جوان‌گرایی مانچینی جواب داد

پس از ونتورا، مانچینی هدایت تیم را به دست گرفت و می‌دانست که نمی تواند در مورد تیم قبلی ریسک کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مهسا حسینی؛ محسن بخشی از مربیان فوتبال شاغل در ایتالیا و عضو انجمن مدرسین فوتبال این کشور در یادداشتی اختصاصی برای ایسکانیوز به بررسی عملکرد لاجوری پوشان در مسابقات یورو ۲۰۲۰ پرداخت و در این خصوص نوشت: برای اینکه تحلیل بهتری درمورد ایتالیا داشته باشیم بهتر از سری به گذشته نزدیک این تیم بزنیم. ایتالیا با ۴ ستاره‌ای که نشان می‌دهد چهار بار قهرمان شده است در بین تیم‌های دنیا هم محبوب است هم صاحب سبک.

بعد از افتضاحی که ونتورا، در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ انجام داد، عملاً ایتالیا را به یک تیم بدون اعتماد به نفس و ترسو تبدیل کرد که در هیچ بازی نمی شد به آن اعتماد کرد. آنها مقابل مقدونیه یکبار ۳ بر ۲ پیروز شدند و یک بار یک مساوی کردند که نزدیک بود آن بازی را ببازند. به قول خود ایتالیایی ها تبدیل به یک سگ چوب خورده شده بودند و از هر تکه چوب می ترسیدند. ایتالیا سال‌ها از سیستم ۴۴۲ و فلسفه کاتناتچو استفاده کرد و جلو رفت و حتی ستاره ها را با استفاده از همین فلسفه به دست آورد.

سیستم کاتناچو به چه معناست؟

این سیستم به معنی قفل است یعنی وقتی دفاعی روی فوروارد قفل میکند تا ۳ الی ۴ شب آن فوروارد خواب دفاع را می بیند. در عین حال آتنا به معنی زنجیر است و یعنی سیستم دفاعی مثل زنجیر به هم متصل است و نمی‌شود که از هم گسیخته شود.

ونتورا می‌خواست سیستم ۴۴۲ را به سیستم ۴۲۴ تبدیل کند و به هیچ عنوان موفق نبود و بدی این موضوع این است که پس از آن هیچ مسئولیتی هم قبول نکرد. حتی به یاد دارم زمانی که بوفون میخواست از تیم ملی ایتالیا خداحافظی کند گفت من متاسف هستم نه برای خودم برای کل فوتبال ایتالیا زیرا ما در چیزی شکست خوردیم که برای مردم مان مفهوم خیلی خاصی دارد.

پس از ونتورا، مانچینی هدایت تیم را به دست گرفت و می دانست که نمی تواند در مورد تیم قبلی ریسک کند زیرا آنها هم سنشان بالا رفته بود و هم ترسو شده بودند و تصمیم گرفتیم و جدیدی را درست کنند و برای تشکیل تیم جدید به سه چیزی نیاز داشت. او به تیم قوی خارج زمین یک تیم قوی داخل زمین و زمان نیاز داشت و برای همین با دنیل دی روسی و جان لوکا ویالی تماس گرفت. جانلوکا ویالی بعد از بیماری که داشت تبدیل به سمبل استقامت شده بود و دنیل دی روسی هم که تبدیل به سمبل رومی‌ها شده است.

آنها همکاری را شروع کردند و بازیکنان جوان را زیر نظر گرفتند و حاصل آن تیمی است که الان می‌بینیم. یک عده جوان که با تمام توان خود می دوند و جویای نام هستند علاوه بر این که آمده اند که فوتبال ایتالیا را به تمام دنیا معرفی کنند.

می‌توان گفت که جام ملت‌ها چند چیز به فوتبال ما یاد داد مورد اول جوان‌گرایی بود و جوان ها در این تورنومنت واقعا خود را نشان دادند یعنی تیم‌هایی مثل اکراین، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و انگلیس جوانترین تیم ها بودند که سه تیم از این تیم ها به نیمه نهایی صعود کردند و از طرفی تیم‌هایی مثل بلژیک، فرانسه و پرتغال که تیم های مسن‌تری به حساب می‌آیند، هیچ جایی پیدا نکردند. ما باید ببینیم که در جام جهانی چقدر سوپرایز خواهیم داشت.

درس دوم اینکه ما گرفتیم این بود که دروازه‌بان‌ها واقعا نصف تیم هستند و تعیین تکلیف می‌کنند. در بازی بلژیک و پرتغال، پرتغال ۱۷ شوت به دروازه بلژیک شلیک می کند و هر کاری که می خواهد می کند اما این بلژیک بود که برنده از زمین بیرون آمد. چرا؟ چون کورتوا را در دروازه داشتند.

در بازی شب گذشته هم ایتالیا هم این داستان را داشت یعنی اسپانیا با ۹۰۸ پاس، ۷۱ درصد مالکیت، ۱۷ شوت به سمت دروازه و ۸،۹  کرنر بازی را تقدیم ایتالیا کرد و به خانه برگشت و علت آن فقط حضور دوناروما در دروازه بود.

ایتالیا سیستم ۴۴۳ را به خوبی و سادگی بازی می‌کند و فلسفه تیمی خود را مانچینی دوباره به کاتناتچو برگردانده است کل تیم با هم دفاع می کنند. این هم تیم را قوی می کند و هم مردم ایتالیا را خوشحال می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =