جداسازی یارانه بعد از ازدواج / مجردها هم می‌توانند یارانه‌شان را جدا کنند؟

جدا کردن یارانه پس از ازدواج چگونه انجام می شود؟ تفکیک یارانه از خانواده چه مدت طول می‌کشد؟ پاسخ این سوالات را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ یارانه کمک مالی دولت برای افزایش رفاه زندگی مردم است که به سرپرست هر خانواده تعلق می‌گیرد. جدا کردن یارانه بعد از ازدواج یکی از کارهایی است که زوج‌ها در مسیر استقلال از خانواده انجام می‌دهند. طلاق و تغییر سرپرست از علل دیگر جدا کردن یارانه است.

پسری که قبل از ازدواج کردن پدر او سرپرست خانواده است و یارانه به حساب او می رود، خود سرپرست یک خانواده جدید می شود. زوجین بعد از ازدواج با این سوال روبرو می شوند که چگونه باید یارانه را جدا کرد؟ یا بنا به دیگر دلایل مانند طلاق یا فوت سرپرست حتی افراد مجرد که از خانواده خود جدا زندگی می کنند قصد می کنند که یارانه را جدا کنند، اما جدا کردن یارانه بعد از ازدواج، احتیاج به شرایط خاصی دارد که در اولین قدم باید به مراکز مشخص مراجعه کنیم که می توانید ادرس این مراکز را از پلیس به علاوه ۱۰ دریافت کنید.

وقتی یکی از اعضای خانواده ازدواج کند می‌تواند یارانه خود را از دیگر اعضا جدا کند. برای جدا کردن یارانه  بعد از ازدواج خود لازم است اول به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک زیر اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز جدا کردن یارانه بعد از ازدواج

۱. مدارک شناسایی والدین زوج، شامل کارت ملی، شناسنامه و کپی مدارک

۲. مدارک شناسایی زوج شامل شناسنامه، کارت ملی و کپی تمامی مدارک

۳. تهیه اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج

مشکلات جدا کردن یارانه بعد از ازدواج

در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده است تا خانواده‌های کم درآمد و نیازمند جامعه تحت حمایت پرداخت یارانه قرار بگیرند و یارانه‌هایی که به افرادی با درآمد بالا تعلق گرفته است قطع شود. با این تفاسیر هنوز هم خانواده‌های نیازمندی هستند که یارانه دریافت نمی‌کنند و حتی می‌توان گفت زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده و کم درآمد هستند و سرمایه مشخصی نیز ندارند از دریافت یارانه محروم هستند و باید شناسایی شوند. یعنی جدا کردن یارانه بعد از ازدواج نیز خالی از اشکال نیست، چرا که ممکن است زمانی که زوج‌های جوان نام خود را از لیست خانواده خود حذف کرده و نام خود را در لیست خانواده  جدید ثبت می‌کنند، یارانه آنها کامل قطع شود و هستند زوج‌هایی که تحت حمایت پدر بوده یا شرایط اقتصادی خوبی هم دارند ولی یارانه به آنها تعلق می‌گیرد. بنابراین مهم است که دولت در شناسایی افرادی که نیاز به یارانه دارند اقدامات دقیق‌تری انجام دهد.

تغییر سرپرست به علت بدسرپرست بودن

همچنین اگر سرپرست خانوار، مفقود شود، مصرف‌کننده مواد مخدر یا زندانی باشد، خارج از ایران زندگی کند و دارای بیماری روحی و روانی باشد امکان تغییر سرپرست خانوار وجود دارد که پس از پدر سرپرستی به مادر خانواده و در صورت داشتن سن قانونی فرزند ارشد به عنوان سرپرست جدید باید معرفی شود. مدارک مورد نیاز برای تغییر سرپرست با توجه به علت تغییر به این شرح است:

حکم مرجع قضائی ذی‌صلاح،

گواهی پزشکی قانونی،

گواهی یکی از بیمارستان‌های روانی مراکز نگهداری این قبیل از افراد که صلاحیت آنها به تایید وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی رسیده باشد،

گواهی سازمان بهزیستی محل،

گواهی از زندان مربوط ضروری،

گواهی لازم از معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه.

آیا افراد مجرد می‌توانند یارانه خود را جدا کنند؟

افراد مجرد نمی‌توانند یارانه خود از سرپرست خانواده جدا کنند و فقط امکان تغییر سرپرست به علت بدسرپرست بودن که در بالا ذکر شد، امکان پذیر است.

فرزند تازه به دنیا آمده نیاز به ثبت نام ندارد و سازمان ثبت احوال تغییر در تعداد خانوار را به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام خواهد کرد. اطلاعات خانوار به طور خودکار در سامانه ثبت نام یارانه به‌روزرسانی خواهد شد.

پایان پیام/

کد خبر: 1113999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهاب مجنون IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 0
      سلام به مدت چهار ماه هست که یارانه ها رو من و همسرم از خانواده ها جدا کردیم ولی واریزی ای برای دریافت یارانه نداشتیم خونه ای به اسم خودمون نداریم یا ماشین با قیمت بالا و فکر میکنم کلا قطع شده چیکار باید بکنیم؟لطفا راهنمایی کنید