2 زن ایرانی برنده جایزه "TechWomen" شدند

بنیاد WeAreTechWomen در آمریکا سالانه رویداری را برگزار می‌کند تا ۱۰۰ زن را در جهان که در حوزه فناوری فعالیت چشمگیری داشته‌اند، معرفی کند. نام دو زن ایرانی در این لیست وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ WeAreTechWomen یا «ما زنان فناور هستیم» بنیادی است که در سال ۲۰۱۵ با هدف کمک به شکوفایی زنانی بنیانگذاری شد که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند. این بنیاد در طول ۶ سال گذشته به هزاران زن در زمینه فناوری کمک کرده تا از طریق رویدادها، کنفرانس‌ها و جوایز مشاغل خود را ارتقا دهند. همچنین با همکاری با بیش از ۴۰ سازمان چند بخشی تلاش کرده تا استعدادهای فنی زنان را توسعه دهد. این بنیاد هم‌اکنون ۲۳ هزار عضو زن دارد که در بخش‌های مختلف صنایع و رشته‌های فنی مشغول به کار هستند.

این بنیاد برای پنجمین سال است که رویدادی را تحت عنوان زنان فناور برگزار می‌کند تا زنانی را معرفی کند که در حوزه فناوری و صنعت دستاوردهای عظیمی کسب کرده‌اند. این رویداد در سال اول ۵۰ فناور زن را معرفی می‌کرد، اما از سال 2018 تعداد این افراد را به ۱۰۰ نفر افزایش داد و هدف استراتژیک آن، معرفی هزار زن فناور تا سال ۲۰۳۰ است.

چرا "زنان" فناور؟

در وب‌سایت WeAreTechWomen در مورد ضرورت ایجاد چنین بنیاد و رویدادهایی توضیح داده شده: بر کسی پوشیده نیست که زنان مشارکت زیادی در صنعت فناوری در همه سطوح مدیریتی ندارند. در واقع زنان فقط ۱۷ درصد از این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. به غیر از این، جوایز خارق‌العاده‌ای برای زنان شاغل در حوزه فناوری در جهان تعریف شده‌اند، اما موضوع اینجاست که بیشتر این جوایز به زنان مسن و باتجربه تعلق می‌گیرد و جایی برای زنان فناور فعال و موفق نیست. در حالی که ما احساس می‌کنیم معرفی و مطرح کردن مدیران موفق و بانفوذ زن در این حوزه بسیار ضروری است و زنان فناور نیاز به پلت‌فرمی برای درخشش دارند.

به همین دلیل جوایزه TechWomen100 را راه‌اندازی کردیم تا روی زنانی متمرکز شویم که زیر سطح مدیریت ارشد در زمینه فناوری کار می‌کنند. امیدواریم که با مطرح کردن این استعدادها، الهام‌بخش زنان دیگر جهان در زمینه فناوری باشیم و بتوانیم به ایجاد نسل جدیدی از الگوهای نقش زنان در صنعت و پرورش مدیران زن آینده کمک کنیم.

نحوه انتخاب زنان فناور

کاندیداها به صورت آنلاین از ماه اوت به مدت ۶ هفته فرصت دارند تا از طریق وب‌سایت WeAreTechWomen ثبت‌نام کنند.

لیستی متشکل از 200 زن از طیف وسیعی از رشته‌های فناوری در ماه اکتبر توسط هیات داوران تهیه می‌شود. سپس فهرست نهایی تحت عنوان TechWomen100 برای آرای عمومی منتشر می‌شود و برندگان در ماه نوامبر در یک مراسم مجازی معرفی می‌شوند.

زنان فناور ایرانی

در این لیست ۱۰۰ نفره، نام دو زن فناوری ایرانی به چشم می‌خورد:

سمیه آرین

دو زن ایرانی برنده جایزه "TechWomen" شدند

سمیه آرین فیلسوف فناوری، فیلمساز برنده جوایز، نویسنده، کارآفرین و صدای برتر لینکدین است. او سابقه‌ای که در فلسفه علم و فناوری دارد، نقش خود را در جامعه به عنوان «معمار گذار» (Transition Architect) توصیف می‌کند. به این معنا که با ادغام انسان‌ها با فناوری و ورود جامعه به مرحله جدیدی از تکامل انسان، روی چارچوب‌هایی مطالعه می‌کند که برای مقابله با چالش‌های این تکامل پیش رو داریم.

مستند آرین با نام «اختلال هزاره» برنده سه جایزه بین‌المللی شده است. کتاب او با عنوان «ترس شغلی (و نحوه غلبه بر آن)» به آینده شغلی و مهارت‌هایی می‌پردازد که همه ما برای بقا و شکوفایی در عصر هوش مصنوعی به آن نیاز داریم.

آرین به عنوان سخنران در سطح بین‌المللی در مورد تاثیر فناوری بر جامعه، چشم‌انداز کسب‌وکارها، آینده مشاغل، توسعه رهبری فکری و تحول دیجیتال چه در بازاریابی و چه در حوزه منابع انسانی، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کند.

او همچنین بنیانگذار Smart Cookie Media، یک شرکت بازاریابی دیجیتال مدرن برای رهبران متفکر و سرمایه‌گذاران، است. او اخیرا اتاق فکر زنان را در حوزه تجارت و فناوری و همچنین پلتفرم FemPeak را تشکیل داده است که هدف آن کمک به ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان است. خودش در مورد این پلتفرم می‌گوید: FemPeak از رویای من برای دیده شدن زنان در سطح بالای تجارت و فناوری ایجاد شد. من شبانه‌روز کار می‌کنم تا با ساختن یک اکوسیستم متمرکز بر زنان و با رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به پیشرفت زنان در حرفه و زندگی‌شان، این رویا را به واقعیت تبدیل کنم.

او لیسانسش را در دانشگاه آزاد تهران گرفته و دوره فوق لیسانسش را در دانشگاه داندی در اسکاتلند ادامه داده است.

منا فرجی نیری

دو زن ایرانی برنده جایزه "TechWomen" شدند

منا فرجی نیری مدرک دکتری و کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی کنترل از دانشگاه علم و صنعت گرفته است و برای هر دوی این مدارک، بورسیه تحصیلی «فارغ‌التحصیل استعدادهای درخشان» گرفته است.

او کارش را را به عنوان محقق در دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز کرد و سپس به عنوان مدرس در موسسه آموزش عالی پویش مشغول به کار شد. در این زمان، تحقیقات پیشرفته‌ای را در مورد مدل‌سازی و کنترل سیستم‌های دینامیکی پیچیده برای کاربردهای سیستم انرژی انجام داد و سپس در سال 2018 به عنوان محقق به گروه تولیدی وارویک در دانشگاه وارویک در انگلیس پیوست و در حال حاضر به عنوان محقق ارشد مشغول به کار است.  

در طول حرفه‌اش به مشکلات مختلفی در زمینه فناوری‌های مدل‌سازی و کنترل و همچنین یادگیری ماشین برای سیستم‌هایی که دارای خطا و عدم قطعیت هستند پرداخت و تجزیه و تحلیل ریاضی را توسعه داد و مسائل چندگانه را برای پایداری چنین سیستم‌هایی اثبات کرد. او به ویژه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و سیستم‌های ذخیره انرژی از جمله باتری‌های لیتیوم یونی تخصص دارد.

کد خبر: 1120022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =