واکسن آسترازانکا و نکات مهم درباره آن

آسترازانکا واکسن ساخت کشور کره جنوبی است که در حال حاضر رتبه دوم تزریق واکسن در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آسترازانکا نام شرکتی بریتانیایی-سوئدی است اما آنچه ما امروز به عنوان واکسن کرونا استفاده می‌کنیم، محصول شرکت اس.کی. بایوساینس کره جنوبی است و که دوشنبه ۱۶ فروردین به ایران وارد شد. این واکسن از منبع کوواکس خریداری شده و ایران جزو اولین کشورهای استفاده کننده از کوواکس بود.

روش ساخت

تکنیک به کار رفته در این واکسن برگرفته از واکسن‌های نوترکیب است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت اثربخشی واکسن تا ۶۳ درصد عنوان شده است. این واکسن از مواردی بود که سازمان بهداشت جهانی برای کنترل بحران و کمک به کشورهای ضعیف مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرد.

چه کسانی استفاده نکنند

اولویت استفاده از این واکسن برای افراد مسن عنوان شده و سازمان بهداشت جهانی در مقاله‌ای عنوان کرده که بهتر است افراد مبتلا به اچ آی وی با مشورت پزشک واکسن دریافت کنند.  در مورد زنان باردار سازمان بهداشت جهانی اطلاعات چندانی در خصوص این نوع واکسن منتشر نکرده  و به این جمله بسنده کرده که اگر مزایای واکسیناسیون زنان باردار بیش از معایب بود بهتر است واکسینه شوند.

در خصوص این واکسن سازمان بهداشت جهانی صراحتا عنوان کرده که افراد زیر ۱۸ سال از آن استفاده نکنند. همچنین افراد دارای سابقه شوک آنفلاکسی از تزریق خودداری کنند.

فاصله تزریق دوزها

این واکسن هم در دسته دو دوزی‌ها قرار می‌گیرد و افراد باید فاصله هشت تا ۱۲ هفته‌ای را بین تزریق دوزها رعایت کنند. مقدار مورد نیاز هم نیم میلی گرم به صورت عضلانی است.

تا کنون نزدیک به۱۲ کشور این واکسن را از منبع انگلستان خریداری کرده و مابقی از طریق کوواکس واکسن تولیدی شرکت‌های هند و کره را خریداری کرده‌اند که واکسن موجود در ایران هم از همین منبع است. ارزان‌تر بودن این واکسن نسبت به فایزر و امکان نگهداری آسان‌تر از ملاک‌های زودتر قرارگرفتن آسترزانکا در کوواکس بود.

عوارض احتمالی

عوارض مربوط به این واکسن بیشتر در جوان‌ها گزارش  شده است و برهمین اساس در همان روزهای ابتدایی ورود انجمن هماتولوژی ایران اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده بود: مواردی از لخته شدن خون همراه با پلاکت پایین متعاقب تزریق این واکسن گزارش شد. شانس ایجاد این مشکل خیلی کم است. ( ۴ مورد در هر یک میلیون تزریق واکسن)

در ادامه این اطلاعیه انجمن هماتولوژی سن افراد که لخته خون در آن‌ها مشاهده شده، بین ۲۲ تا ۵۰ سال و بیشتر در زنان عنوان کرده و از کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند خواسته تا در صورت مشاهده تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پا، درد مداوم شکم، سردرد شدید همراه با تاری دید و لکه‌های قرمز روی بدن در مدت پنج تا ۲۰ روز پس از تزریق در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. درحال حاضر این واکسن برای زیر ۵۰ سال هم تزریق می‌شود اما رعایت احتیاط در این باره ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =