گزارش روز سوم از بررسی صلاحیت کابینه | بررسی برنامه های ۱۱ وزیر پیشنهادی تاکنون / ۳ وزیر پیشنهادی بدون مخالف

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه آیت الله رئیسی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی پیگیری شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 1 مرداد ماه) به ریاست  دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 3 دقیقه و با حضور 205 نفر از نمایندگان آغاز شد.

 اعلام نظر فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره وزارت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: در رأی‌گیری که در فراکسیون فرهنگیان انجام شد حاضران در جلسه نظر خود را درباره وزارت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کردند.
اعلام نظر فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره وزارت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: نشست فراکسیون فرهنگی مجلس ساعت 6:45 صبح امروز در محل کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه که علاوه بر اعضای فراکسیون تعداد دیگری از نمایندگان حضور داشتند با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش بحث وزارت آقای باغ‌گلی بر وزارت آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار داشت: در این جلسه ابتدا وزیر پیشنهادی مطالب و برنامه‌های خود را مطرح کرد و پس از آن نمایندگان 40 دقیقه به صورت موافق و مخالف مطالب خود را مطرح کردند.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: در نهایت در رأی‌گیری که با کاغذ انجام شد از میان 23 نفر نماینده‌ای که در جلسه حاضر بودند 20 نفر با وزارت آقای باغ‌گلی بر وزارت آموزش و پرورش مخالفت خود را اعلام کردند و تنها سه نفر با وزرات وی موافق بودند و بدین ترتیب فراکسیون مخالفت خود را با وزارت آقای باغ‌گلی اعلام کرد.

صلاحیت بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در جلسات علنی عصر دیروز و صبح امروز (دوشنبه اول شهریور) مجلس بررسی شد.

در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان گزارش خود را از بررسی سوابق، صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت قرائت کرد. زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با قرائت این گزارش اعلام کرد: این کمیسیون پس از بررسی صلاحیت و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی آقای بهرام عین‌اللهی به اتفاق آرا، فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.

 در ادامه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در گزارشی  از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با قرائت این گزارش اعلام کرد: بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عین اللهی نشان می دهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده می شود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت کرد.

دیدگاه مخالفان؛ از مطالبه توجه به طب سنتی تا کمبود پزشک در مناطق محروم

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: دسترسی به پزشک و خدمات درمانی  و انحصار ایجاد شده در ارائه خدمات پزشکی  و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم از دغدغه هایی است که باید با جدیت دنبال شود.

در کمیسیون بهداشت در خصوص بحث کمبود پزشک و بحرانی که در چند سال آینده با آن مواجه می شویم به وزیر پیشنهادی هشدار دادم در ۱۱ سالی که ایشان دبیر شورای  گسترش دانشگاه علوم پزشکی بودند نه تنها ظرفیت دانشگاه ها افزایش نیافت بلکه نسبت به زمان آغاز به کار ایشان این ظرفیت کاهش یافت.

وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد زیرساختهای جدید در حوزه علوم پزشکی مطالبه ملت ایران است. چین که بالاترین آمار کرونا را داشت اعلام کرده ۹۲ درصد کرونا را با طب سنتی مهار کرده است؛ ۱۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کرونا برداشت کردیم اما یک دلار هم خرج طب سنتی نکردیم.

* در برنامه عین‌الهی نشانی از وضع مطلوب دیده نمی‌شود

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی هم در مخالف با عین الهی وزیر پیشنهادی بهداشت، خطاب به وی اظهار داشت: در بسیاری از بخش‌های برنامه تان نشانی از وضع مطلوب دیده نمی‌شود و مشخص نیست که چطور در این ۴ سال می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

نماینده مردم کرج در مجلس عنوان کرد: یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بهداشت و درمان توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از تعداد تخت بیمارستانی، تعداد بیمارستان فعال، تخت های ویژه و دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور است. برنامه شما برای عدالت در توزیع امکانات حوزه سلامت به ویژه در مناطقی که شاخص امکانات بهداشتی درمانی آنها از میانگین کشوری پایین تر است، چیست و چگونه می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

* جای خالی استراتژی رفع چالش‌های بهداشت در برنامه وزیر

 فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: روز گذشته 648 هموطن ایرانی به دلیل کرونا در دل خاک آرام گرفتند و هزاران خانواده سوگوار شدند.

وی افزود: ناکارآمدی مدیریتی، تحریم‌های خارجی و بروز فساد در بخش‌های مختلف کشور مردم را به نظام بدبین کرده است. این در حالی است که در 28 خرداد مردم به آیت‌الله رئیسی رأی دادند که این کار آنها و درک این کار برای همگان لازم است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهداشت و سلامت برای مردم مهم است؛ چراکه با سلامت می‌توان کار و زندگی بدون دغدغه داشت. اما در برنامه‌های آقای عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت مطالب کلی‌گویی گفته شده است.

وی افزود: برنامه استراتژیک خاصی از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت برای رفع دغدغه‌ها، چالش‌ها و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور وجود ندارد.

توسلی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد: آقای عین اللهی دختر و داماد شما آقای دکتر رضایی و سرکارخانم ندا عین اللهی که در سال 95 از استان گلستان فارغ التحصیل شده اند برابر سند محضری موظف بودند که 48 ماه در مناطق موردنیاز خدمت کنند اول اینکه محل خدمت آن ها در دماوند تعیین گردید و ثانیا بعد از 2.5 سال به تهران منتقل شدند که ان شاءالله هیچ رانت و پارتی در این زمینه وجود نداشته فقط سوال این است که چرا با وجود اینکه شهرستان ها به شدت به این نیروها نیاز دارند هردو بزرگوار به تهران منتقل شده اند آن هم دقیقا در زمانی که شما به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شده اید.

* وزیر پیشنهادی بهداشت عملیاتی نیست و فقط آموزشی است

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: ما وزیر معمولی در شرایط بحرانی فعلی نمی‌خواهیم؛ وزیر بهداشت در رأس ستاد مقابله با کرونا است و هر تصمیمی بگیرد مهم بوده و حتی اختیاراتی فراتر از قانون اساسی و اعتباراتی ویژه در دست دارد.

وی افزود: وزیر آتی بهداشت نباید سیاست‌های قبل را دنبال کند و ادامه روند قبلی اشتباه است به خصوص که تناقضات زیادی در تصمیم‌گیری‌ها به خصوص در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که از دوستان وزیر سابق بودند، دیده شد.

نماینده کرج در مجلس در ادامه با اشاره به برخی از تناقضات در تصمیم‌گیری‌ها در ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد: یکی از مسئولان، خبر از تخصیص اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی جهت خرید داروی رمیدسیور می‌دهد اما مسئول دیگری می‌گوید اگر بیمار شوید طبق پروتکل ها نباید از این داروها استفاده شود.

عسگری گفت: درباره واردات واکسن یک بار می‌گوید وارد نمی‌کنند و یک بار می‌گویند باید وارد شود که همین باعث بی‌اعتمادی در میان مردم می‌شود.

موافق: عین اللهی توانایی مدیریت حوزه بهداشت و درمان کشور را دارد

در ادامه رضا آریانپور نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: وزیر پیشنهادی بهداشت باید فردی باشد که توانمندی‌ها و شاخص‌های لازم را داشته باشد؛ امروز کرونا چالش بهداشتی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی داشته و دارد که موجب رکودها و افت‌های زیادی شده است.

وی افزود: قدرت مدیریت و مقابله با کرونا نشان‌دهنده قدرت حاکمیت و سیاست کشورها محسوب می‌شود، لذا باید وزیری انتخاب شود که حرف برای گفتن داشته باشد.

نماینده مردم مینودشت در مجلس اظهار داشت:وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان توانایی مدیریت سیستم بهداشتی و درمانی و مقابله با این چالش‌ها را دارد؛ آقای عین اللهی با توجه به سوابق خود توانایی مدیریت حوزه بهداشت و درمان کشور را دارد.

* اهمیت سلامت از امنیت کمتر نیست

 محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: سلامت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه کشور است که اگر مهم‌تر از امنیت نباشد کمتر از آن نیست.

وی افزود: هیچ پدیده‌ای مانند کرونا نتوانسته اقتصاد، اشتغال، کسب و کار، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و شعائر مذهبی را درگیر کند و منطقی است که سکان چنین وزارتخانه‌ای به دست کسی بیفتد که تمرکز زیادی بر مناطق محروم داشته است.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فقدان نظام ارجاع، پزشک خانواده، سطح بندی خدمات، نسخه نویسی الکترونیکی و پرونده سلامت دلیل اصلی ضعف بهداشت و درمان کشور است.

محسنی بندپی گفت: امروز در شرایط  مطلوبی در موضوع کرونا نیستیم و اگر دغدغه مردم مناطق محروم و بیماران را داریم باید با آقای عین اللهی که برنامه‌های خوبی برای تحول در وزارت بهداشت و درمان دارد رأی دهیم.

* 91 درصد برنامه‌های عین‌اللهی با اسناد بالادستی سلامت تطابق دارد

 خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی  هم در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت او را شخصیتی انقلابی با روحیه جهادی و فرهنگ بسیجی معرفی کرد و ادامه داد: وی رئیس شورای بسیج  جامعه پزشکی کشور و دارای سوابق درخشان و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای است.

وی افزود: دکتر عین‌اللهی تفکر توسعه‌ای دارد و سوابق گذشته ایشان این مسأله را تأیید می‌کند، بسیاری از دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که در شهرستان‌ها در دوره وی شکل گرفته توانسته است اهداف آموزش پزشکی را محقق کند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس خاطرنشان کرد: تطابق 91 درصدی برنامه‌های آقای عین‌اللهی با اسناد بالادستی بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس،‌ نشان از تخلف بالای ایشان در مسائل بهداشت و درمان کشور دارد.

* عین‌اللهی یک فرد میدانی و جهادی است

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق بعدی وزیر پیشنهادی اظهار داشت:‌ همه انتقاداتی که مخالفان آقای عین‌اللهی مطرح کردند مربوط به 8 سال گذشته است که طرح تحول سلامت را به صورت خلق‌الساعه اجرا کردند و با اجرای آن طب سنتی را ضایع کرده و بخش خصوصی را بالا آوردند.

وی افزود: دکتر عین‌اللهی شخصیتی است که جهادی عمل کرده و 7 سال از عمرش را برای درمان جانبازان گذاشته است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به موضوع بیماری کرونا گفت:‌کرونا یک بحث جمعی است و قرار نیست فقط توسط وزیر بهداشت حل شود یک آدم پابکار می‌خواهد که ایران را با خودش همراه کند.

میرمحمدی با اشاره به سوابق ایثارگری وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: ایشان بعد از عملیات والفجر مقدماتی 2 هزار مجروح را به تهران آورد تا در ورزشگاه آزادی کارهای درمانی آنها انجام شود و یک ریال هم حق‌الزحمه از دولت نگرفت.

وی ادامه داد: دکتر عین‌اللهی با توجه به سوابقش می‌تواند در مدیریت وزارت بهداشت و مسأله کرونا تحول ایجاد کند به شرط همراهی دولتمردان.

عین‌اللهی: تا پایان بهمن واکسیناسیون عمومی را تمام می‌کنیم

بعد از اظهارات موافقان و مخالفان بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت خود گفت: جهاد سلامت در طی چهل سال ادامه داشت و در دو سال اخیر به اوج خود رسید و جنگ جهانی برای مبارزه با کرونا در ایران هم موجب بسیج مدافعان سلامت شد و آنها را در خط مقدم نبردی دشوار قرار داد.

وی افزود: اینجانب دشواری کرونا را با پوست و گوشتم حس کردم و اسفند 98کرونا گرفتم و مرگ را با چشمانم دیدم و امیدی به زنده بودن نداشتم و در آن شب‌ها روزهای سخت به‌یاری خداوند دستم را گرفت و جانی دوباره به من بخشید تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم این پرچم سفید بر زمین بماند.

عین‌اللهی ادامه داد: در کارزار مبارزه با بیماری کرونا خاضعانه در برابر اعتماد ارزشمند مجلس سر تعظیم فرود می‌آورم و در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد و بر این باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار مردم ایستاده باشد.

وی با تاکید بر اینکه عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که برای سلامت مردم خود را به آب و آتش بزند و شب و زور و خواب و و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج درمان به رنج بیماریشان افزوده شده است، گفت: دوشادوش مدافعان سلامتم و اگر مورد اعتماد قرار گیرم نمی توانیم درمان مردم را معطل تصمیم گیری‌ها کنیم و دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیزی گردد چون حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است.

عین اللهی افزود: جان مردم مهمترین نعمت خداوند و حفظ آن نخستین اولویت دولت است و سلامت مردم خط قرمز ماست و دفاع از آن محور همدلی ایرانیان در دولت مردمی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم و به امید خدا این کار را خواهیم کرد،‌ گفت: بیماری کرونا نشان داد سلامت، موضوعی تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می‌پذیرد و امیدوارم با اعتماد مجلس جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین مسئله بیماری کرونا هست،‌گفت: امروزه در دنیا ثابت شده مهمترین عامل جلوگیری از کرونا واکسیناسیون است و کشورهایی که توانسته اند واکسیناسیون را به مقدار زیادی انجام دهند میزان مرگ و میرشان کاهش یافته است و یکی از برنامه های اصلی ما واکسیناسیون است و 120میلیون دوز واکسن لازم داریم و ناچار به واردات هستیم و از همه آنهایی که می توانند واکسن وارد کنند استفاده خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام می‌کنیم و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها این واکسیناسیون را انجام خواهیم داد.

سپس صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست صبح امروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ تخصص و تجربه حجت‌الله عبدالملکی به عنوان نقاط مثبت از سوی موافقان مطرح و همچنین گستردگی وزارتخانه و فقدان تجربه گزینه پیشنهادی در مجموعه وزارتخانه از موارد نظر مخالفان بود. 

در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس قرائت شد. 

مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت این گزارش اعلام کرد: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی، حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامه پیشنهادی با احکام مذکور منطبق و 50 درصد موارد نیز همسو است. با این وجود از 13 درصد احکام اسناد بالادستی در این برنامه ذکری به میان نیامده و همچنین با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه معادل یک درصد کل احکام مغایرت دارد.

انصاری البته تاکید کرد که: با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی جلسات منعقده در محل کمیسیون مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهدشده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی می‌کند.

در ادامه کمیسیون بهداشت هم با قرائت گزارش خود درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا حجت الله عبدالملکی را به عنوان گزینه مناسب برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانسته اند. 

زهرا شیخی مبارکه سخنگوی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس با قرائت این گزارش اعلام کرد:  انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی، با توجه به ارائه راهکارهای اساسی در خصوص جهش تولید در بخش‌های تولیدی وزارتخانه، اصلاحات پارامتریک بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی و نیز خط مشی‌های سازماندهی حوزه درمان که از زمینه‌های فعالیت تخصصی این کمیسیون می‌باشد، این کمیسیون مراتب را با دید مثبت ارزیابی کرده و عزم ایشان برای بهره‌مندی از هسته‌های اندیشه‌ورزی و نیروهای جوان و خلاق به همراه تجربه‌گرایی و شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران ارشد را از نقاط قوت وی می‌داند.

کمیسیون آموزش مجلس نیز در گزارشی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 86 درصد موارد با اسناد بالادستی منطبق و همسوست و با 2 مورد از احکام قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد اما در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت‌آموزی در جامعه و توجه ویژه به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و نظام کامل جامع آموزشی و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی، با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت کرده است.

مخالف: عبدالملکی برای 500 شرکت شستا برنامه‌ای ارائه نکرده است

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در برنامه 77 صفحه‌ای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راهکارهای نظری و تئوری درباره اشتغال، رفاه و تأمین اجتماعی و بهزیستی بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب، سند آمایش سرزمین و توسعه  و اشتغال اشاره شده است که اگر در اینترنت سرچ کنیم به راحتی پیدا می شود.

وی افزود: وزیر باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه دهد در حالی که پس از بررسی ها صرفا به دلیل تسلط عبدالملکی شاهد برنامه در قسمت بهزیستی هستیم.

وی گفت: امروزه نیاز به سند چشم‌انداز اشتغال در کشور حس می‌شود؛ ایران اسلامی دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری و کشاورزی است لذا برای ساماندهی امور نیاز به سامانه طرح جامع اشتغال در کشور هستیم.

چنارانی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون برنامه عملیاتی ارائه نکرده است، گفت: وی باید پاسخ دهد چه برنامه‌ای برای صندوق‌های تأمین اجتماعی در نظر دارد. هر ساله اعداد و ارقام زیادی برای صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود و این در حالی است که این وزارتخانه دارای زیرمجموعه‌های متعددی است، به عنوان مثال 500 شرکت زیرمجموعه شستا هستند و در این میان 2500 عضو هیأت مدیره و مدیرعامل باید ذیل این مجموعه‌ها فعالیت کنند لذا عبدالملکی باید بگوید چه برنامه‌هایی برای آن دارد.

*روح الامینی: عبدالملکی اشراف و پختگی لازم را ندارد

 عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم به عنوان دمین مخالف اظهار داشت: عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانه ای که مخلوط از چند سازمان است ندارد.

وی افزود: وزارت تعاون جای تئوری پردازی نیست و آقای رئیسی نیز در صحبت های خود گفته اند که برخی وزرای پیشنهادی را نمی شناسند و از فیلتر کارگروه عبور کرده اند. همچنین برخی از این وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند.

روح الامینی در ادامه با بیان اینکه کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است، اظهار داشت: انتخاب وزرا با رئیس جمهور نیست بلکه پیشنهاد با وی است و انتخاب وزرا برعهده مجلس است و طبق قانون اساسی وزیر یا رئیس جهمور باید در مقابل مجلس پاسخگو باشد نه معاون اول رئیس جمهور.

* عبدالملکی از بدنه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیست

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشغله‌های بسیاری دارد و اداره کردن آن آداب خاص خود را می‌طلبد و نیازمند تیم قوی، کار کشته و تصمیمات کارشناسی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای عبدالملکی از بدنه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیستند چگونه می توانند تیم مدیریتی را شناسایی و به کار بگیرند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با تاکید بر اینکه وزارتخانه کار متولی صندوق های مهم بازنشستگی در کشور است، گفت: بحران‌ صندوق‌های بازنشستگی که عدم تعادل بین منابع و مصارف آن وجود دارد که اگر با طرح‌های کارشناسی و دقیق از گسترش این بحران جلوگیری نشود عواقب غیر قابل جبرانی بر کشور تحمیل می‌شود.

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار حجیم و پرخطر است

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: خداوند خود شاهد است که مخالفت من با وزارت عبدالملکی از سر دلسوزی رای رئیس جمهور، دولت و مجلس انقلابی است و انگیزه سیاسی در پشت این مخالفت نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیبت وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی قابل گفتن نیست و 3 وزارتخانه در این وزارتخانه اذغام شود و از لحاظ حجم عظیم‌ترین وزارتخانه است و 70 میلیون نفر با این وزارتخانه سر و کار دارند و 32 هزار میلیارد تومان از طریق این وزارتخانه حقوق پرداخت می‌شود.

موسوی لارگانی تاکید کرد: وزرای این وزارتخانه قبلا در قد و قامت رئیس جمهور بودند و اکثرا سابقه نمایندگی و وزرات داشتند که آقایان مصری، شریعتمداری و عباسی جزو خبرگان بودند.

وی تاکید کرد: اگر آقای عبدالملکی برای بخش ‌های همچون تعاون یا کار یا رفاه اجتماعی انتخاب شده بود تمام قد از ایشان دفاع می کردم اما ین سه حوزه که در وازتخانه کار، تعاون، رفاه اجتماعی تجمیع شده است  یک وزارتخانه پر خطر است.

موافق: حضور عبدالملکی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منشأ تحول می‌شود

بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران ، دره‌شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت  حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور در مجموع از وزن و توان کافی برای اداره کشور برخوردار است.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه‌ها است و چالش‌های بزرگی دارد که حل آنها نیازمند برنامه است و آقای عبدالملکی برای این حوزه برنامه دارد.

نماینده مردم دهلران، دره‌شهر و آبدانان در مجلس با تأکید بر اینکه اگر اجزای مختلف این وزارتخانه هماهنگ عمل کند زمینه رونق معیشت مردم فراهم می‌شود، گفت:‌این وزارتخانه سکان‌دار هلدینگ‌ها و صندوق‌های بازنشستگی است لذا با توجه به اهمیت و گستردگی این وزارتخانه کسی باید مسؤولیت آن را به عهده بگیرد که برنامه‌محور، سختکوش و پاک‌دست باشد.

به گفته وی حضور عبدالملکی در دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منشأ تحول و اثرگذاری خواهد شد.

*عبدالملکی با نیم درصد بودجه کشور، 30 درصد اشتغال را محقق کرده است

 علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از موافقان وزارت عبدالملکی اظهار داشت: امروز از 7 معضل بزرگ کشور چهار معضل در حوزه مأموریت‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که بیکاری و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از جمله آنهاست. 

وی ادامه داد: برای کار در این حوزه یک نیروی جوان و انقلابی لازم است که مصداق آن دکتر عبدالملکی است. 

بسطامی اظهار داشت: عبدالملکی در کمیته امداد با نیم درصد بودجه کشور 30 درصد اشتغال کشور را محقق کرده و ید طولایی در مدیریت صندوقها و خدمت به محرومان دارد.

*حمایت عبدالملکی از سختی کار کارگران / نباید مدیری مضر یک وزارتخانه باشد

مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزرای پیشنهادی آیت‌الله رئیسی افرادی برجسته و کارنامه‌دار و برنامه‌محور هستند؛ مجلس وظیفه سنگینی برعهده دارد؛ چراکه آینده کشور و آینده مردم در چهار سال آتی بستگی به نقدها و دفاع‌ها دارد.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس با بیان اینکه عبدالملکی به خوبی از کارهای کمیته امداد برآمده‌اند گفت: طبق برنامه ششم توسعه کمیته امداد بایستی سالی 70 هزار شغل ایجاد می‌کرد اما با این حال از سال 96 تا 99 کمیته امداد با مدیریت آقای عبدالملکی در بخش اشتغال و خودکفایی دو و نیم برابر بیشتر از برنامه شغل ایجاد کرده است.

روشنفکر افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اینکه ابروزارت است اما بهتر است بدانیم عبدالملکی یکی از متخصصین است که تحصیلات مرتبط داشته و در بحث اقتصاد مقاومتی تبحر دارد.

*عبدالملکی جوانی نخبه و دارای تحصیلات اقتصاد است

 حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه  در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: من دولت آیت‌الله رئیسی را در مقایسه با دولت‌های مختلفی که در ادوار مختلف مجلس شاهد معرفی وزرای آنها به مجلس بوده‌ام، قابل مقایسه با آنها نمی‌دانم.

وی گفت: دولت آیت‌الله رئیسی از قوی‌ترین دولت‌های پس از انقلاب خواهد بود؛ چراکه وزرای جوان، توانمند، نخبه و متخصص زیادی دارد و عبدالملکی جوانی نخبه بوده و دارای تحصیلات اقتصادی است که می‌تواند در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موفق باشد.

عبدالملکی: بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی کرده‌ام/ وزارت کار را وزارت «مردم» می‌دانم

 حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف نمایندگان مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: در ابتدا می‌گویم نقل قول‌هایی در تریبون مجلس به بنده نسبت داده شد که صحت ندارد. بین سابقه طولانی و تجربه موفق باید تفکیک قائل شد، دوستانی که در دفاع مقدس بودند این موضوع را خوب متوجه می‌شوند؛ در دفاع مقدس فرمانده گردانی که در یک عملیات موفق بود،در عملیات بعد فرمانده لشکر می‌شد و بودند افرادی هم که سال‌ها در سِمتی بودند اما خدماتی نداشتند. 

عبدالملکی خاطر نشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت‌خانه بزرگی است. این وزارت‌خانه تقریباً به ۷۰ درصد مردم خدمت می‌دهد و من هم به استعاره این وزارت‌خانه را وزارت‌خانه مردم می‌دانم. تحقق تعداد بسیاری از اسناد بالادستی نظام و قوانین مصوب در گرو مدیریت صحیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک مدیر اجرایی با داشتن ده ها سال در همین سن کم تجربه مدیریت اعلام می‌کنم بخش بسیاری از مشکلات کشور ناشی از اجرای نادرست قوانین است یعنی مشکلات حوزه ضابطه گذاری ناشی از آئین نامه ها و دستورالعمل های تنظیم شده توسط دستگاه هایی است که گاهی موجب نقض قرض قانونگذار می شود.

وی در بخشی از اظهارات خود یادآور شد:  پاسخگویی را تکلیف شرعی خود می‌دانم و تعهداتی را در این راستا در نظر گرفته‌ام که بر این اساس متعهد می‌شوم قوانین مصوب را اجرا کرده و از نمایندگان و تنظیم لوایح نظر مشورتی بگیرم، همچنین از مدیران بومی استفاده حداکثری کرده و مدیر پروازی نخواهم داشت ضمن اینکه پیگیر تمام تعهدات مسئولان قبلی در این وزارتخانه خواهم بود.

وی بیان داشت: آغاز کار ما نقطه پایان در مساله مافیا در مجموعه اقتصادی رفاه و تعاون خواهد بود و خود را در مقابل خداوند متعال، مردم بزرگ، نمایندگان و رییس جمهوری مسئول می دانم و در مقابل مجلس به عنوان امنای ملت و وکلای مردم می دانم و پاسخگو هستم. در تعاملم با مجلس شفافیت را تعهد می دهم و هر داشبورد مدیریتی که ایجاد کنیم دسترسی آن را برای نمایندگان ایجاد می‌کنم.

وی گفت: اجرای قوانین، اخذ مشورت با نمایندگان در تنظیم لوایح، همکاری شانه به شانه با مجلس و برگزاری جلسه ها با همه نمایندگان در استان ها و رسیدگی به مشکلات هر استان، استفاده از مدیران بومی نه مدیران پروازی، پیگیری وعده های مسئولان گذشته و مبارزه با فساد و رانت و رفع فقر به نفع مردم را متعهد می شوم.

عبدالملکی بیان داشت: بسیار امیدوارم با رای اعتماد شما دوره جدیدی برای مردم در این وزارتخانه آغاز شود. 

بر اساس این گزارش رای گیری از مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از اتمام بررسی صلاحیت تمام وزرا در نشست علنی مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.

همچنین گفتنی است؛ با توجه به اینکه وزرای پیشنهادی دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی هیچ مخالفی نداشتند، طبق آیین نامه مجلس، موافقان هم صحبت نکردند.

لازم به ذکر است که از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =