انتخاب رشته/ داوطلبان ارشد دانشگاه آزاد چگونه باید انتخاب رشته کنند؟

جزئیات و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ در نوبت صبح روزهای چهارشنبه ۶ مرداد ماه، پنجشنبه ۷ مرداد ماه و جمعه ۸ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در ۳۶۷ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۹ شهر سراسر کشور برگزار شد. این آزمون در روز اول (چهارشنبه ۶ مرداد ماه) در ۳۴ رشته شناور و با تعداد داوطلب ۷۲ هزار و  ۳۰۶ داوطلب و در روز دوم (پنجشنبه ۷ مرداد ماه) در ۳۴ رشته امتحانی با حضور ۳۰۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب برگزار شد. ۲۵۵ هزار و ۸۳۵ داوطلب در ۶۳ رشته امتحانی در روز سوم آزمون کارشناسی ارشد(جمعه ۸ مرداد ماه) بایکدیگر به رقابت پرداختند.

 ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ نفر در کنکور ارشد ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، انتخاب رشته داوطلبان از ۱۰ شهریور آغاز شد و بدون در نظر گرفتن مهلت تمدید احتمالی، شنبه ۱۳ شهریور ماه به پایان می‌رسد. انتخاب رشته داوطلبانی که می‌خواهند در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنند نیز از چهارشنبه ۱۰ شهریورماه  آغاز شد و تا جمعه ۱۹ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

در گزارش زیر نکات ضروری که باید داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد مد نظر داشته باشند، آمده است.

انتخاب رشته ارشد آزاد و سراسری مجزا است

آزمون کارشناسی ارشد سراسری و آزاد به صورت یکپارچه برگزار می‌شود و فرد با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد نیز داوطلب ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نیز محسوب می‌شود. به همین منظور داوطلبانی که در کارنامه سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند برای انتخاب رشته به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی مراجعه کنند.

لازم به ذکر است انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مجزا از انتخاب رشته سراسری و در سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی صورت می‌گیرد.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟

داوطلبانی که متقاضی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند برای انتخاب رشته لازم است از کد دسترسی انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۰ که در زیر کارنامه نتایج اولیه سازمان درج شده استفاده کنند.

داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اول در کد رشته امتحانی دوم نیز ثبت نام و در آزمون شرکت کرده‌اند می‌توانند رشته/محل‌های متناسب با کد رشته امتحانی دوم خود را براساس اولویت موردنظر در میان ۱۰۰ رشته/محل انتخابی درج کنند.

متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی  یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود تنها در یکی از مؤسسات ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند. طبیعتاً امکان تحصیل هم زمان یک داوطلب در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

تاثیر اولویت‌بندی در انتخاب رشته ارشد

بسیاری از داوطلبان تصور می‌کنند اگر کد رشته‌ای در گزینه اول انتخاب رشته آورده شود، شانس قبولی آن‌ها در آن کد رشته محل افزایش می‌یابد و هر چه به سمت کد رشته‌محل‌های پایانی حرکت کنند، رفته رفته از شانس قبولیشان کاسته می‌شود. داوطلبان لازم است بدانند انتخاب اول کد رشته محل تاثیری در افزایش شانس آنان در قبولی دانشگاه نداشته و در سیستم دانشگاه سراسری و حتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز فقط علاقه مطرح می‌شود. سامانه برای انتخاب رشته پس از رسیدن به رتبه داوطلب، همه انتخاب‌ها را از بالا بررسی کرده و اولین موردی که داوطلب در آن قبول شود را اعلام می‌کند.

امکان انتخاب چند رشته محل در انتخاب رشته ارشد وجود دارد؟

داوطلبان هم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ سراسری و هم دانشگاه ازاد اسلامی، مجاز به انتخاب ۱۰۰ رشته محل هستند. عدم مراجعه به سامانه برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی در موعد مقرر و مطابق اطلاعیه های صادره به منزله انصراف داوطلب از پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی تلقی می‌شود. داوطلبان باید توجه داشته باشند پس از به پایان رسیدن مهلت انتخاب رشته نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. این موضوع درباره انتخاب رشته ارشد سراسری نیز صدق می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =