واکسن‌های ایرانی در چه مرحله‌ای هستند؟ / مشکل مالی و کاهش تعداد داوطلبان

با توجه به این که هرسال باید دوز یادآور واکسن کرونا تزریق شود، لزوم تولید واکسن‌های ساخت داخل احساس می‌شود، در این گزارش نگاهی داریم به آخرین اخبار پیرامون تولید واکسن‌های ایرانی کرونا که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری  ایسکانیوز، با شروع همه‌گیری کرونا در جهان از همان روزهای ابتدایی، تحقیقات برای تولید واکسن هم آغاز شد و چندین گروه تحقیقاتی مختلف هم در کشور ما بسیج شدند تا هرچه سریع‌تر به واکسن تولید داخل دست پیدا کنیم. امروز دو سال از آغاز همه‌گیری می‌گذرد و واکسیناسیون گسترده هم آغاز شده است اما جای خالی واکسن‌های ساخت محققان ایرانی به شدت احساس می‌شود، در این گزارش نگاهی داریم به آخرین اخبار پیرامون تولید واکسن‌های ایرانی کرونا که در ادامه می‌خوانید.

بیش از ٨.۵ میلیون دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت داده شده است

در تاریخ ۴ خرداد، ۱۴ تقاضای فعال (در حال انجام) جهت ساخت واکسن کرونا به سازمان غذا و داروی کشور ارائه شد که از بین آن‌ها، پنج واکسن موفق به اخذ کد اخلاق جهت مرحله بالینی شدند. از بین این واکسن‌ها کوو ایران برکت بیش از همه در رسانه‌ها مطرح شد و آخرین خبر منتشر شده از این واکسن بر این قرار است که پنج میلیون از آن تحویل وزارت بهداشت شده است. حسن جلیلی مدیر پروژه واکسن کوو ایران برکت در این خصوص اظهار کرد: بیش از ٨.۵ میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت داده ایم و ١٧ میلیون دوز هم تولید شده است و بعد از روند قانونی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد و به تدریج میزان تولید و تحویل واکسن‌ها افزایش پیدا خواهند کرد.

 مدیر پروژه واکسن کوو ایران برکت ادامه داد: از یک ماه قبل دستورالعمل تزریق واکسن به نوجوانان ١٢ تا ١٨ سال به وزارت بهداشت ارائه شده است و به محض اینکه مجوز لازم از سوی وزارت بهداشت صادر شود داوطلب گیری صورت می گیرد.

دردسرهای واکسن فخرا

پروژه واکسن فخرا از دیگر مواردی بود که این روزها خبرساز شده است. مسئولان دلیل کاهش استقبال از مرحله کارآزمایی بالینی این واکسن را افزایش آمار واکسیناسیون در کشور و کاهش تمایل مردم برای شرکت در طرح تحقیقاتی این واکسن عنوان کرده‌اند. احمد کریمی مدیر پروژه واکسن فخرا در این خصوص به ایلنا گفت: بالاخره با حجم واکسیناسیونی که در کشور انجام شده که البته خوب است و ما از آن ناراضی نیستیم، تعداد داوطلبان کم شده است. درحال حاضر سن واکسیناسیون از ۱۲ سال به بالا اعلام شده و همه می‌توانند واکسن بزنند و طبیعتا انگیزه برای شرکت در مطالعات کم شده است و به همین دلیل واکسن سازهای داخلی که الان در مرحله کارآزمایی بالینی هستند دچار چالش شده‌اند و روند مطالعه کارآزمایی بالینی کند شده است.

او افزود: ما توقع داشتیم بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ داوطلب در روز داشته باشیم، اما این عدد به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است و از آنجا که در فاز سه حجم نمونه باید زیاد باشد، عملا چالش ایجاد شده است. البته الحمدالله با مساعدت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، روسا و معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، البرز، اصفهان و خراسان رضوی هماهنگی لازم جهت انجام مطالعه در این استان‌ها نیز انجام شد که وضعیت حضور داوطلبان را بهبود بخشیده است.

مشکل مالی هم از دیگر دلایل وقفه در روند تولید واکسن‌های ایرانی است. کریمی در این خصوص با گلایه از وزارت بهداشت، بیان کرد: در یک و نیم سال گذشته، کشورهای بزرگ و صنعتی قبل از تحقیقات واکسن‌ها را پیش خرید کردند که این واکسن سازها با خیال راحت کارشان را انجام بدهند. در کشور ما از آغاز این حرف گفته شد اما هیچوقت این کار را نکردند و از هیچ واکسن‌سازی پیش خرید انجام نشد. الان هم حرفمان همین است که واکسن‌هایی که به فاز سه بالینی رسیده‌اند را حداقل به اندازه یک و نیم یا دو میلیون دوز پیش خرید کنید. این را هم قول داده‌اند، اما هیچ گاه عملی نشده که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

واکسن پاستور در چه مرحله‌ای است؟

واکسن پاستور هم دیگر واکسن ایرانی گرفتار شده در تنگنای مالی است. سیدجلیل میرمحمدی میبدی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: یک میلیون و ۱۳۰۰ هزار واکسن تحویل شده و ۱ میلیون هم در ماه آینده تحویل داده می شود و تا جاییکه اطلاع دارم هنوز پولی به پاستور پرداخت نشده  و موجب مشکل برای مجموعه ایجاد شده است. بر اساس اظهارات مسئولان پاستور اگر اعتبار تامین شود این مجموعه قادرخواهد بود تا آخر آبان حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.دولت تا به امروز پرداختی به پاستور نداشته است.

سیناژن و اختلاف با وزارت بهداشت

واکسن سیناژن به گفته مدیرعامل آن فاز دو را موفقیت آمیز سپری کرده اما با سنگ اندازی وزارت بهداشت مواجه شده است؛ هاله حامدی‌فر مدیرعامل شرکت سیناژن گفته بود: نتایج فاز دو مطالعه واکسن اسپایکوژن خیلی خوب شده و نتایج فاز سه هم به سازمان غذا و دارو ارائه شده اما مجوز ورود به بازار صادر نشده است. ناراحتی ما از استانداردهای دوگانه است و احساس تبعیض می‌کنیم چرا باید برای یک مجموعه دیگر شرایط تسهیل شود اما برای یک شرکت خصوصی این اتفاق صورت نگیرد. هرچه درخواست دادیم که ما هم مثل واکسن دیگر مطالعه فازهای دو و سه را پیوسته انجام دهیم، مخالفت شد.

این درحالی است که سید حیدر محمدی؛ مدیرکل اداره داروی سازمان غذا و دارو در صفحه توییتر خود در پاسخ به اظهارات مدیرعامل سیناژن نوشت: اسپایکوژن با شروع فاز سه (بدون ارائه گزارش اینتریم یک) درخواست مجوز مصرف نموده است. درحالی که خود شرکت اعلام کرده که نمی‌تواند در مورد اثربخشی واکسن خود اعلام نظر کند و کمیته DSMB سیناژن اثربخشی واکسن را تا قبل از ارائه نتایج شفاف تایید نکرد.

با توجه به این که هرسال باید دوز یادآور واکسن کرونا تزریق شود، لزوم تولید واکسن‌های ساخت داخل احساس می‌شود، البته باید درنظر داشت که کیفیت قربانی سرعت نشود و واکسن‌های تولید شده ضمن ارائه نتایج بالینی از اثربخشی خوبی هم برخوردار باشند. اگر عزم جدی برای تولید واکسن با کیفیت داخلی نباشد، سالانه مبلغ بسیاری ارز برای واردات واکسن از کشور خارج می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =