رصدخانه ملی ایران به زودی راه اندازی خواهد شد

سورنا ستاری در جدیدترین پست اینستاگرام خود از نورگیری و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معاون علم و فناوری رییس جمهوری در جدیدترین پست اینستاگرامی خود از نورگیری و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور خبر داد و زحمات اساتید و دانشمندان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کرد. ستاری در پست اینستاگرامی خود نوشت:

«رصدخانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه کشور بزودی نور گیری و به بهره برداری میرسد

این رصد خانه در ارتفاع ۳۶۰۰ متری کوه گرگش کاشان ساخته شده و در کنار ۷ رصدخانه دیگر بزرگ در نیم کره شمالی زمین قرار می گیرد تا زنجیره اتصال رصد ستارگان بین اروپا تا هند را پر نماید ، ۶ سال برای مکان یابی طرح از بین بیش از ۸۰ نقطه در سطح کشور وقت صرف شده و بیش از دو و نیم میلیون ساعت مهندسی برای طراحی آن توسط بهترین جوانان و دانشمندان کشور وقت صرف شده است. تلسکوپ ۹۰ ( نود ) تنی این رصدخانه با چهل هزار قطعه تماما در داخل طراحی و ساخته شده و آینه کلاس ۴ متری آن که قریب به ۳ سال فقط صرف ساخت و پرداخت آن شده تا به صافی سطح یک نانو متر برسد قطعا یکی از بهترین تصاویر کهکشان را در آینده ارائه می دهد و محلی برای رصد دانشمندان داخلی و خارجی فراهم می آورد با نگاهی به عکسهای فوق العاده شب این منطقه و ابعاد دهها متری رصد خانه به اهمیت آن در آینده توسعه علم نجوم در کشور با وجود جوانان با استعداد و اساتید مطرح پی می بریم .

این نتیجه زحمات بسیاری از اساتید و دانشمندان خصوصا در پژوهشگاه دانشهای بنیادی است افراد پرآوازه ای که نامشان بر این اثر علمی فوق العاده حک شده و در تاریخ کشور جاودان خواهد ماند و خاطره رصدخانه مراغه و دانشمندان شهیری چون خیام و خواجه نصیرالدین طوسی را در ذهنها زنده می کند.

شخصا از اینکه زمانی شاگردی این اساتید را می کردم به خود می بالم .»

رصدخانه ملی ایران به زودی راه اندازی خواهد شد

انتهای پیام/

کد خبر: 1100558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =