توصیه به کنکوری‌ها؛ توان واقعی خود را بپذیرید تا آرامش داشته باشید

حفظ آرامش یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت داوطلبان در کنکور سراسری است. مشاوران تحصیلی توصیه می‌کنند توان و جایگاه واقعی خود را بشناسند تا بتوانند آرامش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکور ۱۴۰۰ از فردا آغاز می‌شود و حفظ آرامش تنها کاری است که داوطلبان در این ساعات پایانی می‌توانند انجام دهند. داوطلبان باید بدانند که استرس بزرگترین مانع برای داشتن عملکرد مناسب است و اگر می‌خواهند بهترین نتیجه را از زحمات یکسال گذشته خود بگیرند، بهتر است توان واقعی خود را بشناسند و آرامش داشته باشند.

پدرام فیاضیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز، پذیرش واقعیت را مهم‌ترین راهکار برای حفظ آرامش داوطلبان دانست و اظهار کرد: داوطلبان باید بپذیرند چه کسی هستند، چه توانی دارند و در چه جایگاهی قرار دارند. برای مثال با توجه به تجربه‌های آزمون‌های آزمایشی، باید بپذیرند که ریاضی را می‌توانند ۶۰ درصد بزنند.

مشاور کنکور با بیان این که امروز دیگر وقت این نیست که داوطلبان به هدف‌گذاری یک‌سال پیش و علایق‌شان توجه کنند، افزود: آن‌ها تنها باید به این فکر کنند که چگونه می‌توانند بیشتری بازدهی را از تلاشی که در یکسال گذشته داشته‌اند، به دست بیاورند.

وی با تاکید بر این که یکی از بزرگترین چالش‌های کنکور این است که داوطلبان نمی‌توانند از حداکثر توان‎‌شان به دلیل نداشتن آرامش بهره ببرند، گفت: برای مثال، فردی که در حالت عادی می‎تواند به درصدهای ۴۰ تا ۶۰ برسد و دانشگاه تهران قبول شود. اگر واقعیت را نبیند، نوعی خودکم‌بینی برایش ایجاد می‌شود.

فیاضیان در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی داوطلب استرس پیدا کند، درگیر نمرات منفی می‌شود و عدد ۴۰ درصدش تبدیل می‌شود به ۱۳ درصد. در نتیجه کسی که به راحتی می‌توانست در دانشگاه تهران قبول شود، در دانشگاهی درجه چندم قبول خواهد شد و بعد هم خود را سرزنش خواهد کرد که حق من بیشتر از این بود.

مشاور کنکور درباره راهکارهای حفظ آرامش برای داوطلبان یادآور شد: راهکار این است که داوطلبان قبل از آزمون به پذیرش کامل برسند که چه توانایی‌هایی دارند، در این حالت پس از آزمون هم خوشحال خواهند بود که از حداکثر توان خود استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به این که کسی که به هر دلیلی امسال نتوانسته به درستی درس بخواند، باید این واقعیت را قبول کند که امسال قرار نیست به نتیجه دلخواهش برسد، افزود: این داوطلبان باید سعی کنند آزمون امسال را با آرامش بگذارنند؛ اما برنامه‌ریزی برای آزمون سال بعد را هم شروع کنند.

اگر تسلط ندارید، حذف کنید

فیاضیان با تصریح بر این که داوطلبان باید میزان تسلط خود در مباحث مختلف درسی را تشخیص بدهند، گفت: مهمترین اقدام، حذف مفاهیمی است که بلد نیستند یا تسلط ندارند. داوطلبان برخی مفاهیم را اصلا نخوانده‌اند و بلد نیستند. برخی دیگر از مفاهیم را خوانده‌اند؛ اما تسلط کافی ندارند. اگر داوطلبان تست‌های مربوط به بخش‌های کم‌تسلط را بزنند، به احتمال زیاد دچار اشتباه می‌شوند. دانش آموزی که بتواند این تشخیص را داشته باشد، باید برخی سرفصل‌ها را کاملا حذف کند.

این مشاور کنکور با بیان این که وقتی داوطلب بر روی ۷۰ درصد مطالب تسلط دارد، باید ۳۰ درصد دیگر را با خیال راحت رها کند، یادآور شد: اگر داوطلبان به سراغ سوالاتی بروند که در آنها تسلط ندارند، احساس درماندگی می‌کنند و اضطرابشان بالا می‌رود. اما اگر در پایان دفترچه عمومی، زمان داشتند، می‌توانند برگردند و سوالات مباحث کم‌تسلط را هم بررسی کنند. به نظر من، اگر کسی به شیوه درست تست‌زنی در جلسه آزمون عمل کند، وقت اضافه هم می‌آورد.

استفاده طولانی مدت از ماسک و نشستن روی صندلی را تمرین کنید

فیاضیان با بیان این که آشنایی با کرونا به لحاظ درمانی و حمایتی، نسبت به گذشته بیشتر شده است، اظهار کرد: بیماری کرونا دیگر ناشناخته نیست و به همین دلیل نگرانی‌ها کمتر شده است.

روانشناس و مشاور تحصیلی با اشاره به این که آزمون‌های آزمایشی دو سال است که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، افزود: به همین دلیل از سال گذشته به داوطلبان توصیه کرده‌ایم که در کنکورهای آزمایشی، شرایط کنکور واقعی را شبیه‌سازی کنند.

وی درباره شبیه‌سازی جلسه کنکور گفت: داوطلبان وقتی می‌خواهند از منزل، در آزمون آنلاین شرکت کنند یا به صورت برگه‌ای آزمون‌های سال‌های قبل را بزنند، باید خودشان را با شرایط آزمون تطبیق دهند. برای مثال ماسک زدن در آزمون‌های آزمایشی الزامی است.

فیاضیان با تاکید بر این که داوطلبان باید عادت کنند که برای چهار تا پنج ساعت با ماسک نفس بکشند، بیان کرد: تفاوتی نمی‌کند که از چه نوع ماسکی استفاده می‌کنند، اگر از ماسک دولایه استفاده می‌‎کنند یا ماسک‌هایی که بندشان پشت گوش قرار می‌گیرد، برای آزمون‌های آزمایشی هم دقیقا باید از همین نوع ماسک استفاده کنند.

مشاور تحصیلی با بیان این که شرایط پوششی یا صندلی داوطلبان دقیقا باید مطابق با شرایط جلسه آزمون باشد، افزود: منظورم این نیست که صندلی دقیقا شبیه صندلی جلسه آزمون باشد، کافی است که تا حدی شبیه باشد. مخصوصا که هوا گرم است و دخترها باید با پوشش مانتو و مقنعه در جلسه حاضر باشند، به هر حال ممکن است محل آزمون سرمایش مناسبی نداشته باشد یا همان روز خرابی ایجاد شود چون شرایط آزمون ناشناخته است.

وی با اشاره به این که داوطلبان باید خودشان را با شرایط چه از جهت اقدامات بهداشتی برای کرونا و چه از نظر فیزیکی و نشستن طولانی مدت روی صندلی تطبیق دهند، گفت: امسال همه آزمون‌های دانش‌آموزان آنلاین بوده است. آزمون آنلاین شرایط خاصی دارد مانند امکان افزایش ساعت امتحان یا انتخاب نحوه نشستن، به طوری که دانش‌آموزان در آزمون آنلاین می‌توانستند از ادمین بخواهند که زمان آزمون را افزایش دهد چون اینترنت‌شان قطع شده است. به همین دلیل دانش‌آموزان می‌توانستند آزمون چهار ساعته را تقسیط کنند.

فیاضیان در ادامه خاطرنشان کرد: شاید این‌ها برای دانش‌آموزان خوشحال‌کننده باشد چون توانستند تراز آزمون آزمایشی خود را بالا بیاورند و درصد بیشتری بگیرند؛ اما مشکل اصلی این است که شبیه‌سازی آزمون واقعی انجام نمی‌شود.

مشاور تحصیلی با تصریح بر این که یکی از چالش‌های آزمون‌های آنلاین، پایین آمدن تمرکز دانش‌آموزان است، یادآور شد: بزرگترین معضل ما امروز این است که دانش‌آموزی که قبلا از تختخواب، در حال راه رفتن و روی زمین در آزمون شرکت کرده، حالا باید چهار ساعت روی صندلی بشیند. مشکلی که ایجاد می‌شود این است که دانش‌آموز بعد از یک ساعت خسته می‌شود و احساس بی‌قراری می‌کند.

وی با بیان این که دانش‌آموزان بیش از یک سال است که بیشتر زمان خود را در خانه بوده‌اند و تجربه ماسک زدن نداشته‌اند، افزود: به همین دلیل، داوطلبان در این دوران جمع‌بندی که سه روز یک بار آزمون آزمایشی می‌دهند، حتما باید این شبیه‌سازی را رعایت کنند.

مشاور تحصیلی با تاکید بر این که آماده نبودن داوطلبان برای شرایط واقعی کنکور سبب احساس خستگی و آسیب به تمرکز آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات داوطلبان این است که نتوانند دانش خود را به درستی منتقل کنند چون استرس دارند یا فشارهای محیطی مانند این که ماسک گوشم را اذیت می‌کند، وجود دارد. 

انتهای پیام/

    

کد خبر: 1099314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =