دانشجویان تا مقطع دکتری هم وابسته به جیب خانواده‌اند/ نبود فرهنگ کار بین محصلان

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس با بیان این که بیش از ۸۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی به صورت پاره وقت کار می‌کنند، گفت: در ایران دانشجویان حتی تا پایان مقطع دکتری هم به لحاظ اقتصادی وابسته به خانواده هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هیچ کس یک شبه کارآفرین نمی‌شود. کارآفرینی مقدماتی دارد، از ویژگی‌های شخصیتی افراد گرفته تا قرار گرفتن در محیط مناسب. دانشجویان هم برای کارآفرین باید از دوران دانشجویی با محیط کسب و کاری آشنا شوند. ترویج کار دانشجویی یکی از بهترین راهکارها برای تقویت روحیه کارآفرینی دانشجویان است. 

زعمیه نعمت‌الهی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که کارآفرینی در خلا شکل نمی‌گیرد و نیاز به یک زیست بوم دارد، اظهار کرد: اتفاقاتی که در پیرامون افراد رخ می‌دهند در سوق دادن آنها به سمت کارآفرینی یا منصرف کردنشان موثر هستند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس با اشاره به این که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی فرد کارآفرین، اکوسیستم یا زیست‌بوم هم بر روی کارآفرینی افراد تاثیر می‌گذارد، افزود: به همین دلیل، مدل‌های ارزیابی سیستمی زیادی برای بررسی عملکرد کشورها در زمینه هدایت افراد به سمت کارآفرینی وجود دارد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال دیده‌بان جهانی کارآفرینی، هر سال زیست بوم کارآفرینی کشورها را براساس شاخص‌هایی مانند حمایت مالی از کارآفرینان، آموزش‌های کارآمد به کارآفرینان ‌سنجیده و امتیازدهی می‌کند. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، نماینده دیده‌بان در ایران است.

نعمت‌الهی با تصریح بر این که توجه به این نکته لازم است که اکوسیستم‌ها اندازه‌های متفاوت دارند، گفت: اکوسیستم می‌تواند کره زمین باشد، یک قاره باشد یا یک کشور یا یک شهر حتی یک دانشگاه. وقتی در مورد عناصر اکوسیستمی در یک کشور صحبت می‌کنیم در دانشگاه هم مصداق دارد. آموزش‌ها در دانشگاه به چه صورت است؟ حمایت‌های مالی چگونه است؟ فرهنگ کار و تلاش در آن دانشگاه چگونه است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس با تاکید بر این که فرهنگ کارآفرینی در جامعه یکی از عناصر اکوسیستم کارآفرینی است، افزود: به این معنا که در هر جامعه، فرهنگ افراد نسبت به کارآفرینی بر روی میزان کارآفرین بودن آن‌ها، تاثیرگذار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مثال تصور کنید اطرافیان یک فرد، او را به شغل مستقل داشتن ترغیب کنند و این باور را داشته باشند که داشتن شغل مستقل بهتر از حقوق گرفتن است و این فرد را با کسی مقایسه کنید که اطرافیان او معتقدند؛ درآمد اگر آب باریکه‌ای باشد، کافی است.

نعمت‌الهی با بیان این که فرهنگ کار و تلاش جامعه بر روی افراد تاثیر می‌‎گذارد، گفت: باید به دانشجویان القا شود که کار، عار نیست و عار این است که در ۲۰ و چند سالگی وابسته به درآمد کس دیگری باشید.    

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس تصریح کرد: جان کلام این است که تلاش‌، محور آفرینش است و اگر یک لحظه تلاش وجود نداشته باشد، همه هستی از هم می‌پاشد. انسان هم برای کوچکترین نیازهایش هم باید تلاش کند؛ اما متاسفانه فرهنگ تلاش در جامعه ما چندان قوی نیست و در دانشگاه‌ها هم دیده نمی‌شود.

وی کار دانشجویی را راهکاری عملی دانست که در بسیاری از کشورها برای ایجاد فرهنگ تلاش بین دانشجویان اتخاذ شده است و گفت: به این معنا که جوانان وقتی در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه می‌شوند، طبیعی است که به دنبال درآمد باشند تا بتوانند از عهده هزینه‌های خودشان برآیند. شغلی پاره وقت داشته باشند تا دیگر به خانواده وابسته نباشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس در پایان با بیان این که بیش از ۸۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی به صورت پاره وقت کار می‌کنند، اظهار کرد: اما در ایران دانشجویان حتی تا پایان مقطع دکتری هم به لحاظ اقتصادی وابسته به خانواده هستند. فرهنگ کار دانشجویی در دانشجویان ایرانی اصلا جا نیفتاده است. باید دانشجویان القا شود که شما فرد مستقلی هستید و نباید برای گذران زندگی وابسته به خانواده باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117582

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =