چالش‌های افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی/ نه استاد هست نه بیمارستان

افزایش ظرفیت پزشکی مخالفان و موافقانی دارد که هرکدام استدلال‌های مختلفی برای نظراتشان بیان می‌کنند در این بین مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی که تصمیم‌گیری‌ها نیز به عهده آنهاست معتقدند امکانات فعلی کفاف پذیرش بیش از این تعداد از جمعیت دانشجویی پزشکی را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، رشته‌های پزشکی در سال‌های اخیر با استقبال زیادی مواجه بوده است؛ از یک طرف شغل‌های تضمین شده و از طرف دیگر درآمد تقریبا خیلی خوب پزشکان و شاید نکته مهم تمایل خانواده‌ها به «خانم یا آقای دکتر شدن» فرزندانشان باعث شده تا بیش از نیمی از جمعیت کنکوری‌ها را رشته‌های تجربی تشکیل بدهند.

البته از بیش از  550 هزار نفری که در آرزوی پزشک شدن رشته تجربی را انتخاب می‌کنند تنها حدود 9 هزار نفر در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته می‌شوند؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سرانه پزشکی در ایران را پایین می‌دانند و از طرف دیگر معتقدند که بسیاری از نخبه‌های کشور با قبول نشدن در کنکور تجربی استعدادشان هدر می‌رود و دچار آسیب‌های فردی خواهند شد. 

در طرف دیگر عده‌ای از مدیران دست‌اندرکار معتقدند؛ نه دانشگاه‌ها ظرفیت کافی برای پذیرش بیش از حد دانشجوی پزشکی دارد نه تعداد بیمارستان‌ها کفاف آموزش بالینی را می‌دهد. 

از سوی دیگر برخی منتقدان مانند مجید حسینی که در سال‌های اخیر با اظهار نظرات خود درباره پزشکان و کنکور مشهور شده است؛ ادعا دارد مدیران وزارت بهداشت و پزشکان تمایلی به افزایش ظرفیت پزشکی ندارند تا به اصطلاح «دست در مشاغل پزشکی زیاد نشود» و بهانه کمبود امکانات نمی‌تواند درست باشد.

در این ارتباط علیرضا خوشدل در گفت‌وگو با ایسکانیوز  با تاکید بر اینکه کیفیت در حوزه دکتری حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد، گفت: استانداردهای این دوره سختگیرانه است، بنابراین هرگونه افزایش ظرفیت‌ در رشته‌های پزشکی مشروط به حفظ کیفیت، مورد قبول و تایید است.

وی درباره موافق یا مخالف بودن با افزایش طرح ظرفیت پذیرش دکترای حرفه‌ای، گفت: بنده به شرط فراهم بودن امکانات، موافق این افزایش هستم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دکترای حرفه‌ای در برخی از رشته‌ها یا حوزه‌ها امکان دارد و در برخی خیر، عنوان کرد: شرط لازم برای افزایش ظرفیت در برخی از رشته‌ها، آموزش بالینی است؛ بنابراین تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این مورد تصمیم‌ساز خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر این شرط یعنی تعداد مناسب و قابل قبول بیمارستان‌ها و استادان فراهم شود، امکان افزایش پذیرش بیشتر دانشجو نیز وجود دارد.

خوشدل با بیان اینکه در حال حاضر کشور در حوزه کادر درمان نیازمند تامین نیروی متخصص است، گفت: البته حفظ تمرکز بر کیفیت، اولویت بیشتری نسبت به افزایش کمّی دانشجو دارد. در نتیجه باید ضمن رعایت کیفیت آموزش، مشکل کمبود نیروی پزشکی نیز حل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی  باید به طور قطع متناسب با گسترش ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و مطابق استانداردهای وزارت بهداشت باشد.

وی درباره میزان افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران عنوان کرد: ظرفیت پذیرش به صورت رسمی افزایش نداشته، بلکه افزایش ظرفیت در پذیرش ذخیره‌ها بوده است. 

خوشدل با بیان اینکه تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کمّی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: فعالیت دانشگاه متفاوت و جدا از این وزارتخانه نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در ارائه خدمات پزشکی به جامعه با هماهنگی و در راستای اهداف وزارت بهداشت عمل می‌کند، گفت: به عنوان مثال اجباری برای دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در مواجهه و مقابله با کرونا وجود نداشت؛ اما به بیش از 170 هزار بیمار به صورت سرپایی، بیش از 7 هزار مورد بستری، حدود 100 بیمار بد حال در بخش ای سی یو خدمت رسانی شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران امکانات خود را در خدمت وزارت بهداشت قرار داده است، بدون اینکه کمکی از سوی دولت دریافت کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خود را دانشگاهی اجتماعی می‌داند، در نتیجه در ارائه خدمات به مردم کوتاهی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115486

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =