راه‌اندازی دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با هدف دعوت به همکاری جهت تاسیس دفتر تقریب مذاهب این دانشگاه به دیدار امام جمعه اهل سنت عنبران رفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اسحاق رسولی در این دیدار گفت:  اختلاف درون مسلمانان توسط سیاست های جهانی ایجاد شده و آرامش را از آنها گرفته است. در منطقه ما فقط ایران است که شیعه و سنی با درایت خود این سیاست‌ها را ناکام گذاشته و به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.

وی با اشاره به اشتراکات بسیار زیاد اهل سنت و شیعیان گفت: مساله بسیار عجیب این است که مسلمانان با بت پرستان و مسیحیان تعامل و ارتباط خوبی دارند اما درون خود با اختلافات عقیدتی مواجه می‌شوند و این عدم ارتباط مناسب باید دغدغه دانشگاه‌ها باشد و فلسفه تاسیس دفتر تقریب مذاهب نیز همین است.

رسولی با الگو قراردادن این مساله که اساتید و کارکنان اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت صمیمانه با شیعیان تعامل دارند ادامه داد: حضور عالمان فهیم و روشنفکر شیعه و سنی در منطقه ما این امکان را به وجود می آورد که شیعه و سنی در کنار یکدیگر به توسعه و پیشرفت دست پیدا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی  با اشاره به فعالیت های فناورانه و دانش بنیان واحد اردبیل گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل آماده است تا با امکانات خود مناطق سنی نشین را نیز پوشش داده و از آنها حمایت کند و کسب و کارها را به سمت علمی شدن سوق دهد.

در این دیدار یاور مرادی، امام جمعه عنبران، ضمن  تشکر از حضور مسئولان واحد اردبیل از مسئولان استانی گلایه کرد و گفت: در استان اردبیل بیش از ۳۵ هزار اهل سنت وجود دارد اما متاسفانه به دلایل گوناگون استان اردبیل در زمینه تقریب مذاهب بسیار عقب است و تعدادی از افراد که در این امر مسئولیت دارند در خواب هستند. لذا قدم گذاشتن دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله تقریب مذاهب نشان از حکمت مسیر این دانشگاه دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه تقریب مذاهب و سختی هایی که متحمل شده است گفت: در این استان یک مدرسه علوم دینی برای اهل سنت وجود ندارد و این باعث شده است علاقمندان مجبور به مهاجرت به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها شوند که در آنجا با تفکرات خطرناک و هابی و سلفی مواجه می شوند و از آنها تاثیر گرفته و در برگشت به کشور مدیریت آنها بسیار سخت و گاهی ناممکن می شود.

مرادی افزود:  بزرگنمایی و عدم توجه به اختلافات شیعه و سنی باعث می شود که برخی از افراد به سمت دشمنان کشیده شوند و از آنها تغذیه شوند و علیه یکدیگر کار کنند و این باعث افزایش اختلافات می شود. در حالی که اگر تقریب مذاهب اتفاق بیافتد میل به ارتباط با دشمنان اسلام در کشور از بین خواهد رفت.

 وی با استقبال از طرح های دانش بنیان و فناورانه واحد اردبیل خواستار مطالعه بر روی صنایع دستی منطقه نمین و عنبران و تبدیل آن به یک دانش جهت ثبت و اشاعه در دانشگاه‌های کشور شد و گفت: اگر این اتفاق نیافتد در چند  سال آینده این هنرها از بین خواهد رفت و محصولات ماشینی جایگزین آن خواهد شد.

لازم به ذکر است مراسم افتتاحیه دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، روز پنجشنبه ( 30 اردیبهشت ) با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امام جمعه اردبیل و سایر مسئولین کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095999

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =