افزایش 5 میلیونی حق جذب، برای سرآمدان دانشگاه آزاد اسلامی

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «حق جذب سرآمدان علمی» را ابلاغ کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «حق جذب سرآمدان علمی» را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها ابلاغ کرد.

این دستورالعمل که شیوه نامه محاسبه و پرداخت حق جذب سرآمدی اعضای هیأت علمی دانشگاه است، به منظور افزایش انگیزه اعضای هیأت علمی جهت افزایش کیفیت تولیدات علمی در مسیر انجام پژوهش های تأثیرگذار و ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه‌بندی بین‌المللی ابلاغ شده است.

براساس این دستورالعمل؛ اعضای هیأت علمی تمام وقت که با توجه به تخصص خود و در چارچوب ضوابط هیأت حمایت از کرسی های نوآوری و نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، کرسی نوآوری و نظریه‌پردازی موفق برگزار کرده‌اند و آن دسته از اعضای هیأت علمی تمام وقت که بتوانند در مجلات یک درصد اول فهرست موضوعی WOS مقالات خود را به چاپ برسانند، مشمول دریافت حق جذب خواهند بود.

فهرست مجلات دارای فاکتور تأثیر (به ویژه فهرست مذکور) سالانه توسط اداره کل امور کتابخانه ها، مجلات، علم سنجی و انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت.

همچنین اعضای هیأت علمی تمام وقت که تولیدات علمی آنها به دلیل کیفیت بالا در لیست مقالات پراستناد Highly Cited پایگاه کلاریویت آنالیتیکس (Web of Science) قرار گیرد، اعضای هیأت علمی تمام وقت که دارای شاخص h اسکوپوس بالاتر از A (یعنی یک دوازدهم شاخص h دانشگاه) باشند و اعضای هیأت علمی تمام وقت که بتوانند براساس اعلام سالانه پایگاه کلاریویت آنالیتیکس در لیست دانشمندان یک درصد برتر جهان (Highly Cited Researcher) قرار گیرند، می توانند از حق جذب سرآمدان علمی بهره مند شوند.

با توجه به اینکه شاخص h دانشگاه در زمان تنظیم بخشنامه برابر با 168 است، عدد 14 برای A در نظر گرفته شده و تغییرات سالانه آن با هماهنگی هیأت رئیسه دانشگاه خواهد بود.

انتظار می رود خوداستنادی مقالات متقاضی در حد متعارف بوده به طوری که حذف آن (در محیط اسکوپوس) منجر به تغییر عدد شاخص h عضو هیأت علمی نشود، اما در صورت وجود اختلاف، حداکثر دو واحد افزایش (نسبت به عدد h در حالت حذف خوداستنادی) قابل قبول خواهد بود.

براساس بندهای این دستورالعمل؛ اعضای هیات علمی تمام وقت که جوایز معتبر ملی و بین‌المللی نظیر جایزه مصطفی (ص)، خوارزمی، فارابی، مدال فیلدز (Fields Medal) در حوزه ریاضیات و جایزه نوبل (Nobel Prize) در رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات، اقتصاد و صلح به آنها تعلق گیرد و نیز آن دسته از اعضای هیأت علمی تمام وقت که در مجلات اصلی Nature با ISSN:0028-0836 و Science با ISSN:0036-8075 به عنوان نویسنده مسئول یا اول، مقاله علمی منتشر کنند نیز شامل این طرح خواهند بود.

در این دستورالعمل آمده است: امتیاز یک سال اخیر عضو هیأت علمی مطابق با آیین‌نامه ارتقا و ملحقات آن محاسبه شده و به ازای هر یک امتیاز، سه میلیون ریال در نظر گرفته خواهد شد.

امتیاز هر یک از اعضای هیأت علمی با در نظر گرفتن تعداد و جایگاه فرد مطابق با آیین نامه ارتقا و ملحقات آن محاسبه و به ازای هر یک امتیاز، دو میلیون ریال در نظر گرفته خواهد شد. 

همچنین امتیاز مقالات پراستناد Highly Cited مشابه مقالات آن دسته از اعضای هیأت علمی تمام وقت که بتوانند در مجلات یک درصد اول فهرست موضوعی WOS مقالات خود را به چاپ برسانند، محاسبه می شود با این تفاوت که امتیاز حاصله در عدد 1.2 ضرب می شود، اما چنانچه مقاله مذکور در بیستیک درصد اول فهرست موضوعی بوده و امتیاز آن قبلاً به نویسنده تخصیص داده شده باشد، فقط 20 درصد افزایش را خواهد داشت. در اینجا نیز به ازای هر یک امتیاز، دو میلیون ریال در نظر گرفته خواهد شد. همچنین به ازای هر عدد افزایش در شاخص h اسکوپوس نسبت به عدد A ، چهار میلیون ریال در نظر گرفته خواهد شد. 

در صورت احراز شرایط این موارد، به مدت سه سال حداکثر حق جذب سرآمدی به واجدین شرایط تعلق خواهد گرفت.

امتیاز حق جذب سرآمدی برای مقالات حداکثر تا یک سال اخیر میلادی و برمبنای آخرین وضعیت مقاله چاپ‌شده هنگام درخواست عضو هیأت علمی و تنها یک بار محاسبه خواهد شد و این موضوع مستقل از جایزه تشویق مقاله است. ضروری است شیوه‌نامه معرفی نویسندگان به صورت استاندارد و به شکل درج‌شده در آخرین بخشنامه ارزیابی و پرداخت جایزه چاپ مقالات علمی باشد.

براساس این دستورالعمل؛ ارزیابی و محاسبه امتیازات فعالیت های اعضای هیأت علمی، پس از تأیید معاونت پژوهش و فناوری / علمی واحد دانشگاهی از طریق رئیس واحد مربوطه جهت بررسی انطباق با شرایط مندرج در بخشنامه، به کتابخانه مرکزی دانشگاه (اداره کل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم‌سنجی) ارسال و پس از بررسی در حوزه علم‌سنجی، مبلغ نهایی ماهانه و مدت اعتبار جهت پرداخت به ریاست استان مربوطه اعلام خواهد شد. 

لازم به ذکر است ابزار حذف خوداستنادی اسکوپوس و سوابق مقالات استردادشده (Retracted) در ارزیابی نهایی مورد توجه خواهد بود.

حق جذب سرآمدی بعد از طی شدن فرآیند ذکرشده، در احکام کارگزینی اعضای هیأت علمی تمام‌وقت درج و پرداخت خواهد شد.

حق جذب سرآمدی مختص اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی است و تا زمانی پرداخت می شود که ذینفع مطابق مقررات، شرایط دریافت آن را داشته باشد. همچنین مبلغ ماهانه حق جذب سرآمدی به صورتی محاسبه خواهد شد که سقف ماهانه آن 50 میلیون ریال است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1099348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =