لزوم تغییر نگاه نیروی انتظامی به آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط موجود باید پلیس و قوه قضائیه به آسیب‌های اجتماعی تغییر نگاه داشته باشند، گفت: در بسیاری از موارد آثار مخرب با برخی آسیب‌های اجتماعی بسیار سنگین‌تر از وقوع یک جرم عمل می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز؛ سردار "مهدی حاجیان" در دیدار با معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و هیئت همراه با تبریک ایام ماه ربیع الاول و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان و درود بر روح بلند و ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب و آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای مقام معظم رهبری اظهار داشت: امروز نیروی انتظامی و قوه قضائیه نقش اساسی در مبارزه با جرم دارند و در این میان معاونت اجتماعی مرجع سیاست گذاری در حوزه پیشگیری اجتماعی است و با استفاده از ظرفیت های بین بخشی در پیش رویدادها نقش پیشگیرانه ایفا می کند.

وی توجه به پیشگیری اجتماعی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: ما باید به عنوان عامل خنثی ساز و جامعه مدار به صورت هوشمند نقش خود را در پیشگیری اجتماعی ایفا کنیم و اگر در این حوزه نقش  و اقدامات عملی و اجرایی در برنامه ها نداشته باشیم در آینده باید برای این موضوعات هزینه دو چندان پرداخت کنیم.

سردار حاجیان با بیان ضرورت همکاری و تعامل عملی سازمان های مرتبط در کاهش جرم و آسیب های اجتماعی اظهار داشت: امروز اگر هر نهادی در این خصوص به درستی وظایف خود را انجام ندهد آسیب های اجتماعی زمینه جرایم خشن وکیفری می شود.

سخنگوی ناجا ادامه داد: داشتن برنامه متناسب قطعا برای ما توفیق خواهد داشت تا به هدف والای خود دست پیدا کنیم و این تنها مرهون داشتن برنامه مشخص در اجرا و عمل است.

سردار حاجیان با یادآوری این مسئله که اگر یک سارق را دستگیر و تحویل مراجع قضائی و یا زندان می دهیم، باید یک نهاد مشخص و مسئول از طریق برنامه ریزی های مناسب اقدامات پیشگیرانه را نیز در جهت آسیب خانواده این فرد از مشکلات بعدی پیگیری کند.

وی داشتن  یک برنامه جامع، پیشگیری اجتماعی جدای از پیشگیری انتظامی را قطعا عامل کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: اعلام آمادگی می کنیم تا در این زمینه با قوه قضائیه تفاهم نامه ای داشته باشیم.

سخنگوی ناجا تعامل و همکاری بین نیروی انتظامی با قوه قضائیه را گسترده دانست و گفت: امیدواریم این هم افزایی ها و همکاری ها منجر به آسایش و راحتی مردم گردد، چرا که این موضوع رضایت خداوند را در پی خواهد داشت.

سردار حاجیان از تلاش های بی وقفه نیروی انتظامی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی سخن گفت و افزود: در این زمینه نیروی انتظامی با ابتکار عمل مراکز مشاوره و مددکاری و دوایر اجتماعی را در کلانتری ها برای حل مسائل و جرایم تاسیس که خوشبختانه در این زمینه توانسته ایم موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به آمار ۷۰ درصدی مصالحه پرونده های ارجاعی به مراکز مشاوره و مددکاری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ما تنها در هزار و ۳ کلانتری و پاسگاه مراکز مشاوره و مددکاری داریم.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به تغییر تاکتیک در موضوع کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد: در عدالت ترمیمی و پیش رویدادها با رویکرد کاهش آسیب ها می توانیم با تقویت نگاه دو سویه به امنیت در پیشبرد امور از سوی سازمان ها و دستگاه های مسئول در طرح ریزی های عملیاتی موثر واقع شویم.

وی نامعین بودن مسئولیت ها، نقش ها، فرآیندهای پیشگیری در سطوح سه گانه فرهنگی، اجتماعی وضعی و قضائی و فقدان هماهنگی بین نهادهای مختلف در کشور در ابعاد گفتمانی، راهبردی، ارتباطی و اجرایی و نقایص سیاست گذاری در تعیین کارکردها، تخصیص منابع، نظارت متمرکز و برآورد دقیق از وضعیت و روش کارآمدی و راهبردهای پیشگیرانه را از مطالبات نیروی انتظامی و قوه قضائیه در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

سردار حاجیان در پایان ضعف ارتباط مکمل، سازمان یافته، هدفمند و هماهنگ بین نهادهای خانواده، مدرسه، مسجد و رسانه جهت انتخاب الگوی کارآمد، اثربخش و دقیق که متضمن تعمیق سرمایه های اجتماعی و همکاری متقابل، بسیج منابع و اهداف هدفمند برای حمایت پرورشی، عاطفی، اجتماعی و معرفتی از نسل های جدید که متناسب با نیازها و اقتضائات سنی احساسی و رفتاری آنان می باشد می تواند از دیگر مطالبات پلیس از دستگاه ها و نهادها در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =