به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سیستم آموزش چین به دلیل جمعیت زیاد دانشآموزان و تقاضای رو به رشد خدمات آموزشی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و برای برطرف کردن نیازها و ترجیحات آموزشی به صورت مداوم با پویایی، نوآوری و سازگاری در حال تحول است و در سالهای اخیر در ارائه آموزش با کیفیت بالا پیشرفت قابل توجهی داشته که به دلیل استانداردهای دقیق و رقابتپذیری بالا شناخته شده است. با این حال، در حال حاضر سیستم آموزش این کشور با اجرای سیاستهایی مانند سیاست کاهش مضاعف برای کم کردن فشارهای تکالیف و تدریس خصوصی بعد از مدرسه، در حال گذراندن دوره سازگاری است. در این گزارش سعی داریم در مورد تاثیر سیاستهای دولت چین بر بازار آموزش و چگونگی تاثیرگذاری سهامداران کلیدی بحث کنیم.
شناخت بازار آموزش در چین
چین بزرگترین سیستم آموزشی دولتی را در جهان دارد. در سال 2022 حدود 293 میلیون دانشآموز و 18/8 میلیون معلم در بیش از 518 هزار و 500 مدرسه تحصیل کردند. این کشور 9 سال آموزش را شامل 6 سال ابتدایی و سه سال راهنمایی را اجباری اعلام کرده است. با این حال، آموزش عالی هم در این کشور بسیار رایج شده است و در سال 2022 بیش از 10 میلیون نفر از دانشگاهها فارغالتحصیل شدهاند.
در همین راستا، بازار کار چین هم شدیدا رقابتی و مبتنی بر مدارک سطح بالاست؛ جایی که مدرک لیسانس دیگر موفقیت شغلی را تضمین نمیکند.
با توجه به این تقاضای بالا، بازار آموزش چین یکی از پرسودترین مناطق برای سرمایهگذاران جهانی به شمار میآید. گزارش بازار آموزش چین چند سال پیش تخمین زده بود که ارزش این بازار در سال 2023 به 572/51 میلیارد دلار آمریکا برسد و نرخ رشد مرکب آن را برای دوره 2018 تا 2023 حدود 11/3 درصد اعلام کرد. یکی از زیربخشهای برجسته بازار آموزش چین، بخش فناوری آموزشی یا edutech است که از سال 2017 رونق پیدا کرده است.
تاثیر سیاستهای چین بر بازار آموزش: ممنوعیت تحصیل خصوصی
بخش آموزش تمرکز اصلی سیاستگذاران چینی است. در سال 2019، دولت چین طرحی را برای توسعه آموزش و پرورش کشور در دهه آینده منتشر کرد که بر ایجاد یک سیستم مدرن، با کیفیت بالا و متعادل برای آموزش برابر و رقابتی تمرکز داشت. این سیستم از آموزش امتحانمحور به بالا بردن کیفیت آموزش تغییر خواهد کرد.
به غیر از این، دولت چین در سال 2021 محدودیتهای گستردهای را بر بخش خصوصی آموزش آغاز کرد و معلمان را از ارائه کلاسهای تقویتی در موضوعات برنامه درسی مدارس منع کرد. این سیاست در چین «shuanggjian» نام دارد که به معنای کاهش مضاعف است و به دنبال محدود کردن تکالیف درسی و تدریس خصوصی بعد از مدرسه است تا از این طریق بار مالی خانوادهها و بار کاری دانشآموزان را کاهش دهد.
این جنبش به طور خاص روی تنظیم آموزش اجباری از پایه اول تا نهم متمرکز است و ارائه کلاسهای چینی، انگلیسی و ریاضیات را برای کسب سود غیرقانونی اعلام میکند. البته برنامههای فوق درسی غیر دانشگاهی مانند هنر و ورزش بدون تغییر باقی میمانند و در آموزشهای آکادمیک و غیرآکادمیک بر دبیرستانها (پایه 10 تا 12) کمترین تاثیر ایجاد میشود.
این سیاست که برای رسیدگی به «گسترش بینظم سرمایه» در صنعت آموزش ۱۰۰ میلیارد دلاری چین طراحی شده است، بر خدمات تدریس خصوصی آنلاین و آفلاین تأثیر گذاشت. در نتیجه، بسیاری از شرکتهای شهریه با مشکلات مالی، ورشکستگی و زیانهای ارزش بازار مواجه شدهاند که باعث اخراج کارکنان و اختلال در برنامههای عرضه اولیه عمومی بازار بورس شده است.
تجدید حیات زیرزمینی صنعت تدریس خصوصی
در شرایطی که سیستم امتحانات ورودی دبیرستانها و دانشگاهها در چین عمدتا مبتنی بر نمره و آزمونهای سالانه است، این امر کارآمدی ممنوعیت تدریس خصوصی را که دولت چین اتخاذ کرده، زیر سوال میبرد. در واقع، ورود به یک دانشگاه برتر به معنای شانس بیشتر و تضمین یک شغل خوب در بازار رقابتی چین به شمار میرود و از آنجا که فشار برای آمادگی آزمون همچنان ادامه دارد، سیاست کاهش مضاعف بر تقاضای کلی برای آموزش بهتر تاثیری نداشته است، زیرا والدین به ضرورت تدریس خصوصی بعد از مدرسه برای جلوگیری از عقب افتادن فرزندانشان پی بردهاند.
در مواجهه با چنین تقاضای بالا و بازار پرسودی، برخی از شرکتها خدمات خصوصی تدریس خصوصی را از سر گرفته بودند. بنابراین، صنعت تدریس خصوصی انتفاعی به یک بازار زیرزمینی تبدیل شده است، با عوامل و مربیان که به طور خصوصی با والدین از طریق گروههای WeChat یا پلتفرمهای خصوصی هماهنگ میشوند. بسیاری از معلمان خصوصی که قبلاً کلاسهای بزرگی را که توسط شرکتهای آموزشی بزرگ اداره میشد تدریس میکردند، اکنون به گروههای کوچکتر، در بسیاری موارد تک به تک، آموزش میدهند تا از شناسایی توسط مقامات جلوگیری کنند. به گفته والدین و معلمان خصوصی، بسیاری از آنها برای جبران کم شدن تعداد دانشآموزان، هزینههای بالاتری دریافت میکنند. دولت در برخی موارد چشم بر بازار زیرزمینی میبندد.
با وجود چالشها، پیش بینی میشود بازار تدریس خصوصی بعد از مدرسه در چین با تمرکز بر آموزش مبتنی بر نتیجه رشد کند.
روندهای قابل توجه صنعت در بخش آموزش در چین
با گذشت زمان، بخش آموزش چین شاهد روندهای نوظهور مختلفی از جمله افزایش ادغام فناوری، ترجیح یادگیری شخصی و تاکید روزافزون بر آموزش جامع شامل آکادمیک و مهارتهای زندگی بوده است.
- ادغام فناوری
چین از سال 2015 بخش بزرگی از سرمایهگذاری فناوری آموزشی را به خود اختصاص داده است، اما شیوع کووید 19 باعث تغییرات دیجیتال در این کشور شد. کلاسهای مجازی و یادگیری آنلاین به سرعت با پلتفرمهای فناوری سازگار شدند و چین را با بیش از 400 میلیون دانشآموز به بزرگترین بازار جهان برای فناوری آموزشی تبدیل کردند.
علاوه بر این، گسترش روزافزون دستگاهها به همراه نفوذ اینترنت به این معنی است که تعداد زیادی از زبانآموزان در خانوادههای چینی از مراکز آموزشی آفلاین صرفنظر میکنند و مستقیماً آنلاین میشوند. ادغام روزافزون روشهای یادگیری آنلاین و آفلاین نشاندهنده فرصتی اساسی برای ارائهدهندگانی است که برنامههای آموزشی و غنیسازی را در هر 2 حالت ارائه میدهند. علاوه بر این، عناصر اولیه هوش مصنوعی با سطوح محتلف یادگیری عجین شده و بازار آموزش مبتنی بر تلفن همراه با شرکتهایی که برنامههای جمعسپاری را برای کمک به انجام تکالیف و تعامل سریع معلمان توسعه میدهند، گسترش یافته است.
- یادگیری STEM
با هدایت سیاستهای ملی، چین تلاش زیادی برای ترویج آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) انجام داده است. در نتیجه در سالهای اخیر این کشور شاهد شکوفایی برنامههای «استم» در سطح مدرسه از طریق فناوریهای جدید و مواد تکمیلی بوده است. همچنین وزارت آموزش و پرورش در سال 2022 با توضیح مفاهیم میان رشتهای بر اساس جنبههای اصلی حوزههای موضوعی و سپس اعمال این عناصر اصلی در موقعیتهای واقعی، سواد بین رشتهای دانش آموزان را تقویت کرد.
مربیان تشویق میشوند که دروس استم را در تدریس خود پیاده کنند. گزارشهای میدانی نشان میدهد که والدین خانوادههای متوسطه مبالغ قابل توجهی را برای آموزشهای مرتبط با استم برای فرزندان خود مانند دورههای کدنویسی، رباتیک و چاپ سهبعدی پرداخت میکنند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که محتوا و فناوری مربوط به یادگیری استم در سراسر چین تقاضای زیادی دارد.
- مدارس بینالمللی
براساس گزارشی که در فوریه 2023 منتشر شد، 19 مدرسه بینالمللی چینی در سال 2022 نسبت به سال 2019 افزایش یافته است؛ یعنی علیرغم کاهش نرخ رشد جمعیت، تعداد مدارس در این کشور روند صعودی دارد.
همچنین تعداد دانشآموزان در مدارس بینالمللی در سال 2022 نسبت به سال 2019 حدود 23 درصد افزایش یافته است که این امر نشان دهنده بهبود وضعیت آموزش بینالمللی چین پس از شیوع کووید 19 است.
علاوه براین، تعداد درخواست دانشجویان چینی برای تحصیل در خارج از کشور در سال 2022 با 23درصد افزایش همراه بوده است که این امر هم نشان دهنده اولویت ویژه به برنامههای کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر در میان دانشجویان چینی است.
این روند، تقاضا برای کلاسهای زبان را نیز بالا برده است. برای مثال، پیشبینی میشود که بازار آموزش زبان انگلیسی در چین از سال 2022 تا 2026 به میزان 70/81 میلیارد دلار آمریکا رشد کند. این رشد همراه با افزایش فرصتهای شغلی برای انگلیسی زبانان است. با این حال، جذب معلمان خارجی با تجربه همچنان یک چالش مهم برای این مدارس است که برای حفظ جایگاه بینالمللی آنها ضروری است.
بازار آموزش حرفهای، ارتقای مهارت و بزرگسالان
آموزش حرفهای همچنان توسط دولت تشویق میشود. در آوریل 2022، کمیته دائمی کنگره ملی خلق مقررات بهروز شدهای را تصویب کرد که حمایت مداوم دولت از آموزش حرفهای را برجسته کرد. این اقدام قانونی بخشی از تلاشهای گستردهتر برای تقویت سیستم آموزش حرفهای چین در پاسخ به تقاضای فزاینده برای نیروی کار ماهر است.
چشمانداز پویای اقتصادی چین و تغییر جمعیتشناسی باعث افزایش یادگیری آنلاین مبتنی بر علاقه در میان بزرگسالان شده است. با سرعت سریع تغییرات اقتصادی، متخصصان به دنبال ارتقای مهارت و مهارت مجدد و اغلب به دنبال محتوای آموزشی قابل دسترس و عملی برای غنیسازی زندگی خود هستند. برای بسیاری از بزرگسالان شاغل در چین، ادامه تحصیل از طریق کارشناسی ارشد پاره وقت یا برنامههای MBA میتواند وقتگیر، پرهزینه و استرسزا باشد. اما گزارشها بیانگر آن است که همین صنعت آموزش بزرگسالان در چین در سال 2022 حدود 80/63 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است و پیشبینی میشود که در سال 2027 به 145/97 میلیارد دلار نیز برسد.
جامعه چینی خارج از کشور
شرکتهای تدریس خصوصی در چین در مواجهه با تأثیر سیاست «کاهش مضاعف» در حال بررسی فرصتهای جدید در خارج از کشور هستند. این شرکتها که قبلاً در آمادهسازی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور نقش داشتند، اکنون تمرکز خود را به فرزندان اتباع چینی ساکن خارج از کشور تغییر دادهاند. به طور مثال، شرکت «تینک آکادمی»، زیرمجموعه گروه آموزشی TAL مستقر در پکن با شعبههای جهانی در آمریکا، کانادا و سنگاپور در سه ماهه مالی منتهی به نوامبر 2022 رشد سه رقمی را گزارش کرده است. علاوه بر این، 51Talk، یک پلتفرم تدریس خصوصی زبان چینی، کسبوکار خود در چین را در ژوئن 2022 واگذار کرد و اکنون به طور انحصاری خدمات تدریس خصوصی آنلاین انگلیسی را به دانشآموزان دبستانی تا دبیرستانی و پس از متوسطه خارج از سرزمین اصلی چین ارائه میدهد.
چشمانداز کسبوکار و نحوه ورود به بازار چین
چشمانداز آموزشی چین بر پایههای ثابتی استوار است: بازار بزرگ و تقاضای پایدار برای آموزش با کیفیت در همه سطوح. با این حال، ورود یا گسترش در این بخش، به ویژه برای شرکتهای کوچک و تازه واردان، چالشهایی را به همراه دارد. موانع بالا شامل تقاضا برای تجربه خدمات، تخصص فنی و کانالهای فروش قوی است. مانع اصلی شامل پیمایش در یک محیط قانونی مشخص و تطبیق محتوا و فناوری با استانداردهای محلی، زبان و ترجیحات آموزشی است که متحمل هزینههای اضافی میشود. غلبه بر این چالشها مستلزم ایجاد حضور دیجیتالی، ایجاد مشارکتهای محلی و پایبندی به قوانین جدید حریم خصوصی و انتقال داده است.
انتهای پیام/
نظر شما