اعتراف الهام علی‌اف در خصوص استفاده گسترده از پهپادهای اسرائیلی در جنگ قره‌باغ

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت که این کشور به طور گسترده از اسرائیل پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» و هاروپ خریداری کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ پهپادهایی که هم برای شناسایی و هم نبرد کاربرد دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ در آستانه اولین سالگرد جنگ قره‌باغ (۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰) الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای به بیان جزئیات تازه‌ای از عملیات موسوم به «مشت آهنین» در برابر ارمنستان پرداخت.

او در خصوص روز اول آغاز درگیری‌ها در قره‌باغ با بیان اینکه ارمنستان آغاز کننده تهاجم بود، به نشریه «دفاع ملی روسیه»گفت: «آن روز به یاد ماندنی با این خبر آغاز شد: وزیر دفاع به من گزارش داد که مواضع ما در خط مرزی و برخی شهرک‌ها از سوی ارمنستان مورد حمله توپخانه قرار گرفته است. تصمیم گرفته شد که پاسخ کافی و لازم داده شود و بنابراین ما وارد جنگ شدیم  که به نظر می‌رسد اجتناب‌ناپذیر بود.»

علی‌اف افزود: «در همان روز ما توانستیم خط اول دفاع دشمن را بشکنیم و پس از آن در تمام ۴۴ روز فقط جلو رفتیم!»

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره روند مدیریت جنگ نیز گفت: «هر روز جلساتی با وزیر دفاع، سرویس مرزی دولتی، وزارت امور داخله، سرویس امنیت دولتی و سرویس اطلاعات خارجی برگزار می‌کردم. در این جلسات ما وضعیت روز را بررسی می‌کردیم، کاستی‌ها را شناسایی و برنامه‌هایی را برای روز بعد تدوین و تصویب می‌کردیم. بنابراین یک کار روزانه بسیار فعال در جریان بود و در بسیاری از موارد اقدامات و عملیات ما برای دشمن غافلگیرکننده بود.»

استفاده گسترده از پهپادهای رژیم صهیونیستی

او در پاسخ به سؤال نشریه «دفاع ملی روسیه» درباره استفاده گسترده از پهپادها در جنگ قره‌باغ گفت که تا آن زمان در هیچ جنگی تا این مقیاس از پهپادها استفاده نشده بود.

الهام علی‌اف افزود: «تا زمان جنگ دوم قره باغ ، هواپیماهای بدون سرنشین در هیچ جایی در چنین مقیاسی و با چنین کارآمدی مورد استفاده قرار نگرفته بودند. ما خرید پهپاد را از مدت‌ها پیش -بیش از ۱۰ سال پیش-آغاز کرده بودیم. این سلاح‌ها ساخت اسرائیل بود. ما بر آنها تسلط داشتیم و در جنگ‌های کوتاه مدت در آوریل ۲۰۱۶ از آنها استفاده کردیم. این برای طرف ارمنی غافلگیرکننده بود.»

او گفت که باکو به طور گسترده از اسرائیل پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» (Sky Striker) و هاروپ خریداری کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ پهپادهایی که هم برای شناسایی و هم نبرد کاربرد دارند.

 الهام علی‌اف در خصوص خرید پهپادهای بیرقدار ترکیه نیز گفت: «در آن زمان [۲۰۱۶] مجتمع نظامی-صنعتی ترکیه هنوز تولید پهپادها را آغاز نکرده بود. اما به محض این که این اتفاق افتاد، ما اولین خریداران خارجی پهپاد Bayraktar TV۲ شدیم که بسیار هم از نظر شناسایی و هم از نظر حملات دقیق مؤثر بود.»

فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در این خصوص توضیح داد: «در مورد Bayraktar TV۲ ، آنها در طول جنگ ۴۴ روزه دائماً در حال پرواز بودند. البته گاهی اوقات شرایط آب و هوا موانعی ایجاد می‌کرد اما از آنجایی که هوا عمدتا صاف بود این پهپادها تقریباً روزانه شاید با وقفه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما برای هماهنگ‌سازی و همگام‌سازی استفاده همزمان از پهپادهای اسرائیلی و ترکیه‌ای البته مهارت زیادی لازم بود و فهرست اهدافی که آنها داشتند متفاوت بود.»

علی‌اف در خصوص دقت بالای پهپادهای بیرقدار ترکیه گفت که این پهپادها یکی از عوامل اصلی پیروزی در جنگ بودند، به طوریکه ارتش ارمنستان از لحاظ روانی فروپاشید و بسیاری از خدمه تانک‌ها به علت ترس از هدف قرار گرفتن، تانک‌ها را رها کرده و فرار می‌کردند. او مدعی شد که دقت پهپادهای بیرقدار بی‌نظیر است.

رئیس دولت باکو در بخش دیگری از مصاحبه خود به تمایل خود برای عقد قراردادهای نظامی با روسیه پرداخت و گفت که روابط محکمی میان جمهوری آذربایجان و روسیه حاکم است و باکو درخواست خود برای خرید سلاح از روسیه را به مقامات این کشور داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =