هزینه‌ای مشکلاتی داشت، لذا اولین مرحله ایجاد خزانه کل بود که کلیه ورودی‌ها مشخص و براساس تخصیص، مجددا به حساب‌های هزینه‌ای استانی برگشت داده شود. علاوه بر آن به لحاظ اینکه واحدهایی هستند که به لحاظ هرم دانشجویی دخل و خرج خود را نمی توانستند پرداخت کنند؛ نیازمند نقدینگی بودیم لذا با این روش مدتی به واحدهایی که اصطلاحا زیان‌ده بودند فرصت جبران دادیم. 

جوادی در ادامه افزود: در کنار این مسئله، باید درآمدهای شهریه ای را با دقت شناسایی می‌کردیم و متاسفانه سامانه‌هایی که داشتیم در حوزه آموزش به‌ویژه درآمد شهریه‌ای مشکلات زیادی داشت که هم در گزارش‌گیری و هم مغایرت با تعداد دانشجو، مشکلاتی وجود داشت و واحدها به‌صورت جزیره ای عمل می‌کردند و ما در سازمان نظارت مستقیم نداشتیم. یکی از شعارهای اصلی و اهداف هیات امنا و تاکید ریاست محترم دانشگاه شفاف سازی بود، لذا تصمیم جدی گرفته شد که سامانه‌های آموزشی یکپارچه شود.

قائم‌مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: این جراحی بزرگ ممکن بود در پیاده سازی با توجه به گستردگی دانشگاه و انتقال‌هایی که از سامانه‌های قبلی انجام شده، اشکالاتی داشته باشد که با تشکیل کمیته های مختلف مشکلات به حداقل رسید ولی در هر صورت ما به عنوان مسئول در دانشگاه وظیفه داریم همه موارد را با دقت بررسی کنیم و روند امور را برای دانشجویان تسهیل کنیم. در حال حاضر کلیه درآمدهای شهریه‌ای شفاف شده و نیروی نظارت دانشگاه به‌صورت برخط کنترل می‌کنند و درس‌ها و شهریه‌های همه دانشجویان بازنگری واستانداردسازی شده است.

وی ادامه داد: در حوزه شفاف‌سازی کارهایی که نیاز بود را باید انجام می‌دادیم. اقدام بعدی ساماندهی حساب‌های نرم‌افزاری و دعوت از یک موسسه بسیار فنی و معتبر بنام مؤسسه حسابرسی «مفید راهبر» بود که کلیه دخل خرج دانشگاه را حسابرسی کرده و گزارشات را به هیات امنا ارائه می‌دهند. ما در کنار آن حسابرسی داخلی هم داریم که روزانه رصد می‌کنیم و کمیته اصلاح روش‌های فرآیندها ایجاد شده است که اثربخشی لازم را داشته باشد.

قائم‌مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در حوزه رفاهی کارکنان، منابع دانشگاه متاسفانه از نظر نقدینگی محدود است. به لحاظ هرم دانشجویی و اینکه متاسفانه در گذشته آمایش لازم به خوبی انجام نشد و شبکه توزیع رشته‌ها متناسب نبود، هر ساله تعداد دانشجو کاهش داشته است که اگر تدبیر و سیاست‌های ریاست محترم دانشگاه در سال ۹۷ نبود؛ امروز حدود ۱ میلیون و دویست هزار دانشجو نداشتیم.

جوادی ادامه داد: مسأله بعدی مطالبات دولت است مگر دانشگاه چقدر نقدینگی دارد که  بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان فقط از دولت طلب داشته باشد که از این مبلغ به‌جای پرداخت نقدی حدود ۸۷۰ میلیارد تومان ملک به دانشگاه واگذار شده درصورتی که ما خودمان ملک داریم. دوستان بنیاد شهید باید بدانند این مبلغ دیونی است که ما به همکاران خودمان بدهکاریم و از طرفی به لحاظ شرایط اقتصادی کشور و خانوادها، متاسفانه حدودا ۵۵‌ درصد از درآمدهای شهریه ای نزد دانشجو است که با توجه به شرایط کرونا هنوز نتوانستیم وصول کنیم. در چنین شرایطی تدابیر لازم در حوزه معاونت توسعه انجام شد که خللی در روند جاری و پرداخت حقوق همکاران پیش نیاید. در این چند ماه بیش از چندصدنفر بازنشسته شدند و تعداد ۲ هزار نفر از کارکنان، خود را باز خرید کردند که تمامی مطالبات این افراد پرداخت شده است.

وی افزود: بیشترین زیان را کرونا به دانشگاه تحمیل کرد. کلیه خدمات آموزشی-تجمعی، آموزش کوتاه مدت، مکان‌های مختلفی چون خوابگاه، استخر و سلف تعطیل شده است. بدون اینکه کارمندی را در این حوزه‌ها اخراج کنیم. با توجه به اینکه این مراکز از لحاظ خدماتی تعطیل شده است سالانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به دانشگاه وارد شد از طرفی هزینه زیادی در زیر ساخت‌های الکترونیک ایجاد کردیم؛ وقتی از زیرساخت صحبت می کنیم یعنی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو، ۲۵ هزار هیات علمی و استادان حق التدریس؛ آموزش مجازی تسهیل شده است.

قائم‌مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در ۷ ماه گذشته باوجود همه‌ طلب‌ها از دولت و دانشجویان، تورم بسیار بالا در کشور و اوضاع نابسامان کرونا، دانشگاه در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است اما گویا برخی از رو به جلو بودن دانشگاه ناراحت هستند و سعی دارند دانشگاه وارد حاشیه شود. تمام تلاش ما این است که سال آتی سال بهبود معیشت کارکنان شود.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1092404

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =