از خواص روغن پرتقال چه می دانید؟

روغن پرتقال از سطح بیرونی پوسته‌ی پرتقال گرفته می‌شود. این روغن قرن‌هاست که به خاطر خواصش برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، روغن پرتقال با کاهش پاسخ های التهابی بدن می تواند تورم و درد عضلات و مفاصل و حتی استخوان را کاهش دهد.

 روغن پرتقال یکی از روغن های گیاهی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. روغن پرتقال از میوه گیاه پرتقال Citrus sinensi به دست می آید. گاهی از اوقات به این روغن، روغن پرتقال شیرین هم می گویند که از پوسته بیرونی میوه پرتقال معمولی به دست می آید و از دیرباز به علت خواص آن برای سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه  روغن پرتقال به علت خواص زیادی که برای پوست و مو دارد بیشتر توجه ها را به خود جلب کرده است. در این مقاله در مورد خواص بی نظیر روغن پرتقال بیاموزید.

حتما برای شما هم پیش آمده است که به هنگام بریدن پرتقال و پوست کندن آن با روغنی که در آن وجود دارد مواجه شوید. طعم و بوی قوی و تندی که از افشانه پوست پرتقال به دست می اید دقیقا همان چیزی است که در روغن ضروری پرتقال غلیظ شده به چشم می خورد.

روغن پرتقال برای مراقبت از پوست

روغن پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به همین خاطر به محافظت از پوست و درمان آن کمک می‌کند. پرتقال‌ها یکی از بهترین منابع تولید ویتامین C هستند. این ماده به‌خاطر ارتقای سطح کلاژن پوست، نقش مهمی در جلوگیری از بروز علائم پیری مثل چروک‌ و لکه‌های سیاه ایفا می‌کند. روغن پرتقال به‌خاطر داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش، آلودگی و سموم محافظت می‌کند. شما می‌توانید مقدار اندکی از روغن پرتقال را با روغن نارگیل ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید. البته قبل از مصرف، حتما قسمت کوچکی از پوست‌تان را به این ماده آغشته کنید تا مبادا به آن حساسیت داشته باشید. ترکیب روغن پرتقال با سایر روغن‌های مفید همچون روغن درخت چای یا روغن کُندُر هم فکر خوبی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

لیمونن نوعی مونوترپنِ مونوسیکلیک است که در پوست پرتقال وجود دارد. این ماده دربرابر استرس اکسیداتیو از بدن محافظت می‌کند. روغن پرتقال دارای خواص ضدسرطان است و از عوامل مؤثر در پیشگیری شیمیایی به شمار می‌رود که از رشد تومورها جلوگیری می‌کند.

ضدباکتری طبیعی

عصاره‌ای که از مرکبات به دست می‌آید، دارای خواص ضدمیکروبی طبیعی است و برای خنثی کردن باکتری‌های مواد غذایی مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۰۹ میلادی، خاصیت روغن پرتقال در جلوگیری از تکثیر باکتری اشریشیا کُلی کشف شد. این باکتری خطرناک در مواد غذایی آلوده مثل سبزیجات و گوشت آلوده وجود دارد و باعث واکنش‌های شدید بدنی مثل از کار افتادن کلیه و حتی مرگ می‌شود.

در سال ۲۰۰۸ نیز پژوهشی صورت گرفت که نشان می‌داد، روغن پرتقال مانع از پخش باکتری سالمونِلا می‌شود. زیرا روغن پرتقال حاوی ترکیبات ضدمیکروبی قوی نظیر تِرپِن است. سالمونلا باعث بروز تب و واکنش‌هایی در دستگاه گوارش می‌شود. در صورت مصرف غذای آلوده به این باکتری، عوارض جانبی شدید دیگری نیز برای بدن ایجاد می‌شود.

کاهش درد

اگر به درد مفصل، استخوان یا عضلات دچارید، می‌توانید با استفاده از روغن پرتقال واکنش‌های التهابی بدن را که باعث تورم بافت‌ها می‌شوند، از بین ببرید. علاوه‌بر این، روغن پرتقال بهبود خلق‌وخو را به همراه دارد که می‌تواند توان بیمار را در تحمل درد افزایش دهد و باعث شود که با وجود درد و زخم، بیمار راحت‌تر بخوابد. برای کاهش التهاب باید روغن پرتقال را با روغنی مثل روغن نارگیل رقیق کرد و روی عضلات دردناک یا ناحیه‌ی متورم مالید تا از التهاب آن کاسته شود.

بهبود خلق‌وخو

استفاده از روغن پرتقال در منزل باعث ایجاد حس‌وحال خوب می‌شود. می‌توانید از آن برای شست‌وشوی بدن در حمام استفاده کنید یا مستقیما بوی آن را استنشاق نمایید تا خلق‌وخوی بهتری پیدا کنید و آرام شوید. رایحه‌ی روغن پرتقال مستقیما روی بخشی از سیستم بویایی مغز اثر می‌گذارد که مسئول تولید پاسخ‌های احساسی سریع است. این روغن برای متعادل کردن هورمون‌ها نیز بسیار مفید است، زیرا واکنش هورمون‌های استرس‌زایی مانند کورتیزول را در بدن خاموش می‌کند. تحقیقات نیز نشان می‌دهند که روغن پرتقال در ایجاد آرامش و خلق‌وخوی شاداب نقش دارد. به همین خاطر با استشمام آن می‌توانید صبحی دل‌انگیز و شبی آرام داشته باشید.

بهبود هاضمه

روغن پرتقال به‌عنوان ماده‌ای ضدالتهاب که به بهبود گردش خون و ایجاد آرامش در بدن کمک می‌کند، مزایای دیگری نیز دارد. مثلا باعث هضم بهتر غذا، رفع دردهای انقباضی و یبوست می‌شود. مقداری از روغن پرتقال را در ناحیه‌ی شکم بمالید و ماساژ دهید. این روغن به‌خاطر داشتن خاصیت ادرارآوری خفیف به دفع سموم کمک می‌کند و با جلوگیری از نفخ به بدن یاری می‌رساند. این ماده با تحریک سیستم لنفاوی، کبد، کلیه‌ها و مثانه، تمامی سموم، سدیم اضافی و مواد زائد را از مجاری هاضمه بیرون می‌کشد.

محافظت از لثه‌ها

روغن پرتقال خاصیت ضدمیکروبی دارد و به همین دلیل قادر است تا از دندان‌ها و لثه دربرابرعفونت‌ها محافظت کند. این روغن برای درمان گلودرد نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به همراه آب‌نمک غرغره کرد. می‌توان از ترکیب این روغن با آب به‌عنوان دهان‌شویه‌ای خانگی برای رفع زخم‌های دهانی استفاده کرد. برای استفاده از روغن پرتقال به‌عنوان دهانشویه می‌توانید آن را با روغن نارگیل خالص ترکیب کنید.

بیش از ۵۰ مطالعه درمورد نقش روغن پرتقال و اجزای آن در مبارزه با سرطان صورت گرفته است. علاوه‌بر سطح قابل‌توجه لیمونن در روغن پرتقال که باعث کاهش تومورها می‌شود، مواد شیمیایی گیاهی دیگری نیز دراین روغن وجود دارند که از تخریب دی‌ان‌ای و سایر سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. پلی‌متوکسی‌فلاون‌ها جزو این مواد شیمیایی گیاهی مفید هستند. پلی‌متوکسی‌فلاون هیدرولیزشده یا اختصارا PMFs، دسته‌ای جدید از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فلاونوئیدی یا به فارسی زردینه هستند که به‌طور عمده در مرکبات یافت می‌شوند.

روغن پرتقال، برطرف کننده افسردگی

مقدار خیلی کمی از روغن پرتقال لحضات شادی را برای شما فراهم میکند و افکار تمیزی و خوبی را یاد شما میاورد. به همین دلیل از این روغن به طور مکرر در خوشبو کننده ها استفاده میکنند. این خوشحالی,احساس آرامش ایجاد میکند و به عنوان برطرف کننده عصبیانیت است که برای افرادی که از افسردگی رنج میکشند است. تحقیقات نشان میدهد که روغن پرتقال طبیعی کمک میکند تا مقدار تپش قلب و هیدرو کورتیزون بزاق کم شود که این زمانی که در اظطراب یا نگرانی به سر میبرد ترشح میشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =