کارشناسی‌ها نمی‌توانند برای ارشد رشته‌ غیرمرتبط بخوانند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: از سال 1401، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدرضا آهنچیان در نامه‌ای خطاب به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اعلام کرد: از سال 1401سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود. وی از آن‌ها خواست تا 24 تیرماه نسبت به تعیین رشته‌های مرتبط برای هر در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، اقدام کنند.

براساس این نامه، امکان شرکت کردن دانش‌آموختگان دوره کارشناسی «همه رشته‌ها» و «همه رشته‌های یک گروه تحصیلی» در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های یک «زیر گروه تحصیلی» را نخواهند داشت. بنابراین درج همه رشته‌های گروه برای هیچ رشته‌ای مجاز نیست اما برای درج همه گرایش‌ها مانعی وجود ندارد.در فهرست رشته‌های ارائه شده در فایل پیوست تمام رشته‌های دوره کارشناسی هم پیوسته و هم ناپیوسته که تا کنون در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم دانش‌آموخته داشته؛ آمده است. این موضوع شامل حال رشته‌های فعال و منسوخ نیز می‌شود، بنابراین مدیران باید فهرست کامل را مد نظر قرار دهند. 

با توجه به اینکه دفترچه آزمون کارشناسی ارشد سال 1401 در مرداد ماه منتشر می‌شود، در مورد رشته‌هایی که این اطلاعات تا 24 تیرماه به دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ارسال نشده باشد، عنوان «فقط رشته‌های همان زیرگروه تحصیلی» درج خواهد شد. مدیران توجه داشته باشند در ستون تعیین شده در فایل پیوست درج کد رشته یا کد زیرگروه تحصیلی و بدون درج عنوان رشته کفایت خواهد کرد. 

با توجه به اینکه دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای نیز مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستند، رشته‌های این دو زیر گروه نیز باید مد نظر قرار داده شود. فهرست رشته‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این فایل ارائه نشده؛ با این حال مدیران در مواردی که رشته مرتبطی در رشته‌های زیر مجموعه آن وزارت وجود دارد می‌تواند عنوان رشته را در همان ستون درج کنند

انتهای پیام/

کد خبر: 1102592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =