ویژگی‌های کابینه پیشنهادی دولت چیست؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد، گفت: در این راستا کابینه دولت باید ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌ باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در ارتباط با لیست پیشنهادی کابینه توسط رئیس جمهور، نظرات و تحلیل‌های مختلفی وجود دارد. ابتدایی‌ترین موضوع این است که بعضی‌ افراد سابقه وزارت یا معاونت را در کارنامه‌شان دارند؛ اما برخی دیگر فاقد سابقه مدیریت اجرایی هستند.

در این راستا علیرضا صفری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به لیست وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم، اظهار کرد: من اعتقاد دارم، افراد معرفی شده به عنوان وزیر پیشنهادی، می‌توانند دولتی کارآمد را تشکیل دهند؛ اما با دولت تحول‌خواه و ترقی‌خواه مد نظر مردم فاصله دارد.

وی با بیان اینکه شاید دولت سیزدهم با دولت آرمانی فاصله داشته باشد، گفت: تاکنون شاهد انتصاباتی در دولت سیزدهم  بوده‌ایم که قابل تامل و بررسی است. به عنوان مثال اگر انتصاب محمد مخبر در سمت معاون اول رئیس جمهور را در نظر بگیریم، وی فردی تحول‌خواه نیست. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران میانگین سن وزرای پیشنهادی دولت را 53 سال عنوان کرده و گفت: میانگین سنی کابینه پیشنهادی، حدود 6 سال از دولت دوازدهم جوان‌تر است. بنابراین در دولت سیزدهم شاهد جوان‌گرایی هستیم.

وی درباره پدیده کابینه پیشنهادی دولت عنوان کرد: احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد و محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد پدیده‌های لیست پیشنهادی هستند. این افراد را می‌توان ترقی‌خواه و جوان تلقی کرد که جزو گزینه‌های احتمالی کابینه نبودند.

صفری اضافه کرد: وزرای پیشنهادی اقتصاد و فرهنگ و ارشاد پیشینه علمی و پژوهشی و اجرایی مناسبی دارند و می‌توانند تحول شگرفی را در این وزارتخانه‌ها ایجاد کنند.

این دانشجوی دانشگاه تهران با اشاره به وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد: رستم قاسمی از لحاظ مدیریت اجرایی فردی توانمند است؛ اما شاید انتظار فردی جوان‌تر را برای این پست داشتیم.

وی اظهار کرد: جواد اوجی وزیر پیشنهادی وزارتخانه نفت، با انتظارات مردم و دانشجویان متفاوت است چراکه در حال حاضر در فرآیند فروش نفت، کاهش درآمدهای نفتی و فعالیت پالایشگاه‌ها مشکلات بسیاری وجود دارد. شاید بهتر بود، فردی با رویکرد تحولی و مدیریت اجرایی قوی برای این پست معرفی می‌شد.

وزیر علوم فاقد سابقه سیاسی

صفری در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر پیشنهادی برای وزرات‌ علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند پاسخگوی مطالبات دانشجویان یا نیازهای روز جامعه دانشگاهی باشد یا خیر، گفت: محمدعلی زلفی‌گل سابقه فعالیت سیاسی ندارد؛ اما کارنامه علمی و پژوهشی مناسبی دارد. 

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه وزیر علوم باید برنامه و افق روشن اجرایی ناظر بر چالش‌های دانشگاه‌ها داشته باشد، گفت: شخیصت علمی زلفی‌گل امیدوار کننده است؛‌ اما وی باید طرح و ایده کلان برای حل مشکلات فعلی دانشگاه‌ها داشته باشد.

کابینه پیشنهادی دولت، ویترینی یا عاقلانه

وی درباره نکات مثبت کابینه پیشنهادی دولت بیان کرد: جوان‌گرایی در کابینه دولت سیزدهم لحاظ شده است، از طرفی لیست وزاری پیشنهادی رئیس جمهور، منتصب به شخص یا جریان سیاسی خاص نیست، بلکه ترکیبی کاملا عاقلانه از افراد و نظرات مختلف؛ اما با اصول یکسان است. البته این موضوع هماهنگی بین وزارتخانه‌ها را سخت می‌کند که با مدیریت اصولی شخص رئیس جمهور حل می‌شود.

صفری با اشاره به اینکه برخی از جریانات سیاسی به لیست پیشنهادی کابینه نقد دارند. آنها معتقدند، وزرای پیشنهادی قبلا مسئولیت داشتند و تنها از چند جوان به عنوان ویترین در کابینه استفاده شده است، گفت: من اعتقاد ندارم که افراد جوان پیشنهادی، صرفا نمایشی باشند. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: کشور در حال حاضر از منظر اقتصادی، سیاسی، روابط بین الملل و معیشتی مردم در شرایط مناسبی قرار ندارد، برای همین نیز کابینه باید ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌گرایی باشد.

وی در پایان مطرح کرد: دولت می‌تواند برای استفاده از ایده‌های جدید و ظرفیت جوانان، از مدیران جوان در پست‌هایی مانند معاونان یا مشاوران وزیران استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =