بورسیه تحصیلی/ هرآنچه باید در مورد تحصیل در هلند بدانید

آیا به تحصیل در دانشگاه‌های هلند فکر کرده‌اید؟ با آموزش عالی هلند و نحوه درخواست به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه‌های هلند انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است، چون دانشگاه‌های برجسته‌ای دارد، دوره‌های زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و هزینه تحصیل در آن به مراتب کمتر از آمریکا و انگلیس است.

دانشگاه‌های هلند معمولا با بودجه دولتی اداره می‌شوند و به دانشگاه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم کاربردی تقسیم می‌شوند. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های تایمز، ۱۳ دانشگاه هلند در بین ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

چگونه برای تحصیل در هلند اقدام کنیم؟

برای ارائه درخواست به بیشتر دانشگاه‌های هلند باید از طریق یک سیستم برنامه متمرکز به نام Studielink اقدام کنید. Studielink، پایگاه داده ملی هلند برای پذیرش در آموزش عالی است که اطلاعات همه دانشجویان مشغول به تحصیل در هلند را دارد.

پس از ایجاد اکانت Studielink و وارد کردن مشخصات شخصی خود، می‌توانید رزومه خود را به دانشگاه‌های مورد نظرتان ارسال کنید. این فرایند، کاملا رایگان است.

معمولا به دانشجویان بین‌الملل توصیه می‌شود که با دانشگاه‌های مورد نظر خود تماس بگیرند چون لازم است که هویت آنها از طریق سیستم Studielink تایید شود.

ورود به دانشگاه‌های هلند شرایط خاص و پیچیده‌ای ندارد و تا زمانی که در امتحانات قبول شوید به مشکل خاصی برخورد نخواهید کرد. با این حال، سال اول اکثر دوره‌های کارشناسی در هلند به عنوان یک سال آزمایشی درنظر گرفته می‌شود و دانشجویان مدام مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این که ورود به دانشگاه‌های هلند شرایط خاصی ندارد، به این معنا نیست که به آسانی می‌توان از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شد. پذیرش آسان دانشجویان، رویکرد دانشگاه‌های هلند است که متفاوت از دیگر کشورهاست.

Studielink همزمان چهار درخواست دوره را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت ۲ دوره مشمول Numerus Fixus می‌شود. سپس انتخاب‌ها بر اساس قرعه‌کشی و از طریق Studielink انجام می‌شود. (منظور از Numerus Fixus برنامه‌ای است که برای رشته‌هایی استفاده می‌شود که تعداد متقاضیان بیشتر از تعداد ظرفیت است.)

بیشتر دوره‌هایی که به زبان انگلیسی در هلند تدریس می‌شوند، به غیر از رشته‌هایی مانند حقوق و پزشکی، مشمول Numerus Fixus نمی‌شوند. Numerus Fixus می‌تواند تا حدودی پیچیده باشد، بنابراین بهتر است برای مشاوره در مورد نحوه عملکرد در دوره‌های مورد علاقه خود با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

اگر قصد دارید برای کالج دانشگاهی درخواست دهید، روند انتخاب سخت‌تر می‌شود و لازم است در مصاحبه هم شرکت کنید.

چه زمانی باید برای تحصیل در هلند اقدام کرد؟

پذیرش دانشگاه‌های هلند معمولا در هفته اول اکتبر (هفته دوم مهرماه) برای دوره‌هایی که سال تحصیلی آینده شروع می‌شود، امکان‌پذیر است. البته گاهی اوقات امکان شروع دوره‌ها در ترم بهار وجود دارد؛ اما این امکان برای دوره‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، غیرمعمول است.

مهلت درخواست برای بیشتر دوره‌ها معمولا یکم آوریل (۱۲ فروردین) برای اتباع غیراتحادیه اروپا و یک مه (۱۱ اردیبهشت) برای اتباع اتحادیه اروپاست؛ اما استثنائاتی وجود دارد. بنابراین بهتر است سایت دانشگاه خود را بررسی کنید یا مستقیما با آن‌ها تماس بگیرید تا مطمئن شوید.

دوره‌های آموزشی به انگلیسی تدریس می‌شوند یا هلندی؟

دوره‌های دانشگاهی در هلند به دو زبان انگلیسی و هلندی تدریس می‌شوند. اگر زبان انگلیسی، زبان مادری شما نباشد، بیشتر دانشگاه‌های هلند از شما می‌خواهند که مهارت‌های انگلیسی خود را با امتحانی مانند تافل یا آیلتس اثبات کنید.

هزینه تحصیل در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل در هلند نسبتا پایین است؛ اما بستگی دارد که اهل کجا باشید، در کدام دانشگاه و رشته، تحصیل می‌کنید.

برای ساکنان اتحادیه اروپا شهریه ۲۰۲۲-۲۰۲۱ برای سال اول دوره کارشناسی، هزار و ۸۴ یورو و برای سال‌های بالاتر و تحصیلات تکمیلی ۲ هزار و ۱۶۸ یورو در سال است.

شهریه دانشجویان کارشناسی خارج از اتحادیه اروپا، سالانه حدود هشت هزار یورو برای رشته‌های هنری، تا حدود ۱۲ هزار یورو برای موضوعات علمی، ۱۴ هزار یورو برای برنامه‌های هنری آزاد و تا ۳۲ هزار یورو برای پزشکی متغیر است.

دانشجویان غیراتحادیه اروپا باید به عنوان بخشی از شرایط ویزا، مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند و نمی‌توانند شهریه خود را به صورت اقساط پرداخت کنند. در حالی که این امکان برای دانشجویان اتحادیه اروپا فراهم است.

البته دانشجویان غیراتحادیه اروپا می‌توانند برای بورسیه تحصیلی هلند که حداکثر پنج هزار یورو در سال اول تحصیل است، درخواست دهند.

هزینه دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان غیراتحادیه اروپا در دانشگاه‌های هلند بین هشت هزار و ۵۰۰ یورو تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ یورو در سال است. البته دوره‌های دانشگاه‌های خصوصی یا موسسات علمی کاربردی گران‌تر هستند.

شما باید هزینه زندگی در هلند را هم در نظر بگیرید. با توجه به نوع محل اقامت و موقعیت مکانی آن، اجاره می‌تواند از ۳۵۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه داشته باشد. همچنین بیشتر دانشگاه‌های هلند نوعی خوابگاه دانشجویی دارند که آپارتمان‌هایی با سالن غذاخوری مشترک است.

تغذیه حدود ۱۸۰ یورو در ماه برای شما هزینه دارد و همچنین باید برای سبک زنگی اجتماعی و منابع مطالعه خود هزینه کنید. بسیاری از دانشجویان هلند با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند، چون شهرهای هلند برای دوچرخه مناسب‌سازی شده‌اند. بنابراین، دوچرخه از جمله هزینه‌هایی است که باید در نظر بگیرید.

چگونه برای ویزای دانشجویی هلند اقدام کنیم؟

پس از دریافت نامه پذیرش خود از یک دانشگاه هلندی، آن‌ها برای شروع فرایند درخواست ویزا با شما تماس می‌گیرند. با اطلاع از زمان تایید اداره مهاجرت، باید به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری هلند مراجعه کنید و برای اقامت، درخواست ویزا یا MVV دهید.

هنگامی که در هلند هستید باید این مجوز را به اجازه اقامت VVR یا ویزای تحصیلی هلند تبدیل کنید. برای درخواست VVR به پاسپورت، نامه ثبت‌نام برای تایید پذیرش در دانشگاه میزبان و اثبات بودجه کافی برای پشتیبانی از مطالعات خود نیاز دارید که معمولا حدود ۸۷۰ یورو است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =