امیدواریم ۱۴۰۰ سال شنیدن صدای کارگران و تحقق مطالباتشان باشد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تامین معیشت، نقطه مبدا مطالبات کارگران است ابراز امیدواری کرد که سال ۱۴۰۰، سال شنیده شدن صدای کارگران و آغاز تحقق مطالباتشان باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آئین گرامیداشت روز کارگر که با حضور محمد علیخانی و افشین حبیب زاده از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد با اشاره به همزمانی این روز با شب ضربت خوردن امیرمومنان علی (ع) گفت: مصادف شدن این دومناسبت ایجاب می‌کند که توجه مضاعفی به اهمیت جایگاه کارگر در اسلام و نگاه اهل بیت داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حضرت علی (ع)، خود کارگر بود وبراساس توانایی جسمی، تلاش سخت و تحمل زحمات، توانست آبادانی زیادی را رقم بزند یاد آور شد: در قران نیز که به سرگذشت انبیا اشاره شده است، به پیشه کارگری برخی انبیا اشاره شده است از جمله حضرت موسی که بمدت دهسال در سرزمین کنعان کارگری می نکرد.

او ادامه داد: نخستین و پیش پا افتاده‌ترین مساله در مورد کارگران، تأمین معیشت وحداقل ها برای زندگی آنان است که متأسفانه با شرایط فعلی جامعه ما در یکدهه اخیر که تورم بر رشد درامد پیشی گرفته است، حتی همین موضوع پیش پا افتاده نیز در مورد کارگران تأمین نمی‌شود و هرسال با توجه به مقایسه تورم رسمی توسط بانک مرکزی و افزایش حقوق کارگران، شاهد این هستیم که سفره کارگران کوچک وکوچکتر می‌شود.

محسن هاشمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حقوق کارگران، نسبت به سال گذشته حدود نصف تورم رسمی افزایش یافته است افزود: بنابراین سفره وزندگی آنان ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است. در تنها دوره‌ای که با وجود تورم، قدرت خرید و دستمزدهای کارگران بیش از تورم افزایش یافت و کارگران به یک ثبات رسیدند دوره سازندگی بود که متوسط تورم هشت سال سازندگی حدود ۲۰ درصد بود اما متوسط افزایش حقوق کارگران ۲۳ درصد، یعنی در مجموع هشت سال سازندگی، سفره کارگران نه تنها کوچک نشد بلکه ۲۰ درصد بزرگ‌تر شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تأمین معیشت، نقطه مبدا مطالبات کارگران است و آنها به امنیت شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقا مهارت ومنزلت نیاز دارند، موضوعی که باید همه دستگاه‌ها مرتبط در آن مشارکت کنند اما این موضوعات در سایه کمبودهای معیشتی به حاشیه رفته است، در حالی که در کشورهای توسعه یافته، از روش‌های مختلف مانند صندوق توسعه ملی، شریک کردن کارگران در درامدها ونظام تأمین اجتماعی، توانسته‌اند که این سه مطالبه کارگران، یعنی ثبات شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقا مهارت ومنزلت را تأمین کنند.

محسن هاشمی تاکید کرد: ما نیاز داریم صداوسیما، وزارت ارشاد وسایر نهادهای فرهنگی از دادن شعارهای مناسبتی ویک روزه در مورد کارگران به سوی نهادینه کردن منزلت وجایگاه کارگر حرکت کنند و دستگاه‌های امنیتی ونظارتی نیز اتحادیه کارگری و تشکل‌های صنفی را در جهت تحقق مطالبات ونیازهای کارگران حمایت کنند نه آنکه آنان را تهدید تلقی کنند.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: اگر ما نتوانیم انتظارات حداقلی کارگران را تأمین کنیم و صدای آنان در فضای رسمی کشور شنیده نشود، طبیعی است اعتراضات کارگری، از یک حرکت مدنی به سوی بی نظمی پیش می‌رود و برخوردهای سلبی آن را تشدید می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امیداوریم در مقطع فعلی که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ که شاید سردترین فضای انتخاباتی نیز باشد گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری فقط به دادن وعده‌ها و گفتاردرمانی نسبت به کارگران اکتفا نکنند وبرنامه ای جدی و اجرایی برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کارگران ارائه کنند تا این قشر بزرگ از جامعه، بجای دلخوری و قهر با صندوق‌ها، ترغیب به مشارکت ونقش آفرینی شود.

محسن هاشمی به یکی از شعارهای جدی انقلاب اسلامی که همان توجه به مستضعفین و قشر کارگر بود اشاره داشت و افزود: اما متأسفانه از این شعار فاصله زیادی گرفتیم و در حوادث دیماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، دیدیم که بخش قابل توجهی از معترضین قشرکارگر ومحرومان بودند که احساس می‌کردند صدایشان توسط مسئولان شنیده نمی‌شود، امیدواریم سال ۱۴۰۰، سال شنیده شدن صدای کارگران و آغاز تحقق مطالباتشان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =