رتبه بندی معلمان و طرح جدید مجلس

لایحه رتبه بندی معلمان که در چند سال اخیر بسیار پر سر و صدا بود متاسفانه به دلیل تامین بودجه در بهارستان متوقف شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، در سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش خبر از اجرای مرحله اول این طرح را داد و با تایید دولت اولین گام برداشته شد اما این طرح پس از آن و در سال های بعد ابتر باقی ماند و وارد مراحل بعدی اجرا نشد، در سال های مختلف همواره فقدان ردیف بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان به چالش جدی دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

رتبه‌ بندی معلمان در مجلس بازنگری می شود

مجلس با دولت درباره رتبه‌ بندی معلمان رایزنی کرد

در این میان دولت و وزارت آموزش و پرورش اجرای مرحله اول طرح رتبه بندی با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ را در کارنامه فعالیت خود دارند، البته زمزمه اجرای رتبه بندی پس از استعفای سید محمد بطحایی در خردادماه ۹۸ و اعلام خبر اجرای این طرح توسط علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی جانی دوباره گرفت و پس از آن محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم هم در وعده‌ها و برنامه‌های خود در جلسه رای اعتماد که ۱۲ شهریور ۹۸ برگزار شد، رتبه بندی معلمان را یکی از اولویت های خود در دوره سکانداری این وزارتخانه بیان کرد.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درباره رتبه‌ بندی معلمان اظهار کرد: 10 سال است براساس قوانین برنامه‌های پنج ساله کشور و سند تحول بنیادین هدف‌گذاری شده است که رتبه‌ بندی بین معلمان انجام شود و تا سال گذشته اتفاق نیفتاده بود تا اینکه مجلس یازدهم آغاز شد و بنده به تقاضای همه اعضای کمیسیون آموزش مجلس از دولت پیگیر وضعیت رتبه‌بندی شدم.

وی افزود: 25 اسفند 99 لایحه رتبه‌ بندی معلمان از سوی رئیس جمهور سابق به صورت عادی به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون آموزش بررسی اولیه را انجام دادیم همچنین 96 درصد نمایندگان مجلس به کلیات رتبه‌بندی در صحن مجلس رای دادند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاکله رتبه‌بندی ایراداتی داشت که آن را اصلاح کردیم و این اصلاحات در مفاد لایحه دولت تغییراتی ایجاد کرد به‌ویژه در ماده 7 لایحه و 5 گروهی که از یک تا پنج پیش‌بینی کرده بودند، در کمیسیون آموزش برای این رتبه‌ها عناوینی را انتخاب کردیم که برگرفته از رتبه‌های دانشگاهی بود از جمله آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم و حقوقی که برای این رتبه‌ها باید پرداخت می‌شد، مشخص کردیم.

منادی همچنین اضافه کرد: طبق قانون مجلس نمی‌تواند بالاتر از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده است تغییراتی در لایحه ایجاد کند و اگر یک ریال بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد می‌کند. در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد دادیم و 80 درصد حقوق هیأت علمی را مبنا قرار دادیم، آقای نوبخت با بنده تماس گرفتند و به دفتر او رفتم و اسامی 5 گروه که حقوقشان متناظر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بود، ارائه شد.

وی درباره اهداف رتبه‌ بندی معلمان مطرح کرد: با آقای نوبخت که صحبت کردیم تایید کرد اعتبار رتبه‌بندی را تامین می‌کنیم اما یک باره نامه محرمانه آقای نوبخت برای آقای قالیباف آمد که ما این پول را نداریم؛ اهداف رتبه‌ بندی بدین شرح است که به منظور کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی و توسعه نظام‌مند شایستگی‌های حرفه‌ای و تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی هدف‌گذاری می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه قرار بود رتبه‌ بندی معلمان از ابتدای سال اجرایی شود، مانع چیست؟ متذکر شد: از زمانی که لایحه تصویب و ابلاغ شود اجرا خواهد شد قبل از اینکه دولت شروع به کار کند لایحه رتبه‌ بندی را تصویب کردیم و آقای نوبخت به ما قوت قلب داد که پول آن تامین خواهد شد و بعد از آن اقای نوبخت را به کمیسیون دعوت کردیم که در تماس تلفنی با اعضای کمیسیون اطمینان داد که این پول تامین می‌شود و چند روز بعد بنده به صورت مکتوب نامه نوشتم تا بدانیم هزینه رتبه‌بندی چقدر می‌شود.

منادی درباره اینکه اعلام شد رتبه‌بندی معلمان متناسب با بودجه 1400 تغییر می‌کند به چه معناست؟ متذکر شد: نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه سابق برای ما آمد که براساس جزء یک بند و تبصره قانون بودجه امسال، 20 هزار میلیارد تومان به عنوان منبع برای رتبه‌بندی قابل استفاده است اما این 20 هزار میلیارد در بودجه خواهر و برادر دارد و اگر حاصل شود و اموال به فروش برود دستگاه‌های دیگر نیز از این بودجه سهم دارند.

وی بیان کرد: در جایی از لایحه رتبه‌ بندی گفته است حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود، وزیر آموزش و پرورش قبلا گفته بود رتبه‌بندی را در بودجه 1400 با اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی لحاظ کردیم که بنده گفتم 15 هزار میلیارد تومان و معلمان درخواست داشتند که با 30 هزار میلیارد تومان، رتبه‌بندی را امسال اجرا کنیم، اگر کمیسیون مجلس بر همان رتبه‌بندی متناظر با هیأت علمی بایستد، آقای نوبخت گفت 200 هزار میلیارد تومان و آقای قالیباف و سایرین گفتند 160 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و کل بودجه وزارت آموزش و پرورش 116 هزار میلیارد تومان است، ظاهرا این شدنی نیست ولی اگر کمیسیون بر روی این موضوع ایستاد به صحن علنی مجلس برای رای گیری می‌رود.

تغییر شکل رتبه‌ بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: روش دیگری که بیان کردند این است که اولین کاری که رتبه‌ بندی معلمان می‌کند این است که قد معلمان را به لحاظ کیفیت، مهارت و علم می‌سنجد و اگر حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الان حدود 6 و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و 750 هزار تومان افزایش می‌یابد و اگر 50 درصد اعمال شود 3 میلیون و 200 هزار تومان افزایش می‌یابد که این نیز خوب است و برای معلمان حدود 3 تا 5 میلیون تومان افزایش حقوق رقم می‌زند، پیشنهاد این است معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره معلم کارامد و استاد معلم را داشته باشیم که استاد معلم بالاترین افزایش حقوق را خواهد داشت.

منادی متذکر شد: در باره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد و در قبال کیفیت معلمان حقوق آنها افزایش پیدا می‌کند و منبع اعتبار آن بودجه 1400 است و رئیس سازمان برنامه و بودجه حق جابجایی دارد، بند و تبصره دو می‌گوید، اعتبار لازم از محل فروش اموال تامین شود اما الان اموال فروخته نشده است و می‌توانند محل اعتبار آن را جابجا کنند.

وی درباره اینکه اگر بودجه رتبه‌ بندی معلمان مشروط به بودجه سنواتی شود انتقادهایی انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی اسم ردیف در بودجه است می‌توانیم در سقف بودجه 1400 اعتبار آن را تامین کنیم و اگر حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر 50 درصد باشد به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این کار باید با هرعددی که باشد، شروع شود و در آینده آن را ارتقا دهیم و حتی برای کارکنان بخش اداری که معلم هستند و بازنشسته‌ها نیز پیش‌بینی‌هایی داریم و باید منتظر مصوبه کمیسیون آموزش مجلس باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اریایی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      باتوجه به رتبه‌بندی فرهنگیان ..باز نشسته چه وضعیتی خواهند داشت .آیا آنها هم شامل آن می شوند
    • معلم آموزش و پرورش IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      دروغ چون خوره افتاده بجون مسئولین ما تا کی نمی‌دونیم.
    • حسن IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      بنام حق باسلام بعداز ده سال انتظار واسترس میخواهند 5میلیون افزایش بدن که با این رقم نه به حقوق 25میلیونی بانکها نه20میلیونی زندانبان‌ها ونه به بهداشت ونه به مخابرات .......می‌رسد ونه به خط فقر12میلیونی آیا واقعا در این وضعیت که اجناس0 100درصد افزایشی داشته و هنوز هم داره افزایش پیدا می‌کنه سر کار گذاشتن معلمان نیست اگر میخواهید اضافه کنید لااقل 80درصد باشه تا کمی از درد رنج این قشر زحمتکش وخانواد هایشان که چه گناهی کردن خانواده فرهنگی شدن بکاهد چطور افزایش بهای 18تا30میلیونی واجرای فوق العاده خاص 10میلیونی دیگرکارمندان که بدون سروصدا تصویب و اجرای میشه بودجه هست وبار مالی ندارد به معلمان که میرسه در بوق و کرنا میگذارند و میگویند بار مالی دارد با این وجود در وقت آزاد که دیگر ادارات با خانواده هایشان راهی تفریح میشوند معلمان برای تامین هزینه زندگی باید به فکر کارگری باشند نمیدانم آنهم اگر بتوانند وگیر بیاد یا باید دست به سرشان بگیرند وبسوزند وتفریخات دیگر ادارات تماشا کنند آیا این عدالت ویا انصاف امیدوارم مسولین ذیربط که خودشان یکروز دانش آموزان همین معلمان بوده آن آنها را درک کنند ودر
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      بگید نه تمامش کنید