رایزنی روسیه و آمریکا درباره تداوم مذاکرات برجام

معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، دورنمای بازگشت کامل به برجام را بحث کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بر تداوم مذاکرات احیای برجام تأکید کردند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای در این‌باره نوشت:‌ «تبادل دیدگاهی معنادار درخصوص دورنمای بازگشت کامل به اجرای برجام انجام گرفت».

در این بیانیه آمده است: «دو طرف بر قاطعیت خود در قبال تداوم همکاری ذیل "چاچوب مذاکرات وین" با حضور تمام کشورهای عضو این توافق از جمله ایران و نمایندگان آمریکا تأکید کردند».

وزارت امور خارجه روسیه نوشت، تأکید بر اهمیت تمایل تهران به بازگشت به میز مذاکره در اسرع وقت و نیاز به تلاش بیشتر بر مبنای نتایج مذاکراتی که از ماه‌های آوریل تا ژوئن انجام شد، در این رایزنی‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

این بیانیه می‌افزاید:‌ «[دو طرف] بر سهم قابل توجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روند ایجاد ثبات و احیای برجام تأکید کردند. وجود عزمی دوجانبه درخصوص تداوم حمایت از فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز مورد تأکید قرار گرفت».

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که جلسه هفته آینده شورای حکام درباره ایران برگزار می‌شود و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه مدعی شده که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است.

وی در گزارشی ادعا کرد: «من به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آن‌ها را هرچه سریعتر حل کند».

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در دو گزارش محرمانه اعلام کرده است که ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده و به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی است، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1110356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =