آغاز به کار سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه / لالایی خوان ایران درگذشت

فصل پائیز شاهد برپایی جشنواره‌های متعدد فرهنگی در سراسر کشور خواهیم بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، در هفته گذشته اوضاع و احوال فرهنگی کشور در گیرو دار اتمام جشنواره کودک و نوجوان و آغاز به کار جشنواره فیلم کوتاه بود و به طور حتم در فصل پائیز شاهد برپایی جشنواره‌های متعدد فرهنگی در سراسر کشور خواهیم بود.

در ذیل به گزیده ای از اتفاقات مهم فرهنگی کشور در هفته گذشته اشاره می‌کنیم:

سی‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آغاز به کار کرد

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

ضرغامی: هیاتی برای سرمایه گذاری‌های هزار میلیارد دلاری در دولت تشکیل می‌شود

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در نشست سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران که عصر امروز سه شنبه برگزار شد، گفت: تأسیس صدمین سال گردشگری را تبریک می گویم. حال گردشگری ایران اجمالاً خوب نیست. بهتر از من می‌دانید کرونا نیز به وضعیت فعلی آن اضافه شده است، کشور ما به دلیل مزیت‌های رقابتی و نسبی در رده‌های نخستین دنیاست اما وضعیت فعلی گردشگری آن شایسته کشورمان نیست. باید علت عقب ماندگی را روشن کنیم. موانع رفع شود و هیچ راه دیگری ندارد. حرف‌های حاشیه‌ای وجود دارد ولی دردی را دوا نمی‌کند. الان این بیمار به احیا نیاز دارد و نباید به دنبال کارهای دیگر رفت.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: صدور ویزای گردشگری بدون بهانه و دلیل حدود ۲۰ ماه است که متوقف شده. ما آئین نامه‌های آن را نوشتیم. اینها بخش‌هایی از فرآیند گردشگری است که باید حل شود. من دو تقاضا دارم. اول اینکه مسئله گردشگری را مسئله محور ببینیم، موانع کار و مشکلات حوزه گردشگری مشخص شود و راه حل‌ها را پیدا کنیم. ما در منطقه بالاتر از یمن و لبنان هستیم و خیلی بد است. آن هم با وضعیت رقابتی که وجود دارد و پایین آمدن ارزش پول ملی کشورمان.

وی بیان کرد: در هیئت دولت به اعضای هیئت و رئیس جمهور گفتم عده‌ای می‌خواهند در این کشور سرمایه گذاری کنند. هر چه جلوتر می‌روم با پرونده‌هایی مواجه می‌شوم که سرمایه گذار می‌گوید حاضرم دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنم اما فقط شما کنار بروید. اکنون همان طور که در کشور آبخیز داری نداریم و وقتی بارندگی می‌شود، کشور را سیل می‌برد، معضل ما هم الان نقدینگی است که کشور را خراب می‌کند. راهش این است که پول‌ها به حوزه کار و تولید وارد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه دوسالانه ملی خوشنویسی در قزوین بازدید کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن افتتاح نمایشگاه ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی در قزوین، از این مجموعه بازدید کرد.این نمایشگاه از آثار خوشنویسان شرکت کننده در ششمین دوسالانهبازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه دوسالانه ملی خوشنویسی در قزوین خوشنویسی ایران در مجموعه تاریخی عالی قاپو قزوین برپا شده است.

هزار و ۱۴۰ اثر به ششمین دو سالانه ملی خوشنویسی قزوین ارسال شده است، پس از بررسی آثار رسیده ۲۵۰ اثر در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث و نقاشی خط به مرحله حضوری نویسی این رخداد فرهنگی و هنری راه پیدا کردند. در بخش نمایشگاهی این رخداد نیز ۲۰۰ اثر برگزیده به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا ۳۰ آبان ماه به شکل همزمان در مجموعه تاریخی عالی‌قاپو و نگارخانه بانو قزوین در معرض دید عموم قرار دارد، لازم به ذکر است؛ قزوین لقب پایتخت خوشنویسی ایران را داراست.

جراحی مهران غفوریان موفقیت‌آمیز بود

مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جماران، دوران نقاهت پس از عمل جراحی را می‌گذراند.

این بازیگر سینما و تلویزیون به هوش آمده و حال خوبی دارد؛ باید 48 ساعت در آی‌سی‌یو بماند و ان‌شاءالله با بازگشت به روالِ عادی، مهران غفوریان را به بخش انتقال خواهند داد.

بازیگر تلویزیون در سریال‌های زیر آسمان شهر،‌ ارث بابام، قرارگاه مسکونی، روزای بد بدر،‌ در حاشیه 1 و 2 و ... به ایفای نقش پرداخته است.

محمد صالحی آرام طنزپرداز کشورمان درگذشت

محمد صالحی آرام متولد سال ۱۳۱۷ در شهر همدان بود و از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۹۲ به فعالیت مطبوعاتی در روزنامه‌ «اطلاعات» پرداخت؛ از جمله با نگارش صفحه «زیر آسمان کبود» و ستون طنز «قابل عرض». او همکاری با مجله «اطلاعات هفتگی» (فحه نمکدون)، نشریه فکاهی «کشکیات» ضمیمه مجله «تهران مصور»، مجله «فکاهیون»، مجله «گل‌آقا»، «فردوسی»، «طنز پارسی» و ... را در کارنامه خود دارد و بیش از چهار دهه با نام‌های مستعار: صالح‌الشعرا، ملاصالح، آقاخوشخیال، دادا و آمیرزاصالح در مجلات گوناگون قلم‌ زد.

از کتاب‌های صالحی آرام نیز می‌توان به «مشکل حکایتی است»، «شکل دگر خندیدن» و «همچون شرر خندیدن» اشاره کرد.

 پروین بهمنی، لالایی خوان ایران درگذشت

پروین بهمنی، خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین، جان به جان آفرین تسلیم کرد. پروین بهمنی خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی ساعاتی پیش پس از تحمل ماه‌ها بیماری و درد درگذشت.

مرحوم پروین بهمنی، متولد 1328 در شیراز، خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی است. او فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است. این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران‌زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =