دانستنی‌های مهم درباره واکسن سینوفارم / چه کسانی نباید استفاده کنند؟

سینوفارم واکسن تولید شده در کشور چین است که در حال حاضر بیشترین آمار تزریق در کشور ما مربوط به این واکسن می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نخستین محموله واکسن کرونا با نام تجاری سینوفارم حاوی ۲۵۰ هزار دوز اهدایی از سوی دولت چین در اسفند ۹۹ به ایران وارد شد و اکنون بیشترین واردات واکسن خارجی مربوط به این واکسن است. واکسنی که با تکنیک قدیمی ویروس ضعیف یا کشته شده ساخته شد و در هر حال حاضر بیشترین آمار واکسیناسیون در کشور ما مربوط به این واکسن است.  در این گزارش نگاهی داریم به عملکرد و نکاتی که باید در خصوص این واکسن بدانید.

سینوفارم در چند کشور استفاده شده است؟

سرویس خبری چین از قول وزیر خارجه این کشور نقل کرد که تاکنون رهبران بیش از ۳۰ کشور  واکسن چینی تزریق کرده‌اند. او در این گفت‌وگو مطرح کرده که چین تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دوز واکسن را به بیش از ۱۰۰ کشور جهان فرستاده و ۱۱۰ میلیون دوز را هم برای ارائه در کوواکس به سازمان بهداشت جهانی تحویل داده است.

درصد ایمنی بخشی

تاکنون دو واکسن سینوواک و سینوفارم  از چین برای استفاده اضطراری تاییدیه جهانی گرفته‌اند و چهار ماه پیش چین گزارش بالینی فاز سه واکسن سینوفارم را در جاما (مجله انجمن پزشکی آمریکا) منتشر کرد و عنوان کرد که این واکسن‌ها ۷۲ درصد کارایی دارند.  این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی تزریق این واکسن برای زیر ۱۸ را توصیه نمی‌کند و معتقد است که در این خصوص  باید منتظر نتایج مطالعات بالینی ماند.

چه کسانی واکسن نزنند؟

سازمان بهداشت جهانی در مقاله‌ای درخصوص نکات قابل توجه در مورد سینوفارم عنوان کرده که افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند باید واکسیناسیون خود را تا شش ماه به تعویق بیاندازند. این سازمان در مورد زنان شیرده معتقد است که عملکرد این واکسن در بدن آن‌ها مانند سایر افراد است اما در عین حال شیردهی بعد از دریافت واکسن را توصیه نمی‌کند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید  که افرادی که سابقه شوک آنفلاکسی نسبت هر نوع واکسنی دارند، نباید واکسن بزنند و کسانی که تب بیشتر از ۳۸و نیم دارند هم باید تا پایان تب صبر کنند. علاوه بر این افراد دارای علامت حتی علامت‌های ساده باید از ابتلای خود به کرونا اطمینان حاصل کنند و سپس واکسن تزریق کنند. همچنین اگر با فرد مشکوکی در تماس بوده‌اید واکسن خود را یک هفته به تعویق بیاندازید.

فاصله بین دوز اول و دوم و مقدار آن

 سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که افراد دو دوز (0.5ml) واکسن به صورت تزریق عضلانی دریافت کنند. فاصله زمانی بین دوز اول و دوم هم سه تا چهار هفته باشد. ذکر این نکته ضروری است که کمتر از سه هفته نباید دوز دوم را دریافت کرد. اگر دریافت دوز دوم بیش از چهار هفته به تعویق افتاد افراد باید در اولین فرصت نسبت به دریافت آن اقدام کنند. توصیه می‌شود همه واکسینه شده‌ها دوز دوم را هم دریافت کنند.‌

سوال بسیاری از افراد این است که کدام واکسن ایمنی بهتری دارد؟ سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به این سوال می‌گوید که به دلیل استفاده از تکنیک‌های مختلف نمی‌توان واکسن‌ها را مقایسه کرد اما همه آن‌هایی که به تایید این سازمان رسیده‌اند در جلوگیری از ابتلای شدید موثر بوده‌اند.

کشورهایی که این واکسن در آن‌ها استفاده شده نشان می‌دهد که استفاده از دو دوز واکسن پس از دو هفته تا ۷۹ درصد ایمنی به وجود آورده است البته باید درنظر داشت که این مقادیر مربوط به آزمایشات بالینی است و مقدار حقیقی با این عدد کمی تفاوت دارد. این تحقیقات در مدت ۱۱۲ روز انجام شده و تعداد زنان شرکت کنده در کارآزمایی بالینی کمتر از مردان بوده است. اطلاعات مربوط به ایمنی در افراد بالای ۶۰ سال هم به دلیل حضور تعداد کمتری از این افراد در آزمایش محدودتر است.

تکنیک به کار رفته در تولید

سینوفارم از ذرات مرده ویروس برای ایجاد ایمنی استفاده می‌کند که این تکنیک پیش از این در تولید واکسن فلج اطفال، هپاتیت آ و آنفولانزا استفاده شده بود. البته شرکت  سینوفارم  به دنبال تولید واکسنی با استفاده از تکنیک ام آر ان ای است.

یکی دیگر از موارد مهم در برخورد با واکسن‌ها توجه به علائم پس از تزریق است؛ براساس مطالعات تب و خستگی علائم شایع پس از دریافت واکسن سینوفارم بودند اما درصورت ادامه‌دار شدن تب و بروز علائمی متفاوت‌تر باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =