داروها در آینده برای هر بیماری جداگانه چاپ می‌شود

محققان انگلیسی تحقیقاتی را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد در آینده داروهای سفارشی را برای نیاز هر بیمار می‌توان چاپ کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه شرق انگلستان یک روش زیرساختی جدیدی را ابداع کرده‌اند که به پرینترهای سه‌بعدی امکان می‌دهد داروهایی را چاپ کنند که وقتی بیمار آن را قورت می‌دهد، بسته به نیاز بدن او، میزان مورد نیاز دارو را آزاد کند. در واقع راهکار آنها ایجاد تخلخل‌های مختلف در قرص‌هاست که این کار توسط پرینتر سه‌بعدی انجام می‌شود.

محققان یافته‌های خود را تحت عنوان «اثرات تخلخل روی آزادسازی دارو در شکل دوز جامد دارویی قابل فرسایش و چاپ شده توسط پرینتر سه‌بعدی» در مجله بین‌المللی داروسازی منتشر کرده‌اند. آنها معتقدند که با این روش می‌توان داروهایی متناسب با بدن بیمار تولید کرد.

محققان می‌گویند: فناوری ساخت جدید ما می‌تواند قرص‌های شخصی شده‌ای را تولید کند که دارای دوز دقیق و ترکیبات دارویی متناسب با بیماران خاص است و به بیماران امکان می‌دهد با حداقل عوارض جانبی، حداکثر تاثیر را از دارو دریافت کنند.

آنها می‌افزایند: چنین رویکردهای درمانی به ویژه برای بیماران مسنی که اغلب مجبورند انواع مختلفی از داروها را در روز مصرف کنند و همچنین بیمارانی که شرایط پیچیده‌ای مانند سرطان، بیماری روانی و بیماری التهابی روده دارند، کاربرد دارد.

به گفته آنها، چاپ سه‌بعدی توانایی منحصر به‌فردی در تولید فرم‌های دارویی جامد و متخلخل بر اساس نیاز بیماران را دارد. تحقیقات چاپ سه‌بعدی دارویی یک زمینه تحقیقاتی جدید است که در پنج سال گذشته به سرعت رشد کرده است. روش‌های پرینت سه‌بعدی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، قبل از چاپ سه‌بعدی نیاز به فرآوری دارو در رشته‌هایی شبیه به ماکارونی دارد. اما تیم تحقیقاتی دانشگاه شرق انگلستان روش چاپ سه‌بعدی خود را به گونه‌ای توسعه داده‌اند که به سرعت می‌تواند قرص‌های متخلخل را بدون تبدیل ابتدایی آنها به رشته‌های گفته شده تولید کند. نتایج تحقیق آنها نشان می‌دهد که با تغییر اندازه منافذ، می‌توان سرعت فرار دارو از قرص را در بدن تنظیم کرد.

کد خبر: 1094765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =