تاثیر ناآگاهانه فضای مجازی بر سبک زندگی افراد

یک مدرس دانشگاه معتقد است تناقضی که بین اعتقادات انسان‌ها و سبک زندگی آنها در فضای مجازی دیده می‌شود معمولا غیرارادی است و افراد ناآگاهانه تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سبک زندگی معمولا بیانگر تفکرات و اعتقادات انسان‌هاست؛ اما گاهی دیده می‌شود که افرادی در سبک زندگی تابع الگوهای غربی هستند در حالی که تفکراتی آرمانگرایانه و انقلابی دارند. به نظر می‌رسد این تناقض افکار و سبک زندگی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

ایسکانیوز اخیرا در گفت‌وگو با کارشناسان اجتماعی و رسانه‌ای به بررسی این موضوع پرداخته است. سبک زندگی را تکنولوژی تعیین می‌کند نه شعارهای آرمانگرایانه و سبک زندگی لوکس؛ یک‌ انتخاب یا اجبار؟ مصاحبه‌هایی است که تاکنون در ایسکانیوز منتشر شده‌اند. 

مهدی یاراحمدی خراسانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره تناقض سبک زندگی و اعتقادات افراد آرمانگرا یا انقلابی، اظهار کرد: لزوما دانستن به معنای توانستن نیست. مثلا پزشکان متخصص زیادی داریم که می‌دانند سیگار برای سلامتی مضر است و به بیمارانشان هم توصیه می‌کنند که سیگار نکشید؛ اما خودشان سیگار می‌کشند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که اگر از این پزشک بپرسیم چرا عمل و نظر تو متفاوت است، می‌گوید می‌دانم؛ اما نمی‌توانم، افزود: همین وضعیت در فضای مجازی هم وجود دارد. ممکن است من به عنوان یک استاد دانشگاه بگویم که فضای مجازی باید این ویژگی‌ها را داشته باشد؛ اما محتوایی که واقعا در صفحه مجازی من وجود دارد، می‌تواند خلاف این باشد.   

وی با اشاره به این که بررسی ریشه تناقضی که در سبک زندگی و اعتقادات افراد آرمانگرا یا انقلابی وجود دارد، نیاز به مقدماتی دارد، گفت: ماتریسی وجود دارد که یک ضلع آن قابل کنترل بودن و نبودن است و ضلع دیگر آن، اثرگذاری در ذهن خودآگاه و ناخودآگاه انسان.

یاراحمدی با تصریح بر این که مسائل فضای مجازی به دو دسته قابل کنترل و غیرقابل کنترل تقسیم می‌شوند، افزود: هرچند ماهیت ذاتی فضای مجازی غیرقابل کنترل و نظارت است، به هر حال در برخی رسته‌ها می‌تواند قابل کنترل باشد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این که بررسی ریشه رفتارها، حوزه پیچیده‌ای است، گفت: خیلی از مواردی که در فضای مجازی، تناقض به نظر می‌آید، غیرارادی است و افراد ناآگاهانه تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: چند روز پیش خانم ایران درودی از دنیا رفت. پس از گذشت چند ساعت، صفحات مجازی از پست‌هایی برای درگذشت ایشان پر شد. جالب این است که بسیاری از افرادی که این پست‌ها را گذاشتند، اصلا نمی‌دانستند ایران درودی کیست.

یاراحمدی با بیان این که بسیاری از افراد حاضر در فضای مجازی، جریان‌ساز نیستند بلکه در جریان‌اند، تصریح کرد: افراد می‌توانند در جایگاه‌های مختلف جریان‌ساز یا در جریان باشند. مثلا خبرنگاری که در یک رسانه‌ سعی می‌کند جریان‌سازی کند، گاهی در فضای مجازی خودش در جایگاه دنباله‌رو جریان قرار می‌گیرد. حتی ممکن است افراد ناخودآگاه جریاناتی را دنبال کنند که برخلاف اعتقادات خودشان است.

این مدرس دانشگاه درباره راهکارهای مدیریت جامعه در برخورد با فضای مجازی، گفت: پیش از انقلاب خانواده‌های مذهبی تلویزیون نداشتند، بعد از انقلاب این اتفاق در مورد ویدئو افتاد؛ اما به تدریج متوجه شدند که کنترل جواب نمی‌دهد. به همین دلیل به جای محرومیت به سراغ آگاهی‌بخشی رفتند.

وی با تاکید بر این که هر چه آگاهی‌بخشی گسترده‌تر باشد، افراد بیشتر می‌توانند افکار و رفتار خود را کنترل و مدیریت کنند، افزود: همانطور که اشاره شده فاز اول کنترل، فاز دوم آگاهی‌بخشی و فاز سوم آمادگی است. منظور از آمادگی برای مواجهه با شرایط پیچیده است.

یاراحمدی با ذکر مثالی یادآور شد: مثلا یک ورزشکار هر چقدر اطلاعات ورزشی یا تکنیک ذاتی داشته باشد، تا آمادگی بدنی نداشته باشد، نمی‌تواند موفق باشد. در مورد فضای مجازی هم آمادگی ذهنی مهم است. افراد باید آمادگی مواجهه با مسائل پیچیده را داشته باشند. یعنی اگر صفحه‌ای با تصاویر مستهجن به صورت ناخواسته باز می‌شود، بتوانند آن را نگاه نکند و کنار بگذارد.

این مدرس دانشگاه افزود: این موضوع منحصر به تصاویر غیراخلاقی نیست. تبلیغاتی که بعضا برای  کلاهبرداری در فضای مجازی وجود دارد هم نمونه دیگری از این موارد است. به همین دلیل، آمادگی مواجهه با اغواگری باید در آحاد جامعه ایجاد شود.

وی با بیان این که این آمادگی باید در همه افراد جامعه ایجاد شود، تصریح کرد: ممکن است کسی استاد دانشگاه باشد؛ اما این آمادگی را نداشته باشد. امام خمینی میفرمودند در همه ابعاد انسانی ورزش کنید. منظور از این ورزش در همه ابعاد جسمانی و روحانی است. ذهن همه افراد جامعه باید به قدری آماده باشد تا بتواند در مقابل این جریانات، رفتار خودش را هدایت کند.

یاراحمدی در با ذکر مثالی یادآور شد: اتفاقی که چند روز اخیر افتاد که تعداد زیادی از ایرانیان برای شرکت در کنسرت تتلو به ترکیه رفتند و میلیاردها تومان پول ممکلت را خرج کردند به همین فقدان آمادگی برمی‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =