پایان فوتبال سنتی در جهان/ پوست اندازی در یورو ۲۰۲۰

یورو ۲۰۲۰ به همه نشان داد که فوتبال دنیا در حال پوست انداختن از فصای سنتی به فضای مدرن است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی (کارشناس فوتبال)؛ شاید باور نکنید که چقدر سخت است به ناگاه از استادیوم های خالی از هوادار فوتبال داخلی بلافاصله عبور کنیم و از قاب تصویر تلویزیون ویمبلی پر تب و تاب را ببینیم. فوتبال ما که از لحاظ فنی با معیارهای جهانی فاصله دارد و خواهد داشت و حالا حالاها اندر خم یک کوچه خواهیم بود، این جای خود، ولی حالا نبودن تماشاگران هم که شور و حالی به این بازی های داخلی می دادند هم دل و دماغ را از فوتبال دوستان ربوده است. شاید خنده‌دارتر این باشد که قیاسی از فوتبال روز دنیا با خودمان بزنیم اما باور کنید وقتی اسپانیای جوان را می بینیم که تنها بازمانده نسل قبل، راموس را هم با خود نیاورده بی اختیار یاد مرحوم دهداری در ذهنمان جرقه می زند همان که به دلایلی مخصوصا انضباطی، جوانگرایی و تغییر نسل را در دستور کار قرار داد و پایه ریز یک نسل طلایی و قهرمانی آسیایی ما در پکن شد. شاید قیاس مع الفارقی بوده باشد اما این اسپانیا با انریکه که ریسک بزرگی را کرد بازخواهد گشت و حرف های زیادی خواهد داشت.

از این مساله که بگذریم، اسپانیا و ایتالیا در این مرحله از یورو تبلور زیبایی های فوتبال هستند. فوتبالی مبتنی بر فلسفه و فوتبال که پرداختن به چند نکته از این بازی خالی از لطف نیست؛

نکته اول| تیکی تاکا به سبک انریکه

اگر تیکی تاکا را منتسب به گواردیولا بدانیم و آن را برگرفته از سبک بازی آرسن ونگر، می توانیم این سبک بازی اسپانیا را تلفیق کاملی از  هر دوی آنها نامید. چرا که در سبک گواردیولا کاملا بازی به عرض با تعداد زیاد پاس برده می شد و باکس به باکس تیم به سمت جلو می رفت، اما در این شکل از کار انریکه با بیلد آپ از خط دفاعی و پاس هایی برای حفظ مالکیت توپ را با یک پاس کلیدی روی زمین به خط حمله منتقل می کند. در حقیقت با ایجاد لوزی‌هایی با یک راس بلند در محدوده زمین حریف بازیسازی را با یک انتقال مثبت توام می‌کند که بعد از آن فاز دوم کار در حمه اسپانیا با پلن های مختلف شکل می گیرد، اما نقطه عطف این سبک بازی پاس های طولی و کلیدی و پرس شکنی هست که روی زمین باید با دقت شکل گیرد تا تیم کامل به فاز حمله منتقل شود.

نکته دوم| تیکا ایتالیا به سبک مانچینی

تیم مانچینی همچنان با همان ۳-۳-۴ نامتقارن بازی می کند. مالکیت توپ تیم او شاید به سبک تیم های صاحب وزن در این مورد خیلی نباشد اما با استفاده از دفاع کنارهایی که می‌توانند در بازیسازی شرکت کنند با انتقال مثبت و سریع سعی در ایجاد موقعیت دارند، تیکا ایتالیای مانچینی نیازی به تعداد بالای پاس ندارد و بیشتر به دنبال دادن پاس های تاثیرگذار و سالم و دیکته کردن فلسفه خود به تیم های مقابل هست. بعد از آلمان حالا اسپانیا قربانی این سبک فوتبالی شد. مانچینی تیمی ساخته بر اساس فلسفه تهاجمی شخصیتی خودش که قدرت کنترل بازی را در بازی‌های بزرگ و اتفاقا از بین بردن زهر تیم‌های صاحب سبک را دارد.

نکته سوم| پرس و شکستن پرس

بازی ایتالیا و اسپانیا یک نشان بزرگ برای فوتبال داشت و آن هم اینکه تیمی که خوب پرس می‌کند باید توان پرس شکستن تیم حریف را داشته باشد. در واقع آنتی پرس و پرس ملزومات هم هستند که هر تیمی برای بازی سالم کردن ملزم به داشتن ابزارهای آن است. یورو ۲۰۲۰ به همه نشان داد که فوتبال دنیا در حال پوست انداختن از فصای سنتی به فضای مدرن است و از این به بعد باید روی چینش‌ها، طرح‌ها، مدل‌ها و نکات به مراتب متفاوت‌تری فکر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =