سقوط پنجشیر پایان مبارزه با طالبان نیست / اختلافات جدی بین رهبران طالبان برای تشکیل دولت

استاد روابط بین‌الملل اهل افغانستان معتقد است، سقوط پنجشیر به منزله پایان مبارزه با طالبان نیست و بر عکس جرقه‌ای برای شروع مجدد شکل‌گیری حلقه‌های مبارزاتی در ولایت‌های مختلف افغانستان علیه طالبان است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز دوشنبه گروه طالبان اعلام کرد که ولایت پنجشیر را به صورت کامل تصرف کرده است. اما بلافاصله اخبار متفاوتی از سوی گروه‌های مقاومت افغانستان منتشر شد. بر اساس اخبار میدانی، با وجود گذشت چند روز درگیری در این ولایت همچنان ادامه دارد. این درحالی است که موج نارضایتی عمومی و مخالفت با طالبان حتی فراتر رفته و تظاهرات‌هایی در شهرهای مختلف از جمله کابل شکل گرفته است. برخی معتقدند که سقوط پنجشیر نقطه پایان مبارزه علیه طالبان نیست، بلکه می‌توان گفت نقطه عطفی برای خیزش‌های مردمی برای مقابله عمومی با طالبان است.

در همین خصوص، مصاحبه‌ای با دکتر «ذاکر حسین ارشاد» -از اساتید برجسته افغان در حوزه روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی و معاون آموزش دانشگاه ابن سینا شهر کابل- انجام شد. به گفته این استاد دانشگاه افغانستانی، وضعیت عمومی در این کشور با یک یاس و ناامیدی همراه است و به نظر می‌رسد رفتار طالبان نیز با مردم در راستای ایجاد رعب و وحشت باشد. وی افزود، برخی چهره‌های برجسته طالبان که مسئولیت برقراری نظم جمعی و شهری را عهده‌دار شده‌اند، دارای دیدگاه‌های خشن و متاثر از بربریت است که با شرایط دنیای مدرن تناسبی ندارد. ایشان معتقد است که زندگی تحت حاکمیت طالبان غیرقابل تحمل خواهد بود.

این استاد افغان در خصوص سقوط پنجشیر نیز اعتقاد دارد که سقوط این ولایت به منزله پایان مبارزه با طالبان نیست و بر عکس جرقه‌ای برای شروع مجدد شکل‌گیری حلقه‌های مبارزاتی در ولایت‌های مختلف افغانستان علیه طالبان است. دکتر ذاکر حسن ارشاد، بیان می‌کند که مطمئنا این وضعیت در افغانستان پایدار نخواهد ماند؛ زیرا ماهیت طالبان و ویژگی‌های کنشگران آن چیزی نیست که بتواند پاسخگوی اقتضاعات و وضعیت مدنی افغانستان باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش پاکستان در سقوط پنجشیر می‌گوید: پاکستان در سقوط پنجشیر و به طور کلی بازگشت طالبان نقش اساسی ایفا کرد و می‌توان گفت که پاکستان برای سرکوب مقاومت پنجشیر از هیچ ابزاری دریغ نکرد. علت آن نیز از نظر دکتر ذاکر حسین ارشاد این است که پاکستان سال‌ها برای چنین روزی و فرقه‌ای کردن افغانستان بر روی طالبان سرمایه‌گذاری کرد. لذا می‌توان گفت همانطور که پاکستان در شکل‌گیری طالبان نقش اساسی داشته، در تحکیم حکومت آنها در افغانستان نیز ایفای نقش خواهد کرد.

اما در بخش پایانی مصاحبه در مورد زمان و نحوه شکل‌گیری رسمی دولت طالبان صحبت شد. از نظر این استاد روابط بین‌الملل، این امر احتمالا به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. زیرا از یک طرف طالبان با قوه قهریه افغانستان را تصرف کرده است و از طرف دیگر این گروه ناگزیر است به منظور کسب مشروعیت بین‌المللی، حکومتی شکل گرفته از جریانات سیاسی مختلف شکل دهد. تضاد دیگری که مانع تشکیل حکومت شده است، اختلافات شدید داخلی درون طالبان است. به گفته دکتر حسین ارشاد، حلقه استخبارات طالبان که با محوریت شبکه حقانی است، با حلقه‌های نزدیک به ملابرادر درگیری‌های جدی دارند. از این جهت، به نظر نمی‌رسد طالبان بتواند در آینده‌ای نزدیک تشکیل دولت دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =