امتحانات پایان‌ترم دانشگاه آزاد اسلامی به استثنای رشته‌های علوم پزشکی مجازی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به تشریح شرایط برگزاری امتحانات پایان‌ترم به صورت مجازی یا حضوری در نیمسال تحصیلی جاری بر اساس رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، پیام نجفی در خصوص نحوۀ برگزاری امتحانات پایان نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: با توجه به سکونت بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شهرستان‌های دیگر، نواسان شیوع سویۀ اومیکرون در شهرهای مختلف استان و ارائه اغلب کلاس‌ها در طول ترم جاری به صورت مجازی، امتحانات پایانی این نیمسال در کلیۀ مقاطع به استثنای رشته‌های علوم پزشکی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

برگزاری حضوری امتحانات علوم پزشکی به استثنای روانشناسی بالینی و دامپزشکی

وی در خصوص فرآیند برگزاری امتحانات رشته‌های علوم پزشکی گفت: با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امتحانات رشته‌های علوم پزشکی به جز ورودی‌های ۱۴۰۰ به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌ها خواهد بود. البته رشته‌های روانشناسی بالینی و دامپزشکی با وجود انتقال به زیرمجموعۀ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استثنا شده‌اند و امتحان دانشجویان این رشته‌ها مشابه با رشته‌های غیرعلوم‌پزشکی به صورت مجازی خواهد بود. از طرفی طی رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، بازۀ امتحانات گروه علوم پزشکی که از ۲۵ دی‌ماه تا ۷ بهمن بود، یک هفته اضافه شده و از ۲۵ دی تا ۱۴ بهمن خواهد بود. با توجه به حضوری شدن امتحانات برای این گروه از دانشجویان، این تمدید یک هفته‌ای، کمک خوبی به دانشجویان برای مطالعه و شرکت موفق در آزمون‌ها خواهد بود.

سقف ۱۰ نمره‌ای بسیاری از امتحانات پایانی از جمله کلیه دروس علوم پزشکی

نجفی در رابطه با تأثیر ارزشیابی مستمر و امتحانات میان‌ترم در نمرۀ نهایی دروس بیان کرد: برای همه رشته‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که حداقل ۱۰ نمره از ارزشیابی هر درس، با ارزشیابی مستمر و امتحان میان‌ترم باشد. بنابراین امتحانات پایان‌ترم، تنها بخشی از نمره دانشجو است. با حضوری شدن امتحانات رشته‌های علوم پزشکی، حداقل ۱۰ نمرۀ درس باید در طول ترم ارزیابی شده باشد و دانشجویان حداکثر برای ۱۰ نمره در امتحان پایان‌ترم شرکت کنند. دانشجویان توجه داشته باشند غیبت‌های بیش از حد مجاز در طول ترم، توسط سامانه کنترل شده و غیبت زیاد ممکن است باعث محرومیت از امتحان شود. معرفی دانشجویان دارای غیبت بیش از حد مجاز در اختیار استاد است اما دانشگاه هم می‌تواند کنترل و اقدام کند. بر اساس قوانین آموزشی حضور فعال و شرکت در کلاس‌ها بسیار اهمیت دارد.

ارزشیابی مقطع دکتری به صورت دوسویه و تعاملی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به کیفیت مطلوب برگزاری امتحانات مجازی در مقاطع تحصیلات تکمیلی افزود: سیستم ارزشیابی مجازی مقطع دکتری خصوصاً در رشته‌های علوم انسانی استاد محور است. بر اساس این سیستم، امکان تعامل دوسویه استاد و دانشجو حین ارزشیابی وجود دارد و می‌توانند شبیه به کلاس حضوری، سؤال رد و بدل کنند. برای ما مهم است که تلاش‌های دانشجویان به لحاظ آموزشی حتماً در فرآیند ارزشیابی لحاظ شده و زحمات آن‌ها دیده شود.

لزوم تطبیق دانشجویان با آموزش تلفیقی از ترم آتی

پیام نجفی در پایان گفت: آموزش مجازی مقداری بر کیفیت آموزش در مقایسه با کلاس‌ها و امتحانات حضوری تأثیر منفی داشت و با توجه به شیوع یکباره کرونا، وضعیتی که در دو سال اخیر تجربه کردیم متأسفانه اجتناب ناپذیر بود. در چنین شرایطی، دانشجویان باید با تلاش مضاعف، یادگیری را اصل قرار دهند و به دروس مختلف مسلط باشند تا بتوانند در حوزه تخصصی‌شان و مسئولیت‌های اجتماعی و شغلی خود در آینده موفق ظاهر شوند. با انجام واکسیناسیون عمومی و افول پاندمی کووید-۱۹، به یاری خدا از ترم آینده بخشی از کلاس‌ها مجددا به صورت حضوری خواهد بود و دانشجویان باید رفته‌رفته با سبک نوین آموزش تلفیقی مجازی-حضوری تطبیق پیدا کنند.

خبرنگار: آیدا فوقی

انتهای پیام/

کد خبر: 1119045

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =