اولتیماتوم کره جنوبی به شهروندانش برای خروج از افغانستان

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفت شهروندان کره‌ای که همچنان در افغانستان هستند، اگر این کشور را ترک نکنند با مجازات کیفری مواجه خواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه گفت شهروندان کره‌ای که همچنان در افغانستان هستند، باید این کشور را قبل از پایان ماه میلادی جاری (ژوئیه) ترک کنند، در غیر این صورت با مجازات کیفری مواجه خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های کره جنوبی، این درخواست با توجه به افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان در میانه روند خروج نظامیان آمریکا و متحدان این کشور مطرح شده است.

به گزارش روزنامه «کوریا هرالد»، افغانستان به همراه پنج کشور دیگر از جمله عراق، سوریه و سومالی در فهرست کشورهایی قرار دارد که در حال حاضر سفر شهروندان کره جنوبی به آن‌ها ممنوع است. طبق قوانین کره جنوبی، نقض ممنوعیت سفر، مشمول مجازاتِ تا یک سال زندان یا ده میلیون «وون» واحد پول کره جنوبی (معادل ۸ هزار و ۸۳۷ دلار) می‌شود.

به گفته این مقام، علیرغم درخواست‌های مکرر سئول از شهروندانش برای خروج از افغانستان، همچنان تعداد بسیار کمی از آن‌ها در این کشور به سر می‌برند.

وی افزود هفته پیش یک هیأت دولتی به ریاست یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه کره جنوبی برای دیدار و متقاعدکردن این افراد به بازگشت به کشورشان به کابل سفر کرد.

این مقام کره جنوبی در این خصوص گفت: علیرغم درخواست‌های ما تعداد بسیار کمی از شهروندان به دلایل شخصی در افغانستان مانده‌اند و ما به دنبال انجام اقدامات لازم هستیم تا به آن‌ها کمک کنیم در اسرع وقت این کشور را ترک کنند.

وی تاکید کرد که دولت می‌تواند شکایتی کیفری را علیه آن‌ها مطرح کند.

طی هفته‌های گذشته حملات طالبان شدت گرفته و کنترل برخی از مناطق این کشور بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان دست به دست می‌شود.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

یک مقام‌ آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفته که پنتاگون درصدد است ۶۵۰ نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل در افغانستان حفظ کند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1102045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =