استفاده از تلفن همراه احتمال سرطان را بالا می‌برد

دانشمندان به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از گوشی موبایل به اندازه فقط ۱۷ دقیقه در روز در عرض ۱۰ سال ریسک ابتلا به سرطان را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی آمریکا در این تحقیق جنجالی ۴۶ مطالعه مختلف را در زمینه استفاده از گوشی همراه و سلامت کاربران در سرتاسر جهان تحلیل کردند. آنها دریافتند که استفاده از گوشی به مدت هزار ساعت یا تقریبا ۱۷ دقیقه در روز در طی یک دوره ۱۰ ساله، خطر ابتلا به تومورهای سرطانی را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

آنها می‌گویند که اشعه سیگنال‌های تلفن همراه با مکانیسم‌های سلولی تداخل ایجاد می‌کند و این امر می‌تواند منجر به ایجاد پروتئین‌های استرس و در نهایت آسیب DNA و ایجاد تومور و حتی مرگ سلول در موارد شدید شود.

ناگفته نماند که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هر گونه ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان را انکار می‌کند و می‌گوید: هیچ مدرک علمی و معتبری دال بر مشکلات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض انرژی فرکانس رادیویی منتشر شده از تلفن‌های همراه وجود ندارد.

با این حال، محققان برکلی مطالعات قبلی را که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، سوئد، انگلستان، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند انجام شده بود را مورد بررسی قرار دادند تا تصویری گسترده از کاربری این ابزار و تاثیر آن روی سلامت انسان به دست آورند. این در حالی است که میزان استفاده از تلفن‌های همراه روز به روز در حال افزایش است و با مطالعاتی که انجام شده، در سال ۲۰۱۱ حدود ۸۷ درصد خانوارها حداقل یک دستگاه گوشی همراه داشتند، ولی در سال ۲۰۲۰ این میزان به ۹۵ درصد رسیده است.

جوئل مسکوویتز، یکی از محققان این تیم پژوهشی، در این مورد می‌گوید: افراد باید زمان استفاده از تلفن‌های همراه را به حداقل برسانند. آنها را از بدن خود دور کنند و تا حد امکان از تلفن ثابت برای تماس گرفتن استفاده کنند.

وی این موضوع را یک موضوع سیاسی بسیار حساس می‌داند و می‌گوید: مطالعات بررسی رابطه بین استفاده از تلفن همراه و سرطان بحث‌برانگیز است. به طور مثال، پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای صنعت قدرتمند تلفن‌های همراه به دنبال دارد. البته بسیاری از همین سازنده‌های گوشی بودجه‌های زیادی برای انجام این مطالعات صرف کرده‌اند.

گفتنی است که تیم پژوهشی برکلی این تحقیق را با همکاری مرکز ملی سرطان کره جنوبی و دانشگاه ملی سئول انجام داده است.

به گفته محققان، استفاده از تلفن همراه با موارد زیادی مشکلات سلامتی همراه است، ولی متاسفانه در جامعه علمی توجه چندانی به آن نشده است.

مسکوویتز در مورد انکار سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: مطالعاتی که تاکنون انجام شده با محدودیت‌های مهمی همراه بوده است. به عنوان مثال، برخی از آنها روی حیوانات مطالعه کرده‌اند. برخی از آنها نیز افرادی را که قبلا به سرطان مبتلا شده‌ بودند را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اما تحقیقات محققان برکلی نشان می‌دهد که سیگنال‌های گوشی همراه در مکانیسم‌های سلولی ما تداخل ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، کانال‌های کلسیم را باز می‌دهد و اجازه می‌دهد که کلسیم به سلول و میتوکندری درون سلول راه بیابد و در نتیجه در روند سلول طبیعی ما تداخل ایجاد می‌کند و منجر به ایجاد پروتئین‌های استرس و رادیکال‌های آزاد و احتمالا آسیب به DNA و در موارد شدیدتر نیز موجب مرگ سلول‌ها می‌شود.

چرا سازمان غذا و داروی آمریکا انکار می‌کند؟

محققان برکلی می‌گویند دلیل بزرگ انجام نشدن مطالعات گسترده روی خطرات سلامتی ناشی از اشعه رادیویی این است که دولت آمریکا از دهه 1990 بودجه این تحقیقات را متوقف کرد. تنها مورد استثنا، مطالعه‌ای بود که «طرح ملی سم‌شناسی» مربوط به موسسه ملی علوم بهداشت محیط در سال ۲۰۱۸ انجام داد و در آن 30 میلیون دلار هزینه کرد تا اثرات اشعه تلفن‌های همراه روی جوندگان را مورد بررسی قرار دهد که نتیجه آن نیز «شواهد واضحی» از سرطان‌زایی ناشی از این اشعه بود. ولی سازمان غذا و داروی آمریکا یافته‌های این مطالعه را رد کرد و گفت که این یافته‌ها در مورد انسان‌ها صدق نمی‌کند و این نتایج را اغراق شده نامید.

جوئل مسکوویتز می‌گوید: سازمان غذا و داروی آمریکا توسط صنعت مخابرات کنترل می‌شود و لابی‌های زیادی بین اعضای کمیسیون ارتباطات فدرال و افرادی که در مخابرات کار می‌کنند، وجود دارد.

به گفته او، این صنعت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای لابی کنگره هزینه می‌کند. این در حالی است که بیش از ۲۵۰ دانشمندی که در مورد اثرات سلامتی میدان‌های الکترومغناطیسی غیریونیزه ناشی از تلفن‌های همراه تحقیق کرده‌اند، درخواست بین‌المللی امضا کرده‌اند که در آن خواستار هشدارهای بهداشتی و محدودیت‌های بیشتر در مورد کاربری تلفن همراه شدند.

چطور از معرض اشعه تلفن همراه دور بمانیم؟

جوئل مسکوویتز دهه‌هاست که روی تاثیر تلفن همراه روی سلامتی مطالعه می‌کند و نکاتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه این ابزار ارائه می‌دهد:

به حداقل رساندن: در صورت امکان از تلفن ثابت استفاده کنید. اگر هم از تلفن همراه استفاده می‌کنید، در صورت عدم نیاز، وای‌فای و بلوتوث آن را خاموش کنید.

اگر به اینترنت وای‌فای دسترسی دارید،‌ بهتر است که از تلفن همراه خود روی وای‌فای استفاده کنید و دیتا و خود دستگاه را خاموش کنید، زیرا در این صورت در مقایسه با اینترنت همراه کمتر در معرض تابش اشعه قرار می‌گیرید.

فاصله: سعی کنید که تلفن همراه‌تان را دور از خودتان قرار بدهید. زمانی که تلفن همراه در فاصله ۲۵ سانتی‌متری شماست تا زمانی که در فاصله دو میلی‌متری‌ شما قرار دارد، ۱۰ هزار برابر کمتر اشعه به بدن‌تان می‌رساند.

تلفن همراه‌تان را در کیف یا کوله پشتی نگه دارید. اگر مجبورید آن را در جیب‌تان بگذارید، آن را در حالت هواپیما قرار دهید.

برای مکالمه، از هدفون سیمی یا بلندگو استفاده کنید. در زمان خواب آن را کنار سرتان نگذارید؛ بلکه آن را خاموش کنید یا در اتاق دیگری بگذارید.

سیگنال: از تلفن خود فقط زمانی استفاده کنید که سیگنال‌های آن قوی هستند.

تلفن‌های همراه طوری طراحی شده‌اند که وقتی سیگنال ضعیف است، میزان اشعه را افزایش می‌دهند. سیگنال ضعیف زمانی است که خط‌های نشان‌دهنده دسترسی به شبکه همراه یک یا دو خط بیشتر نباشد و آنتن کافی نداشته باشد.

از تلفن خود در آسانسور یا اتومبیل استفاده نکنید، زیرا ساختارهای فلزی با سیگنال تداخل پیدا می‌کنند.

کد خبر: 1102401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نگین IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      بسیار عالی بود ممنون
    • شايان IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      واقعا بايد ديد بشريت چگونه با ابزار هاى ساخت خود در حال ضربه زدن و نابودى خود ميباشد