تولید ثروت در دانشگاه‌های ایران اتفاق نمی‌افتد

رئیس دانشگاه تهران گفت: تولید ثروت در دانشگاه‌های ایران اتفاق نمی‌افتد، در حالیکه در جهان علم به اقتصاد وابسته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش دهمین سال تاسیس دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ با حضور مسئولان این دانشگاه و صاحب‌نظران برگزار شد. 

محمود نیلی احمدآبادی با بیان این که منظور از علوم‌ بین‌رشته‌ای، رسیدن به راه و فناوری جدید است، اظهار  کرد: بین‌رشته‌ای پاسخ به مسائل چند بعدی و جدید است که علوم موجود نتوانستند برای آنها پاسخی ارائه کنند.

وی با اشاره به این که علوم بین‌رشته‌ای فرآیندی و اکوسیستمی است، گفت: به همین دلیل باید همه اجزای سیستم دخالت داشته باشند تا محقق شود اکوسیستم یا محیط در ابتدا باید با تغییر نگرش همراه باشد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: شیمی و فیزیک رشته‌اند؛ اما مهندسی شیمی یک بین‌رشته‌ای است که امروز ما آن را یک رشته می‌شناسیم. پس بین‌رشته‌ای امری دینامیک است. 

وی با تصریح بر این که در ایران دانشگاه بخشی از اقتصاد کشور نیست، بیان کرد: تولید ثروت در دانشگاه‌های ایران اتفاق نمی‌افتد، در حالیکه در جهان علم به اقتصاد وابسته است. اگر نتوانیم علم را به اقتصاد وصل کنیم، همیشه این سوال مطرح می‌شود که نتیجه دانشگاه در کجا دیده می‌شود. 

نیلی احمدآبادی با بیان این که اگر دانشگاه می‌خواهد پیشرو شود، باید به تقاضا وصل شود، افزود: باید دانشگاه‌ها نقشه راه داشته باشند، هیچ کشوری در دنیا در تولید ناخالص ملی رتبه بالایی ندارد مگر اینکه در علم هم از برترین‌ها باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان باید توجیه شوند که زنجیره علم تا فناوری و اقتصاد باید پیوسته شود. حلقه اصلی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان این است که علمی که در دانشگاه شکل می‌گیرد بر اساس چه تقاضایی شکل می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: فرایندی که امروز اتفاق می‌افتد این است که بودجه‌ای به دانشگاه دولتی داده می‌شود تا مخارج دانشجو را تامین کند و در دانشگاه خصوصی هم این بودجه از شهریه دانشجو تامین می‌شود. اگر وزارت کشاورزی در فرایند وارد شود، پول بیشتری به دانشگاه تعلق خواهد گرفت.

نیلی احمدآبادی با طرح این سوال که چند نفر از ۹ هزار دانشجوی دکتری دانشگاه تهران در راستای یک تقاضا، پایان‌نامه می‌نویسند، گفت: اولویت‌ها باید در نظر گرفته شود وگرنه هر موضوعی می‌تواند در یک پایان‌نامه بررسی شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که دولت باید بیش از همه برای تحقیق کاربردی هزینه کند، افزود: به ما می‌گویند از صنعت پول بیاورید، مگر در صنعت چقدر پول وجود دارد؟ البته دانشگاه تهران بیشترین درآمد از صنعت را در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها دارد. 

وی با تاکید بر این که هیچ دانشکده و گروهی مقدس نیستند، بیان کرد: هر زمانی یک دانشکده بتواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند به فعالیت ادامه دهد؛ اما وقتی یک گروه موفق نیست، باید تعطیل شود. 

نیلی احمد آبادی خاطرنشان کرد: ما تلاش کرده‌ایم که به فعالیت‌های بین‌رشته‌ای اهمیت دهیم و به همین دلیل در ارتقای و ترفیع استادان این فعالیت‌ها تعریف شده است‌. 

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به این که شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شده در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران باید بخشی از این دانشگاه باشند، اظهار کرد: آنها وارد پارک دانشگاه می‌شوند تا ما به آن‌ها کمک کنیم و آن‌ها هم به ما کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =