گزینه‌های شهرداری تهران / مازیار حسینی کیست؟

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دوره صدارت محمد اسلامی در دولت دوازدهم، دانش‌آموخته‌ دکترای تخصصی رشته‌ مهندسی عمران گرایش مهندسی سازه و زلزله است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، مازیار حسینی یکی از گزینه های تصدی شهرداری تهران می باشد. در ادامه شما را با وی بیشتر آشنا می کنیم.

رزومه علمی، اجرایی مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به شرح زیر است:

مشخصات فردی :

دکتر مازیار حسینی؛ متولد تهران ۱۳۴۹

سوابق تحصیلی:

مدرک دکترای تخصصی (PHD) در رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی سازه و زلزله

سوابق اجرایی :

مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ﴿۱۳۹۷ تاکنون﴾

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران﴿ ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ ﴾

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ﴿ ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴﴾

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران﴿۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸﴾

عضویت در مجامع ، سازمان‌ها و شوراها :

عضو شورای عالی فنی شهرداری تهران ( ۱۳۹۰ تاکنون﴾

عضو سازمان نظام‌مهندسی شهر تهران ( ۱۳۷۱ تاکنون﴾

عضو انجمن بین‌المللی تونل سازی

عضو انجمن مهندسی زلزله ایران

عضو انجمن مهندسین عمران آمریکا

جوایز و تقدیرها :

نشان بین‌المللی (جایزه ساساکاوای سازمان ملل متحد ) برای پروژه طرح مردم محور " دوام" ( داوطلبان واکنش اضطراری محلات﴾

نشان سازه فولادی برتر کشور برای پل جوادیه

نشان سازه فولادی برتر کشور برای سازه رأس برج میلاد

نشان سازه بتنی برتر برای تونل نیایش

نشان سازه بتنی برتر برای بزرگراه طبقاتی صدر

نشان سازه بتنی برتر برای پل‌های شیخ فضل‌الله و جناح

نشان سازه بتنی برتر برای پل‌های تقاطع بزرگراه باکری و آزادراه تهران کرج

نشان سازه بتنی برتر برای پل‌های کاروانسرا سنگی

برای بزرگراه طبقاتی صدر (IPMA) جایزه انجمن جهانی مدیریت پروژه

برای دریاچه شهدای خلیج‌فارس (IPMA) جایزه انجمن جهانی مدیریت پروژه

برای تونل نیایش (IPMA) جایزه انجمن جهانی مدیریت پروژه

 (Husband Prize) مقاله برگزیده انجمن مهندسین سازه بریتانیا و برنده جایزه

اهم اقدامات وی در دوران مسئولیت‌های اجرایی :

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

و ۸ مترو تهران  ۷،   ساخت و تکمیل خطوط ۶

تهیه و تدوین طرح جامع حمل‌ونقل ریلی برای افق ۲۵ سال آینده و طراحی دو خط ریلی سبک (تراموا) برای منطقه مرکزی شهر

شروع عملیاتی و اتمام طرح ۲۵ ساله نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران

نوسازی ۱۲۰۰۰ تاکسی کاربراتوری در طی یک سال ( ۴ برابر جمع ۴ سال گذشته ) و حذف پیکان از چرخه تاریخ تاکسیرانی شهر تهران

آغاز طرح پرداخت الکترونیک کرایه APP های موبایلی در سیستم تاکسیرانی تهران و راه‌اندازی نخ تی‌سن

افزایش میزان رضایت‌مندی مردم از خدمات حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس‌رانی) به‌ویژه در رویدادهای بزرگی همچون برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ۱۳۹۶ و مراسم ارتحال حضرت امام (ره) در خردادماه

انتخاب خط ۶ مترو تهران به‌عنوان یکی از ۴ ابر پروژه جهانی تونل سازی در سال ۲۰۱۷ توسط انجمن جهانی رتبه نهایی و جایزه این پروژه آبان ماه سال ۱۳۹۶ و پس ارائه گزارش دستاوردها و رکوردهای این ) ITA تونل طرح عظیم به هیئت‌داوران در شهر پاریس مشخص و با اختلاف امتیازی بسیار اندکی مقام دوم را کسب نمود ﴾

تدوین طرح جامع دوچرخه‌سواری تهران با همکاری مشاوران بین‌المللی برای نخستین بار

احیا شورای ترافیک تهران و استفاده از ظرفیت‌های قانونی آن در راستای مدیریت ترافیک شهر

خروج معاونت ترافیک از نگاه تک‌بعدی به مسائل و تشکیل هیئت‌های معماری، جامعه‌شناسی و .... جهت بررسی و تصویب طرح‌ها

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

طراحی و اجرای بزرگراه امام علی (ع﴾

طراحی و اجرای بزرگراه طبقاتی صدر

طراحی و اجرای بزرگراه آزادگان

طراحی و اجرای دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر﴾

احداث پل کابلی جوادیه

اجرای محورهای شرقی و غربی بزرگراه شهید همت (شهید زین‌الدین و شهید خرازی﴾

احداث بزرگراه شهید باکری (حدفاصل بزرگراه شهید همت تا آزاده راه تهران – کرج﴾

احداث قطعه پایانی بزرگراه شهید صیاد شیرازی و اتصال آن به میدان سپاه

احداث قطعه پایانی بزرگراه یادگار امام (ره) حدفاصل خیابان آزادی تا پادگان جی

طراحی و احداث تونل نیایش

طراحی و احداث تونل امیرکبیر

رفع نواقص ، تکمیل و راه‌اندازی تونل توحید

طراحی و احداث تونل شهدای غزه (اتوبان حکیم﴾

طراحی و احداث مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب

تکمیل و راه‌اندازی برج میلاد تهران

احداث مجموعه پل‌های پیش‌ساخته صندوق‌های بتنی تقاطع شیخ فضل‌الله نوری و محمدعلی جناح

احداث مجموعه پل‌های بتنی صندوق‌های درجای اتصال بزرگراه شهید باکری به آزادراه تهران – کرج

احداث مجموعه پل‌های کاروانسرای سنگی یک و دو

احداث و تکمیل بزرگراه شهید یاسینی

بازسازی اساسی بزرگراه شهید بابائی در حدفاصل دانشگاه امام حسین (ع) تا انتهای بزرگراه در تقاطع با جاده جاجرود

طراحی و احداث پل و زیرگذر شادآباد

طراحی و احداث پل تقاطع ابوسعید و وحدت اسلامی

طراحی و احداث پل تقاطع بزرگراه باکری و شهرک امید (پل استقلال﴾

احداث نخستین تونل مشترک تأسیسات شهری به طول ۶۲۱۰ متر در شش ماه (از قیطریه تا ازگل )

احداث پل کابلی دسترسی غربی برج میلاد تهران

احداث مجتمع تجاری اداری ابریشم

احداث ساختمان تشریفات و ورودی جنوبی حرم مطهر حضرت امام(ره﴾

احداث فاز ششم مجتمع ۳۴۰ واحدی بوعلی

احداث بزرگراه شهید باقری حدفاصل شهرک امید—اتوبان شهید بابائی

رفع مشکل ترافیکی دیرینه پل ستارخان و بزرگراه شیخ فضل‌الله با تعریض در جا و مقاوم‌سازی لرزه‌ای پل قدیمی

اصلاح روش‌های سنتی مرمت و لکه‌گیری آسفالت معابر

مطالعه وضعیت آسیب‌پذیری لرزه‌ای تمامی پل‌های شهر تهران و ایجاد تشکیلات تخصصی برای ارائه طرح‌های بهسازی لرزه‌ای و کمک به شکل‌گیری مشاوران تخصصی و پیمانکاران اجرائی برای انجام تخصصی کار در این حوزه

درمجموع احداث ۱۴۶ کیلومتر بزرگراه ، ۱۲۵ دستگاه پل و تقاطع غیر هم‌سطح ، ۲۰ کیلومتر تونل ترافیکی ، ۴۷ کیلومتر تونل و کانال شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در دوره مدیریت وی به انجام رسیده است.

وی در کنار ایجاد ظرفیت ساختاری اجرای "هم‌زمان" پروژه‌های بزرگ عمرانی، در حوزه اصلاح و سیستماتیک کردن فرایندها، کاهش زمینه‌های بروز فساد مالی و رفتارهای سلیقه‌ای نیز اقداماتی را به کمک تیم همکار خود به انجام رساند که اهم آن‌ها عبارت‌اند از:

احیاء شورای عالی فنی شهرداری تهران

 تهیه و تصویب نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران (برای نخستین بار در کشور﴾

تهیه و ابلاغ فهرست‌های بهای خدمات خاص شهری

 تدوین نظام بودجه‌ریزی عملیاتی

تدوین نظام طرح‌های همسان واگذاری کار به مشاوران، پیمانکاران و مدیران طرح

کنترل سیستماتیک ظرفیت و عملکرد پیمانکاران و مشاوران

تدوین نظام قیمت معادله در مناقصات و.....

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران

از بانیان شکل‌گیری ادبیات نوین "مدیریت بحران" در کشور و از مؤثران تغییر عنوان "ستاد حوادث غیرمترقبه" به "ستاد پیشگیری و مدیریت بحران" در کشور

طراحی ، احداث و تجهیز بیش از ۱۱۰ سوله مدیریت بحران در مناطق و نواحی تهران

تهیه نقشه گسل‌های شهر تهران در مقیاس کاربردی در حوزه شهرسازی

طراحی و احداث سامانه "تخمین سریع خسارات زلزله تهران"

سازمان‌دهی، آموزش و تشکیل گروه‌های مردمی "داوطلب واکنش اضطراری محلات " موسوم به "دوام"

 سطح‌بندی حوادث و تنظیم شیوه مداخله در حوادث از سطح محلی تا ملی

 همکاری در تنظیم لایحه اساسنامه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور (مصوب مجلس شورای اسلامی)

طراحی و احداث منحصربه‌فردترین ساختمان کشور تحت عنوان (مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران) باقابلیت عملکرد بی‌وقفه در مواجهه با زلزله‌های با دوره بازگشت ۲۴۷۵ سال

برگزاری مانورهای متعدد سراسری، محلی و تخصصی آمادگی در برابر زلزله، سیل، مواد شیمیائی و خطرناک

پشت‌پرده استعفای مازیار حسینی چه بود؟

مازیار حسینی معاون سابق مسکن وزیر راه و شهرسازی که به این سمت منصوب شد و کارنامه موفقی هم داشت، مجبور به استعفا شد.

مازیار حسینی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در شرایطی تصدی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفت که اوضاع حوزه مسکن و ساختمان این وزارت‌خانه از هر حیث بحرانی بود و در شرایطی که اوضاع را آرام ساخت، از این سمت کناره‌گیری کرد و از همین‌رو لازم دیدیم که نگاهی به کارنامه کوتاه کاری او بیندازیم:

* حوزه مسکن

در حوزه مسکن، در حالی که کشور نیاز به تولید سالیانه بیش از 800هزار واحد مسکونی داشت و در سال 92 تعداد 834 هزار واحد مسکونی تولید شد، بر اثر شاهکار مدیریتی عباس آخوندی و تیم ناکارآمد وی، متوسط تولید سالیانه مسکن به زیر 350هزار واحد در سال رسید و در نقطه مقابل تعداد واحدهای خالی و لاکچری، رکوردی تاریخی را به ثبت رسانید و به مرز 2.6میلیون واحد خالی و با متوسط مساحت 155مترمربع (در سال 1395) رسید.

در چنین وضعیتی، مازیار حسینی جانشین حامد مظاهریان شد و با تکیه بر سوابق اجرایی خود طرح اقدام ملی مسکن را در دستور کار قرار داد و درصدد برآمد که با تنوع‌بخشی به طرح‌های مسکن، التهاب بازار مسکن را کنترل نماید و بازار را از هیجان تخلیه و افق برنامه وزارت‌خانه را برای سال 1400 در حوزه مسکن معلوم و معین نماید و به وضعیت مبهم مسکن در برنامه‌های دولت پایان دهد.

وی با جرأت مدیریتی، نقدها را از سطح انتقاد به بی‌برنامه‌گی دولت در حوزه مسکن به سطح انتقاد نسبت به کم و کیف برنامه ارتقاء داد و نتیجه این تلاش‌ها، هم‌نوایی و هم‌سازی بازار مسکن با سایر بازارها در جلب و پذیرش آرامش شد و تا آن‌جا که افزایش قیمت مسکن در مرداد ماه 98 نسبت به ماه قبل ان، تنها 0.4 درصد شد و نوید مهار افسارگسیخته قیمت‌ها را به بازار مسکن مخابره کرد.

* حوزه نظام مهندسی ساختمان:

تیم قبلی وزارت‌خانه راه و شهرسازی، هر آن چه از دخالت و رفتار مغایر با قانون که در ذهن قابلیت تصور داشته، در حوزه نظام مهندسی ساختمان طی 5سال به انجام رسانیده بودند؛ از تلاش برای انحلال سازمان نظام مهندسی ساختمان از طریق تصویب آئین‌نامه غیرقانونی کنترل ساختمان در دولت و صدور بخشنامه غیرقانونی جهت حذف تکلیف قانونی ارجاع نظارت در جهت جلب رضایت و لبخند بسازبفروش و ایجاد آزادی عمل برای بسازبفروشان و تعدی به حق کارکنان دستگاه‌ها برای شرکت در انتخابات و ایجاد انشقاق بین گروه‌های مختلف مهندسی گرفته تا دست زیر بغل‌گذاردن و تهدید به ابطال پروانه و عملی‌سازی تهدیدات با تعرض آشکار به پروانه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور.

در چنین شرایطی و در حالی که التهاب در جامعه مهندسی به حداکثر خود رسیده بود و از ارسال نامه تظلم‌خواهی به سران قوا و ثبت شکوائیه در دفتر بازرسی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تا ثبت درخواست برای برگزاری تجمع در برابر مجلس شورای اسلامی، نشان از عمق بحران در رویکرد وزارت راه و شهرسازی نسبت به جامعه مهندسی ساختمان می‌داد، مازیار حسینی، مسئولیت تام و تمام این حوزه خطیر و مهم را برعهده گرفت و با درک درست شرایط و با اتخاذ گفتار و رفتار تؤام با عزت و احترام به مقام مهندس و با پرهیز و اجتناب از شعارگرایی و با تأسی به قانون و اهداف آن، درصدد برآمد تا کژی‌ها را راست نماید، شأن و مقام و منزلت (به ناحق) تخریب‌شده مهندسان در جامعه را بازآفرینی کند، اعتماد به جامعه مهندسی را دوباره زنده نماید و وازوولنگ بسازبفروش و درجه اثرپذیری او در تصمیمات وزارت‌خانه را تقلیل دهد و اجازه ندهد که خبر تصمیمات وزارت‌خانه در خارج از وزارت‌خانه مخابره شود.

وی، با تبری‌جویی از نگاه سیاسی و حزبی، از احمد خرم اصلاح‌طلب تا شکیب اصول‌گرا و تا بهرام‌غفاریِ یارِ غارِ تیم آخوندی را دور هم جمع نمود و الگویی کم‌سابقه از ایجاد اتحاد و هم‌افزایی در حوزه مهندسی ساختمان را پرده‌برداری کرد و در احیاء اعتبار از دست‌رفته برخی‌ها نقش مهمی ایفا نمود.

با مداقه در کارنامه کوتاه کاری مازیار حسینی در وزارت راه و شهرسازی، علی‌رغم وجود برخی نارسایی‌های قابل اغماض، به راستی باید اذعان نمود که برنامه‌محوری، بحران‌زدایی و قانون‌گرایی تؤام با حفظ حرمت‌ها، شاکله مدیریت وی بر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بوده است؛ اما شاید آن چیز که مازیار حسینی را از سایر مدیران جدا می‌نماید، فشارناپذیری و وجود مرز معلوم و مشخص بین مشورت‌پذیری با فشارپذیری در مسلک مدیریتی او است و جشن و پایکوبی قانون‌گریزان از کناره‌گیری او و طرح انواع اتهامات بی‌پایه و اساس به وی ، مصداق روشن این مدعاست.

به هر روی، مازیار حسینی، طی دوره کوتاه مدیریت بر وزارت راه وشهرسازی، یادگارهای بزرگی از خود بالاخص در حوزه نظام مهندسی بر جای گذاشت که می‌طلبد مسئول جدید این حوزه، با التزام به قانون، از آن یادگارها صیانت و حراست نماید و به کمک جامعه مهدسی ساختمان در صدد رویش آن بذرها برآید.

شنیده شد، انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان،  برای برخی چهره های سرشناس جامعه مهندسی کشور آن قدر پر اهمیت و جذاب بوده است که به خاطر آن دست به دامان برخی دوستان خود در دولت شده اند تا بلکه تغییری در لیست 25 نفر عضو اصلی رخ دهد و آنها کما فی السابق ، سیطره خود بر معادلات کلان این عرصه را ادامه دهند. حتی فشار اهرم های قدرت کار را به جایی رساند که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه مجبور به استعفا شد. شنیده می شود در قضیه اعمال فشار برای تغییر بعضی از اعضای لیست 25 نفره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که اعتبارنامه آنها توسط خود وزیر هم امضا شده است، دو چهره نام آشنای سیاسی نقش موثری داشته اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      23 1
      جالبه این آقا شهردارنمیشه وجالبتر اینکه چه شخصی شهردارمیشه
    • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      8 0
      دمش گرم
    • ع خدایگان IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 1
      خیلی متاسف شدم چرا ایشان را برای شهرداری تهران انتخاب نکردند؟ فک کنم دستهایی درکاراست که نگذارند جناب رییسی موفق ضود !
    • عدالت ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 0
      اگه واقعا اینطوری باشه زاکانی اگه مرد باشه خودش باید بره کنار ویا اصلا نباید قبول میکرد کاندیدای شهردار میشد
    • Mahmood IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 1
      همشون سر و ته یه کرباسن هر چند قبولش ندارم ولی سعید محمد هم میتونست اینکار رو انجام بده شهرداری مدیر میخواد و کسی که شهردار تهران میشه نباید فقط پل سازی بلد باشه تهران یه کشوره
    • س موسوی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 0
      خب بالاخره باید شرایط مهیا بشه که شهر به فنا بره مبارک شون باشه این سمت
    • DE ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      جالبه که تمام اقدامات مجموعه شهرداری در زمان قالیاف را زده به نام خودش! آقای محترم لازم نبود خودت به خودت بابت پل جوادیه جایزه بدهی تا ه عنوان سابقه کاری ذکر کنی. شما پل جوادیه را ساختی که جایزه گرفتی؟ شما سازه فلزی برج میلاد را طراحی کردی؟ اون موقع مگه دانشجوی تحصیلات تکمیلی نبودی؟ اصلا به دوره مدیریت تو چه ربطی داشت؟ تکمیل داخل طبقات سازه هم طبق نقشه پیش میرفت که تیم شهرداری اومد و مستقر شد. لااقل وقتی این همه برای خودت رزومه مینویسی، بدان که افرادی مثل ما که سی سال در سیستم شاهد رفت و آمد آدمها بودیم، یادمان هست که کدام پروژه را کی ایده پردازی کرد، کی اجرا کرد و کی روبان قیچی کرد!! اینها که گفتی همه شان مجری دیگر داشت و ربطی به مدیریت عالی ! شما نداشت. والسلام